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J. S. Bach, L. van Beethoven, F. Mendelssohn, C. Debussy, O. Messiaen의 Piano 작품에 대한 소고

Title
J. S. Bach, L. van Beethoven, F. Mendelssohn, C. Debussy, O. Messiaen의 Piano 작품에 대한 소고
Other Titles
(A) Study of Piano Music of J. S. Bach, L. van Beethoven, F. Mendelssohn, C. Debussy and O. Messiaen : Centering on author's graduate recital repertoire
Authors
韓晶媛
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
J. S. BachL. van BeethovenF. MendelssohnC. DebussyO. MessiaenPiano
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤금희
Abstract
본 연구는 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회 (1988년 10월 21일)의 연주곡목인 J. S. Bach의 《Toccata D단조, BWV 913》, L. van Beethoven의 《Sonata A^(b)장조, Op. 110》, F. Mendelssohn의 《Variations Se´rieuses, Op. 54》, C. Debussy의 《Estampes》, 그리고 O. Messiaen의 《Vingt Regards sur l'Enfant-Je´sus》 중 제 11곡 "Premie`re communion de la Vierge"에 대한 보다 바른 해석과 이해를 통하여 연주에 도움을 얻고자 각 작곡가의 음악양식과 각 작품의 형식, 화성, 선율, 리듬 등에 대하여 연구, 분석한 것이다. J.S. Bach는 바로크 음악을 체계적으로 종합시키고, 대위법 예술의 정점을 이룩한 위대한 작곡가로서, 《Toccata D단조, BWV 913》은 바로크 후기의 Toccata가 갖는 자유스런 양식과 모방양식에 의한 부분들로 구성되어 있다. L.van Beethoven은 고전시기의 음악을 완성시키고, 낭만주의 음악의 문을 연 작곡가로서, 《Sonata A^(b)장조, Op. 110》은 이러한 그의 특징들을 잘 대변해주고 있다. F. Mendelssohn은 낭만적 고전주의자로서, 《Variations Se´rieuses, Op. 54》에서의 낭만적 화성을 기반으로 한 고전적 변주기법이 이를 잘 설명해 주고 있다. C. Debussy는 가장 위대한 프랑스 작곡가이자 20세기 음악에 가장 강력한 영향을 준 사람중의 하나이다. 《Estampes》는 인상주의적 작품으로, 비기능적 화성, 선법, 5음음계, 온음음계, 자유스런 리듬의 사용등이 나타난다. O. Messiaen은 20세기의 가장 중요한 작곡가중의 한 사람으로서, 그의 음악은 자연과 새에 대한 사랑과 기독인의 신앙에 근거를 두고 있다. Messiaen은 그의 음악언어에 있어 그리스와 인도의 리듬에서 영향을 받았고, 화성적인 면에서 Debussy의 영향을 받았다. Messiaen의 음악에 있어 조옮김이 제한된 선법 (mode of limited transposition), 그리고 중4도나 장6도의 부가음을 갖는 장3화음의 사용, 확대·축소된 리듬, 첨가가치를 갖는 리듬(rhythm with added valeue), 역행불능의 리듬 (non-retrogradable rhythm) 등이 특징적으로 나타난다. 이러한 예는 《Vignt Regard sur l'Enfant-Je´sus》에서 잘 나타나고 있다.;This thesis is based on the study of each of the repertoire performed by the writer at the graduate recital required as a partial fulfillment for the degree of Master of Music. the repertoire consist of J. S. Bach's ≪Toccata in D Minor, BWV 913≫, L. van Beethoven's ≪Sonata in A^(b) Major, Op.110≫, F. Mendelssohn's ≪Variations Se´rieuses, Op.54≫, C. Debussy's ≪Estampes≫, and O. messiaen's 'Premie`re communion de la Vierge' from ≪Vingt Regards sur l'Enfant-Je´sus≫. Each of these works has been studied and analysed as to each composer's musical styls, and form, harmony, melody, rhythm, etc, to get a better view and understanding of this repertoire. J.S. Bach was a great composer, who achieved the systematic organization of music of the Boroque period, and the climax of contrapuntal art. ≪Toccata in D Minor, BWV 913≫ is composed in free style and imitative style that is a common device of toccata form in late Baroque music. L.van Beethoven's music marked the culmination of Classicism, and opened the way to Romanticism. ≪Sonata in A^(b) Major, Op. 110≫ is one of the good examples that represent these characteristics of beethoven's music. F. Mendelssohn was a romantic classicist. ≪Variations Se´rieuses, Op.54≫ is composed according to the classical variation technique on romantic harmony. C. Debussy was one of the greatest of French composers, and one of the most potent influences on the course of music in the twentieth century. ≪Estampes≫ is an impressionistic piano work in which appear the usages of non-functional harmony, church modes, pentatonic scales, wholetone scales, and free rhythm. O. messiaen is one of the most important composers of the twentieth century. His music was strong roots in love of nature and birds, and Christian faith. His musical language is influenced by ancient Greek and Hindu rhythms, and Debussy's harmony, and his characteristics, including use of the mode of limited transposition, the perfect major triads with the addition of augmented 4th or 6th, non-retrogradable rhythm, and rhythm of augmentation or diminution, and added value, appear in ≪Vingt Regards sur l'Enfant-Je´sus≫. These five works are representative of five of the greatest composers from different periods. The study and performance of these works led to a greater perception of each period's style and the composer's characteristics in keyboard composition.
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