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한국연극의 희극적 전통에 관한 연구

Title
한국연극의 희극적 전통에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Tradition of Comedy in Korean Plays
Authors
金惠英
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
한국연극희극전통
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김호순
Abstract
한국 傳統文化에 흐르는 民族情緖에는 희극적인 특성이 지배적으로 나타나고 있다. 한국의 民俗劇 역시 희극이거나 희극적인 특성으로 이루어져 있다. 그러므로 本稿에서는 한국 연극의 희극적 전통에 대한 검토를 해 보았다. 本稿의 Ⅱ장에서는 희극의 槪念과 本質的意味를 살펴 보았다. 희극은 보다 나은 사회를 향한 움직임을 보여 주어야 한다. 그리고 그 사회에는 방해가 되었던 인물도 화해하여 함께 참여하는 행복한 결말을 제시해 주어야 함을 알 수 있었다. Ⅲ장에서는 民俗劇 중 가장 대표적인 假面劇을 희극적 측면에서 분석해 보았다. 그 결과 가면극은 우수한 희극적 특성과 희극의 본질적 의미를 지닌 작품이었다. Ⅳ장에서는 近代 및 現代劇에 나타난 희극의 性格을 파악해 보았다. 近代劇에 나타난 희극은 대부분 笑劇의 수준에 머무르거나 진정한 희극의 의미에는 도달하지 못하였다. 그러나 吳 泳鎭의 「孟進士宅慶事」가 우리의 희극적 전통을 계승해 주는 작품으로 밝혀졌다. 현대극에 나타난 희극은 政治·社會·經濟 등에 대한 직접적인 諷刺性이 强한 작품과 諷刺性이 전혀 없는 작품으로 크게 나누어 볼 수 있었다. 이 작품들 역시 진정한 희극과는 거리가 있었다. 이 고찰을 통해 近代 및 現代劇에 있어서 희극전 전통의 계승이 부진하다는 것이 밝혀졌다. Ⅴ장에서는 희극적 전통이 제대로 이어지지 못한 이유들을 밝혀보았다. 그 이유는 첫째, 혼란과 변화 그리고 억압의 되풀이로 點綴된 時代狀況. 둘째, 작가의 歷史意識이나 諷刺意識의 빈곤. 셋째, 작가와 연극학자의 傳統劇에 대한 성찰 부족. 네째, 작가의 희극에 대한 이해 부족. 다섯째, 민족적 기질이 悲劇性으로 변화한 것 등 다섯 가지로 나타났다. 필자는 이 이유들을 打開하여 희극적 전통을 계승해야 한다고 생각한다. 왜냐하면 희극적 전통의 계승이 곧 植民地 時代와 그 이후의 歪曲된 민족정서를 극복하는 길이며, 우리의 전통적 정서를 회복할 수 있다고 믿기 때문이다. 그러므로 앞으로 현대극은 전통극의 특성에 대한 관심과 성찰을 토대로 하여 主題와 樣式的 측면에서 전통극을 현대감각으로 연결시켜야 한다. 그리하여 현대극이 민족의 生活感情과 原型的心性을 표현해 줄 때, 한국 연극의 持續的인 發展이 이루어질 수 있다는 결론을 내리는 바이다.;The main purpose of this thesis is to examine the mode of comedy in Korean plays. In chapter Ⅱ Ⅰ examined the nature of comedy in which comedy as a social satire, comedy as a corrective factor, and comedy as a reconceliation were discussed. In chapter Ⅲ the comic aspect of the mask dance duama, which is one of the representative plays among the traditional drama, was examined. As a result, the mask dance drama contains an excellent comic mode such as keen social satire, full of wit and humour. In chapter Ⅳ the characteristic aspect of comedy. in modern and contemporary plays is examined and reached to the following conclusion. Comedies of modern plays are rather choice to farce than comedy. Due to the political oppression under the Japanese rule, they were unable to express direct social or political satire which eventually hampered the development of real, comedy. Under this circumstance, Oh Young-Jin's (The Wedding in Maeng's House) was written. This play contains the traditional comic spirit of Korea satirizing human greed and on the other hand avoiding social satire which would cause the trouble In chapter Ⅵ reached to the following conclusion after examining historical development of comedy and its tradition. The study shows that although Korean traditional drama had excellent element of comedy, the tradition has not been succeeded for following reasons. 1) Because of the censorship during the Japanese occupation social or political satire was not possible. 2) The tragic mood of Period (including Korean War) caused general preference for tragedy rather than comedy. Eventually comedy did not develop in its full scope. 3) The lack of knowledge on theoretical study of comedy among play wrights caused poor development of comedy. 4) Until recent years the through study on the traditional drama which has excellent form of comedy, was not achieved. The solution for the above will be to find the way of adapting the traditional drama into contemporary plays (it's comic spirit, it's form etc.) Also the mis-led concert of comedy should be corrected. It has been a common feature that people tend to consider comedy inferior than tragedy. Therefore, it is urged that after reexamining our traditional drama we contemporary drama and try to establish firm development of comedy in this country.
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