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形象에 의한 形而上學的 繪畵 硏究

Title
形象에 의한 形而上學的 繪畵 硏究
Other Titles
(A) STUDY IN METAPHYSICA THROUGH FIGURATION
Authors
鄭美溶
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
형상형이상학회화미술동양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김형대
Abstract
As will be all the forms of existence, contemporary art also goes its way main taining mutually complemental or coexistent relationship with the various modes of so-called 'ism' or artistic tendency generated and developed from the past. And, every mode, according to each age, for example, abstract-expressionism in the 1950's, Pop in the 60's, New-concreteness, Minimal, Support / Surface in the 70's and neo-expressionism in the 80's, has been and is the product inevitably caused by each age-situational factors or demands. So, conversely, art would have reflected socio-cultural environments. Historically. indeed, one stream of the impressionism that had modern painting set out first was followed by symbolism and Fauvism from its later period(late-impressionism), and from Fauvism it developed into expressionism and farther up to postwar abstractionism. And the other one stream, that is, neo-impressionism was succeeded by cubism, forming futurism. Here, the First World War gradually drived art into unknown worlds of a transcendental sphere. The one was the world from the Metaphysica appeared in 1919 to surrealism, and the other one was what developed into the abstractionism formed through and by cnstructionism and absolutism. Turning attention to our age again, art has become to see the relationship between a human being and his extra-environments not solely beautiful and pure, but rather subtle consciousness-evoking, complex relationship; also the populace towards art is strongly representing their desire to find the true nature in the work. In this context, seeking for the same or similiar root with what pursued by the Metaphysica which occured from its own repulsive force against such limits as the merely dynamic, external aspects and weakness in creative energy of the futurism movement appeared as a new movement of the past Italian painting, and represented its highlighted interest in the immortal, stronger inclination to the aspects of the statical, and thereby emerged lands of mystery and anxiety, the work of this study tried to reveal, by comparative analyses, the characteristics and hidden wills, first in relation to an aspect of contents, of the works by Giorgio de Chirico who opened the door of Metaphysica, and then, in relation to methodological aspects, of the works by francis Bacon who attempted to express the Figurativeness of simplified space and deformated human figures, and by David Salle who had a good command of arranging sporadic images in parallel with intentional partition of the canvas. Therefore, author has pursued to express a world of figurativeness pertaining to new images by attempting, through intuitive visual recognition, simplification and deformation of forms of subject matters found out from everyday circumstances, and, then, by developing it into an symbolic expression based on the Metaphysica.;近代 繪畵를 出發시킨 인상주의 회화의 한 줄기는 후기 인상주의에서 상징주의와 야수파로 나뉘어 전개되고, 야수파로부터는 표현주의를 거쳐 전후 추상에까지 이르게 된다. 또 하나의 줄기인 新印象主義는 입체파로 이어져 미래파를 형성하게 되는데, 이당시 1차 대전은 美術을 점차 未知의 원초적 차원의 世界로 몰아가게 된다. 그 하나가 초현실주의에 이르는 世界이고, 또다른 하나는 구성주의, 절대주의를 거쳐 형성되는 추상미술의 세계로 展開되었던 것인데, 현대미술은 과거로부터 발생, 전개되어온 이러한 여러 미술의 경향, 흔히 우리가 일컫고 있는 'ism'들의 상호보완 관계, 흑은 共存의 관계를 유지하는 가운데 전개되고 있는 형편이다. 1950년대의 추상표현주의, 60년대의 Pop, 70년대의 신구상·미니멀·Support/Surface 등과 80년대의 신표현주의에 이르는 各 時代別 양식이란 것은 그 時代상황에 따른 피치못한 필연적 生成物이요, 그렇기 때문에 역으로, 미술은 그 사회를 반영하기도 했다. 現時代는 그 社會에 큰 병폐로 나타난 인간성 상실·소외 등의 문제로 인해, 이제는 人間과 그 外部환경과의 관계를 단순히 아름답고, 순수한 것이 아닌, 보다 미묘한 심리를 불러 일으키게하는 복잡한 관계를 만들게 되었으며, 미술을 대하는 많은 대중 또한 作品 속에서 그 본질을 찾고자하는 욕구가 더욱 강하게 나타난다. 이러한 점에서 볼 때, 과거 이태리 회화의 새로운 운동으로 나타났던 미래파 운동의 動的이고, 外的인 面, 또 창조적 추진력의 빈약함이라는 한계에 반발하여 나타난 形而上學的 繪畵는 불멸의 것에 대한 관심이 절정에 이르러, 보다 정적인 面이 강해졌으며, 거기서부터 신비함, 不安등이 표출 되어졌다. 이 점이 本 硏究 作品과 그 추구하는 바가 같다고 할 수 있는데, 내용적인 측면에서는 형이상학적 회화의 문을 연 Giorgio de Chirico를, 방법적인 면에서는 단순화된 공간과 왜곡된 인물과의 조형성을 시도한 Francis Bacon, 그리고 화면의 의도적 분할과 함께 산발적 이미지의 나열을 구사한 David Salle의 作品들을 비교분석하여 그 특징과 의도를 밝히고자 하였다. 그리하여 本人은 우리가 生活하고 있는 주변환경에서 그 素材를 발견한 후, 直觀에 의한 視知覺을 통해, 形象의 단순화, 데포르마숑(Deformation)을 시도해 보았으며, 형이상학적 회화에 입각한 상징적 표현으로 전개하여 새로운 image에 의한 造形의 世界를 추구해 보았다.
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