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朝鮮後期 嘉禮服飾 硏究

Title
朝鮮後期 嘉禮服飾 硏究
Other Titles
(A) study on the Costume of the Latter period of Cho-sun : Centering Around Honjong-Grade-Dobyong
Authors
洪嘉英
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
조선후기가례복식헌종가례도병
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
憲宗嘉禮圖屛은 憲宗과 明憲王后(孝定王后)의 嘉禮를 그린 官中 儀軌圖이다. 憲宗嘉禮圖屛은 國王의 嘉禮를 그린 병풍으로는 유일한 것으로 이를 통해 憲宗 孝定后 「嘉禮都監儀軌」班次圖를 비롯한 각종 文獻과 비교하여 朝鮮後期 國王의 嘉禮時 服飾을 고찰하고자 하였다. 憲宗 嘉禮時 冠服으로는 朝服과 常服을 입었으며 百官들중 몇몇은 式服을 입었거나. 貝軍服 또는 갑옷을 착용하고 있다. 別監은 紅直領을, 使令은 靑帖裏를 입고 있으며, 軍士들은 벙거지에 掛子를 입고 있다. 挾輦軍은 창일군은 嘉禮圖屛에서는 소창옷을 입고 있는데, 班次圖에서는 창일군이 소창옷 위에 掛子를 입고 있다. 儀仗手들은 모두 소창옷을 입고 있으나 색에 있어서는 嘉禮圖屛과 班次圖가 차이가 있다. 그 外의 馬夫는 嘉禮圖屛에서는 소창옷을 입고 있는데 반해 班次圖에서는 周衣를 입고 있다. 따라서 嘉禮圖屛과 班次圖를 통해 볼 때 百官의 服飾은 별 차이가 없었으나 下層階級의 服飾에는 服飾의 색 또는 옷차림 등에 차이가 있다. 이상에서 볼 때 憲宗嘉禮圖屛은 憲宗當時인 朝鮮後期 服飾의 制度와 樣式을 잘 나타내 주고 있다.;Honjong-Garace-Dobyong(憲宗嘉禮都屛) is a court ceremonial picture which shows scenes of the Wedding between King Honjong and Qween Myonghun This is the only folding-screen describing the scene of the King's state Whedding. In this thesis I tried to study the King's Wedding costume of the latter period of Cho-sun, comparing it with various documents including Honjong-Hyojong-Hu-Garae-Dogenn -Eui-Gue-Ban- chado(憲宗孝定戶 嘉禮都監儀軌班次圖). I the Wedding of King Hyojong a court dress and an everyday wear were dressed as Gwan-bok(冠服), but some of the official were seen in Guebok(戒服), Googoonbok(具軍服) or an armor. Byolgam wore Hong-jick Kryong(紅直領) and Saryong wore Chungchupiri(靑帖裏), whil soldiers put on a felt hat and Que-ja(掛子). In Garae-Dobyongg Hyobryongoon(挾輦軍) and Changilgoon(槍□軍) were dressed i n Sochang-coat, but in Banchado(班次圖) Changilgoon wore Queja(掛子) in addition to Sochang-coat. All of the honor guards wore sochang-coat whose colors are different between Garae-Dobyong and Banchado. Besides we can find that a footman in Garae Doyong were dressed in Sochang-coat, but he wore chooeui(周衣) in Banchodo(班次圖). Comparng Garace-Dobyong with Banchodo it can be said that there is little difference on the officials' costume But I found some differences on the costume of low class in the aspect of color, style, etc. In conclusion, Honjon-Garae-Dobyong explains the tyrical style and system of costume in the latter period of Chosun.
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