View : 491 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor李奎鮮-
dc.contributor.author南晶植-
dc.creator南晶植-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:07Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:07Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000015962-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207405-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015962-
dc.description.abstractFine arts are discovering oneself and works for the expression of it, the most important thing is to look oneself with true eyes and it is compulsory requirements. In order fulfil that purpose, one should know the actuality which is surrounding them closely and acknowledge it, and it should be revealed through the drawing which was given situation and the real status itself. Therefore, finding myself and discovering my features who are absorbing the drawing work of Korean painting. I would like to search out the real value of the Korean pictures. Most serious problem existing in the Korean drawings lies in the rnisconceptionimisunderstanding due to the old fashioned style or old value made by the westernized drawing sense. In this situation, activation of the Korean drawings are the desire what we want truly and it could be possible through the real meaning of the tradition and the sincere mordern drawings meaning acquire. Accordingly, in this thesis, we gave more weight to the inner world than the surface features and pursued suggestine, accumulated expression. I studied on the formulated styles of the traditional drawing which was expressed structural factor of line, Chinese ink, and space. Also I studied the formulated style of the modern drawing in order to escape from the existing methods influenced by the Japanese style colourism throw and western diversffied expression style. The artists who tried to escaping from the existing style classified two kinds say, structural expression of the features and abstract expression. Doing this I tried to find out the harmony of the factors of abstract and dessant's foundation. In the analysis of the works, I studied and reflected which methods should be used for accomodation of the tradition and how find out the new expression methods. Through this review, I established new value and creative work of the drawings set up. I think this thesis would be contributed to the purpose and helpful finding the new work area.;藝術이 진정한 自己自身을 발견하고 또 그것을 표현해 내기위한 작업이라면, 무엇보다도 자기자신을 진실한 눈으로 돌아보는 자세가 필요할 것이다. 그러기 위해서는 자기를 가장 가깝게 둘러싸고 있는 현실을 인식하고 주어진 현실과 상황을 그림을 통해 나타내야 한다. 그러므로 오늘날 韓國畵 작업에 임하고 있는 나 자신의 모습을 발견함으로써 한국화의 참된 가치를 재조명 하고자 한다. 現代 韓國畵가 안고 있는 가장 심각한 문제는 서구적 조형감각으로 인해 傳統이 낡은 가치나 양식으로 오인되고 있는 것이다. 이러한 상황속에서 한국화의 활성화야말로 우리가 절실히 염원하는 것이며, 그것은 참다운 傳統의 의미와 진지한 現代繪畵의 의미를 체득함으로써 가능할 것이다. 이에 本考에서는 自然의 外的인 形像보다 內的表現을 중요시 여겨 요소로 나타나게 되었던 傳統繪畵의 造形 意識에 관하여 연구하였다. 그리고 일본화적인 채색주의의 배격과 서양의 다양한 표현양식등의 영향으로 기존의 방식에서 탈피하고자한 現代繪畵의 造形 意識을 살펴보았다. 또한 기존 방식의 탈피를 시도한 작가들을 인물의 구상적 표현과 추상적 표현으로 나누어 살펴 봄으로써 本人의 인물작업이 구상적 요소와 추상적 요소의 조화를 이룰 수 있는 근거를 찾아 보았다. 작품분석에서는 본인의 작품에서 어떤 방식으로 전통을 수용하고, 새로운 표현방법을 모색하였는가 하는점을 검토하고 반성해 봄으로써, 새로운 가치관을 정립하고 보다 創造的인 作品世界를 摸索하는데 도움이 되고자 하였다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅵ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究 目的 = 1 B. 硏究 內容 = 1 C. 硏究 方法 = 1 Ⅱ. 傳統繪畵와 現代繪畵의 造形性 = 3 A. 傳統繪畵의 造形 意識 = 3 B. 現代繪畵의 造形 意識 = 5 C. 現代繪畵의 表現樣式 = 8 1. 人物의 具象的 표현 = 8 2. 抽象的 表現 = 10 Ⅲ. 作品 分析 = 14 A. 本人 作品의 製作方法과 의도 = 14 B. 作品 解說 = 16 Ⅳ. 結論 = 38 參考文獻 = 39 ABSTRACT = 40-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1532468 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject전통-
dc.subject수용-
dc.subject새로운 표현-
dc.subject표현모색-
dc.title전통의 수용과 새로운 표현모색-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedAccomodation of Tradition Grope for New Expression-
dc.creator.othernameNam, Jeong Sik-
dc.format.pagevii, 41 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 동양화과-
dc.date.awarded1989. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE