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심상의 세계를 통한 서정적표현 연구

Title
심상의 세계를 통한 서정적표현 연구
Other Titles
(A) Study on the Lyric Expression through the World of Imagery
Authors
신영숙
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
심상심상의 세계서정적 표현
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이수재
Abstract
20세기 현대미술의 다양한 상황 속에서 그토록 많은 예술가들이 보다 새롭고 독창적인 창조를 위해 끊임없는 실험적 노력을 해 왔으며, 이러한 흐름은 회화사적으로 볼 때, 형식과 내용의 변증법적(響症法的) 과정의 반복으로 발전을 거듭해 왔다고 볼 수 있다. 특히, 70년대 이후 세기말에 이른 오늘날에는 그 개성의 강도가 더욱 심화되어 작가 개개인에서까지도 퍽 다원적이고 복합적인 요소를 보이고 있어 그 분류가 심히 어려울 지경이라 하겠다. 본인의 작품은 두 단계의 변모과정을 거치면서 복합적 양식을 보이고 있는데, 초기의 모색기에는 화면의 마티에르와 다소 엄숙한 분위기의 색면추상으로 화면을 강조하는 경향을 보이다가, 점차 부드러운 한지를 이용한 꼴라지를 도입한 얼룩의 기법으로 낭만적이면서도 서정적 추상으로 추구하였다. 이러한 작품의 성향은 그 어떠한 모방도 배제하고, 오직 자신만의 내적 자유를 스스로의 체험을 통해서만 터득하는 동양의 禪사상에서 영향받았음을 인식하고, 이를 서양회화의 추상표현주의의 뿌리에 접목시켜, 동·서양화의 구별은 물론 모든 형식과 내용상의 문제를 초월하여 우선적 발현 현상인 표현충동을 이성과 감성으로 결합시켜 직관에 의거한 보다 자유롭고 다양한 표현기법의 가능성을 모색하기 위한 연구를 하였다. 따라서 내용적 배경으로는 초논리적이면서도 현실적인 神사상에서 修行을 통한 자유로운 표현을, 寫意精神에서는 주관적 표현을 유출해 보고자 하였으며, 방법적인 면에서는, 1950년대 추상표현주의의 색면추상과 앵포르멜의 양대 맥락에 관련된 작가들중, 화면을 명상의 이미지로 상징화 시킨 Mark Rothko(1903~1970)를 비롯하여, 꼴라지의 기법을 다양하게 연출한 Alberto Burri(1915~), 모래의 미학을 근거로 마티에르를 강조한 Antonio Tapie´s(1923~), 새로운 차원의 스테인 화법을 개발한 Helen Frankenthaler(1928~)를 본인의 작품성과 비교 분석해 보았으며, 그리고 자연에 대한 애착으로 우주의 에너지를 상징적 분위기로 추구했던 낭만주의 작가 J.M. William Turner(1775~1851)를 본인의 형상적 대상의 관련작가로 함께 연구하였다.;In the whirl of diverse trends of the twentieth century, modern artists have tried to create newer and more original works of art through incessant experimental exploration. In the respect of the history of art, this tendency of modern art brought forth the development of art in general through the dialectical processes of forms and contents that have been changed and evolved repeatedly influencing one another. Especially, the extent to which artists express their individualities has rapidly increased since the seventies and now in the end of this century, every individual artist shows various and complex elements even in his own works and that makes it diffculty to classify artists or their works into certain categories. My works have also been changed from one level to another and expressed various styles. In the earlier period while I was still searching and experimenting the works showed marked tendency to emphasize the surface through the technique of matiere and color-field abstract producing grave tone. In the later period, romantic and lyric abstract is pursued through the technique of the stain that applies the collage by the use of the pure Korean paper. Upon the firm recognition that these characteristic traits of my works were greatly influenced by the Eastern philosophy of 'Zen', Which excludes any imitation possible and enables one to acquire one's inner freedom only through the self-experiences, I tried to graft these tnto the abstract expressionism of the Western painting. The ultimate purpose of this task ,was to study and find out various and new expressional techniques that reveal and embody the representational impulse more intuitively and freely through the unity of dmotion and reason, and also to transcend any distinction between form and content as well as that between the Western and Eastern painting. So in the thesis, for the clear understanding of my works the theoretic and the methodologic backgrounds were discussed. In the theoretic aspects, 1 was greatly inspired by 'Zen' Which is trans-logical and reatistic at the same time, and the free and subjective expressions were derived from the religious meditation and training of it. In the aspects of method, 1 studied and analyzed my works in comparison with those of the following artists who are closely related to both the color-field abstract of the abstract expressionism and Informel that flourished in the fifties: Mark Rothko(1903-1970) who symbolized the canvas into the image of meditation, Alverto Burri(1915~ ) who expressed the various methods of collage, Antonio Tapie′s (1923~ ) who emphasized matiere on the basis of the sand aesthetics, and Helen Frankenthaler(1928~ ) Who developed new aspect in the stain method, And in addition to these arists I also studied the works of J. M. William Turner(1775~1851) as the relevant artist whose love of nature led him to the pursuit of the cosmic energy through the symbolic nature.
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