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추상표현에 의한 회화성 연구

Title
추상표현에 의한 회화성 연구
Other Titles
(The) Study of Painting by Abstract Expression : Centering on the Space Composition of the Multifold Structure
Authors
윤경
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
추상표현회화성다층구조공간구성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
金炯大
Abstract
The abstract paintings emerged in early of the 20th century have settled down as the representative tendency of modern painting and have repeated the radical development throughout World War Ⅱ up to the present. The abstract paintings in their quality can be categorized into two trends such as the geometric abstract trend by the rational and intelligent com-position of a picture and the lyrical abstract trend expressing the subjective and internal emotion realm. In the 1950s the expressive abstract movements as the passionate abstract painting such as "Informel", "Action Painting" and "Abstract Expressionism" were followed by the impersonal abstraction typed in "Color-field painting" and "Hardedge" over the 60s and were developed in the extreme of the post-painting arts like "Minimalism", "Monochrome", "Support / Surface" and "Pattern Painting". The direction of painting have revealed intensively the lack of humanity objectified and minimal impersonality by investigating the existence of world as the thinghood, and then that of today have led to the need of expressive and personal art method centering on human. This trend was a will to narrative expression which has to do with individual plastic world-the personality of painter himself all the more. In this point of view, I have studied "the multifold structure" of space compiled by painting expression through the pure plastic elements such as the autonomous expression of brushing, the structure of space allusion and the color by poly-chrome. While the expression of space-image I pursuit is the presentation of unconsciousness and emotion through the repeat of accidental touches in the early days, I have reached an order in relation to the structure. Thus this study in the theorectical aspect discussed the accidental element in the expression by automatism of behavior, the vertical structure according to the voluntary will of painter and the necessary element of picture composition, and also the quality of picture presenting the balance and the order come about from the combination with these elements. In the technological method of expression, this study compared the repeated working behavior of M. Tobey(1870-1976), who pursued the motion of brush in the controlled spontaneous way like in the "White Writing", and the work realm of Ed Moses(1926- ), who covers the emotional brush works in the plastic band consciously with the structure of my own. Also this study compared and analyzed the experience of appearance and disappearance shown in the "Tressage" of F. Rouan (1943- ) with the autonomous composition of space by the structure and the touches repeated in building my works. Thus through the process of my work in the aspect of content and method, I studied the expression of color and the movement of brushing sense often going and coming freely in the structure of the plastic field. Moreover I will try to explore the possibility of expression with the plastic words and at the same time establish the realm of painting as the real expression of inner life in a higher scale in the future.;20세기 초에 등장한 抽象美術은 제2차세계대전을 거쳐 오늘날에 이르기까지 現代美術의 代表的인 表現樣式으로 급속한 발전을 거듭해왔다. 抽象美術은 그 성격상, 주관적인 내면의 감정세계를 표현하는 抒情的 抽象 경향과 이지적이고 합리적인 화면 구성에 의한 幾何的 抽象 경향의 두 가지 흐름으로 분류할 수 있다. 1950년대의 뜨거운 추상미술로서 Informel, Action painting, 抽象表現主義등의 表現的 추상운동들은 60년대를 거치면서 色面抽象, hard-edge의 定型化된 非個性的 추상으로 이어졌고 마침내 70년대의 Minimalism,Monochrome과 Support/Surface, Pattern Painting 등의 극단적인 脫繪畵的 美術樣式으로 전개되었다. 이러한 추상미술은 세계의 존재를 物性으로 파악하므로써 minimal적인 비개성과 객관화된 '휴머니티의 결여'로 집약되어 나타나게 되고, 그로부터 오늘날의 미술의 向方은 다시 人間 중심의 表現과 개성 위주의 예술방식을 요구하게 된다. 이는 현실과 작가 자신의 개성을 보다 개인적인 조형언어로 표현하고자하는 '敍述的 表現에의 意志'이다. 이러한 관점에서 본인은 筆致의 自發的 표현성, 공간암시의 구조와 多色에 의한 색채 등, 순수 조형요소를 통한 회화적 표현성으로서 엮어진 공간의 '多層構造'를 연구하였다. 본인이 추구하는 공간 이미지의 표현성이 처음에는 우연한 행위의 반복으로 無意識的인 감정의 표출로 나타난 반면, 근래에 들어 구조와의 관계 속에서 보다 질서화되기에 이른다. 本 硏究의 內容的 측면에서 행위의 자발성에 의한 표현의 '偶然的 요소'와 작가의 자율적 의지에 따른 수직적 구조, 화면구성등의 '必然的 요소', 그리고 이러한 요소들의 결합에서 산출되는 조화와 질서를 회화적 표현성으로 논하였다. 또한 표현방법의 技法的인 측면에서는, 'White writing'을 통해 자발적이자 동시에 의식적인 붓의 움직임을 추구한 M. Tobey(1890-1976)의 반복된 行爲 作業과, 감정적인 필치를 造形的 띠로써 덮어 나가는 Ed Moses(1926- )의 작품세계를 본인의 구조와 비교하고, F. Rouan(1943- )의 '엮기작업'에서 보여지는 나타남과 사라짐의 경험을 본인의 화면에서 나타나는 중첩되는 필치와 구조에 의한 자율적 구성에서 비교, 분석하였다. 이와 같은 내용적, 방법적 측면의 작품제작과정을 통해 본인은 造形的 측면으로 구조를 넘나드는 필치의 회화적 운동감과 색채의 표현성을 연구하였다. 以上으로 본인은 한층 심화된 조형언어로서의 表現 可能性을 모색함과 동시에, 내적 생명의 진정한 표현으로서 보다 次元높은 繪畵世界를 확립하고자 한다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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