View : 692 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor李奎鮮-
dc.contributor.author徐延沃-
dc.creator徐延沃-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:08Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:08Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000015963-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207406-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015963-
dc.description.abstract寫意는 形似에 우선하는 精神的 造形理念을 말하며, 藝術의 形式美보다는 內容美를 중시한다. 寫意는 一般的 意識對象과는 달리 美的 價値內容을 포함한다. 이는 感覺的 形式과 거기에 표현된 內容과의 불가분의 통일에서 성립되는 것이므로, 形式에 대립하는 槪念은 아니다. 예로부터 東洋人들은 자연에 순응하고 조화를 중시하는 自然觀을 가지고 있었다. 따라서 東洋人들은 外形的인 形似를 중요시하기 보다는 自然이나 對象의 本質을 취하려 하였다. 이러한 寫意의 특성이 잘 드러난 예술 형태가 文人畵와 逸品畵라고 할 수 있다. 文人畵는 外的인 形態보다는 內的인 形態, 靈的인 形態를 중요시한다. 그러므로 반드시 文人이 그린 그림이 아니라 할지라도 그림에 人品이 나타나고 學文的 要素와 思惟性이 내포되어 있으면 된다. 또한 文字에 含意된 畵意를 중시했으며, 고결한 人品을 나타내려 했다. 묘사방식은 주로 함축성이 있는 간결한 筆法을 구사하였으며, 感性的인 畵法을 즐겼다. 文人畵가 이처럼 寫意的이라는 점에서는 逸品畵와 그 맥락을 같이한다. 뜻이 발전하여 가장 간소한 형태를 이룬것이 根源形體이며, 對象의 세계가 뜻의 세계로 까지 높아진 것을 氣韻生動하는 그림이라 할 수 있다. 本人은 이러한 화면이야말로 寫意가 실현된 화면이라고 생 각한다. 本人은 작품을 제작함에 있어 직설적인 감정표현보다는 은유적인 표현을 하였으며 또한 단조롭고 일상적인 소재의 內面性을 표출하려는 시도를 해보았다. 本考에서는 寫意의 意味를 살펴보고, 文人畵와 逸品畵가 갖는 寫意性에 관하여 연구하여 보았다. 그리고 現代繪畵에 있어서 抽象的 表現과 象徵은 작가의 內面을 보여주고 寫意를 표출하는데 중요한 역할을 담당하고 있음을 인식하여, 현대의 작품이 어떤 象徵體系를 가지고 있으며 어떠한 양상으로 표현되고 있는지 알아보았다. 또한 本人의 작품 속에서 寫意性이 어떻게 표현되어 있는지 살펴보았다. 이로써 本人이 앞으로 작품제작을 하는데 있어서 기초를 마련하고, 새로운 표현방법을 모색해 나가는 계기로 삼으려 한다.;The Spirit of life means the spiritual formative idea, prior to the form. And it makes much of the intrinsic beauty of the art rather than the formal beauty. The spirit of life includes the valuable content of the beauty which is compared with the general conscious object. Since it comes into existence through the indivisible unification between the form of the sense and the expressed content, its concept is not opposed to that of the form. From old days, the orientals had a view of nature where they conformed to nature and made much of harmony. Therefore, the orientals preferred to take the subtance of nature or object rather than the external resemblance. "The paintings in the literary artist's style" and "the paintings of a superb article" can be considered as the forms of the art which reveal the characteristics of the spirit of life very well. The paintings in the literary artist's style would make much of the inner and spiritual form rather than the outer form. Therefore whoever may paint, a painting would be thought of the painting in the literary artist's style if it reveals his personality and implies the academic factor and thinking. Also, the meaning of the painting implied in letter was made much of in it. It preferred to use the sensible art of drawing rather than the realistic description, and made use of the concise and suggestive style of drawing. From this feint of view, there exists a certain coherence between the painting in the literary artist's style and the painting of a superb article. It would be called "the form of the spiritual origin" that the growth of the meaning achieves the simplest form. And the picture in which the world of the object is enhanced to that of meaning is the painting of "life of movement." In this study, the painting with these characteristics is considered as what the spirit of life is embodied. In my paintings, I would try to express the feeling metaphorogically rather than indicatively. Also I would try to express the interior character, with monotonous and daily materials. In this study, I would look into the meaning of the spirit of life and state the character of the spirit of life about the painting in the literary artst's style and the painting of a superb article. In modern paintings, I recognised that the abstract expression and symbol play an important role in showing artist's inside and expressing the spirit of life. And my study was focused on the symbolic system and the aspects of expression in modern painting. Also, I investigated how the spirit of life had been expressed in my paintings. On this, I would like to prepare the basis for the future production and seek for new expression techniques.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅴ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究問題 = 1 B. 硏究의 展開內容 = 1 C. 硏究方法 = 2 Ⅱ. 理論的 基盤 = 3 A. 寫意의 槪念 = 3 B. 精神性의 追求에 關하여 = 4 가. 繪晝에 있어서의 精神的 要素 = 4 나. 文人晝와 逸品晝에 나타난 寫意性 = 7 C. 現代作品에 나타난 寫意性 = 9 가. 抽象的 表現 = 9 나. 象徵에 관하여 = 11 Ⅲ. 作品分析 = 13 A. 作品의 表現意識 = 13 B. 作品 解說 = 15 Ⅳ. 結論 = 32 參考文獻 = 33 ABSTRACT = 34-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2550247 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject작품-
dc.subject사의적표현-
dc.title작품의 사의적 표현에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Study of the Spirit of Life in the Expression of the Paintings-
dc.creator.othernameSeo, Youn Ok-
dc.format.pagevi, 37 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 서양화과-
dc.date.awarded1989. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE