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表現主義 原理에 依한 形象性 硏究

Title
表現主義 原理에 依한 形象性 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON THE ARTISTIC FORM THROUGH THE PRINCIPLE OF EXPRESSIONISM
Authors
千東玉
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
표현주의형상성서양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
李壽在
Abstract
제2차 세계대전후 현대사회는 기계문명과 과학의 급속한 발달로 일면으로는 개인주의가 팽배된 가운데 인간의 허무와 불안 무관심이 고조되어 인간간의 갈등과 불신으로 스스로 고립되는 인간 소외 현상, 비인간화 현상을 초래한다. 인간의 가치가 수단화되어 존엄성이 붕괴된 사회현상은 문화의 영역에로 까지 확산되어 예술에서도 비인간화 현상이 나타난다. 1950년대의 추상표현주의의 주관주의에 대응하는 1960년대의 예술은 비개성적, 객관주의적 성격을 띄며, 1960년대의 Pop Art, Minimalism에 이은 1970년대의 Hyper Realism과 Conceptual Art에 이르러서는 객관주의적 성향이 더욱 심화된다. 특히 Ludwing Josef Johann Wittgenstein(1889~1951)의 '예술을 위한 예술'(Art for Art)이라는 철학적 명제위에 Conceptual Art는 극단적으로 관념적 양상을 드러낸다. 세기말에 다다른 오늘날에 있어서는 그러한 관념적이고 현상학적인 예술에 대한 강한 거부와 반동으로 새로이 표현주의적 성향이 대두되고 있으며, 생의 뿌리깊은 원천으로서의 예술의 본래적 개념을 받아들이려는 의식과 함께 직관적, 본능적, 비논리적인 주관주의 예술이 긍정적으로 인식되기에 이르렀다. 즉 모든 외적현실과 차단된 자기 폐쇄적 세계를 고집함으로써 인간조건을 기피하는 도피의 예술, '예술을 위한 예술'이라는 비 본래적 예술 개념에 대한 재평가와 예술의 주체는 역시 인간일수밖에 없다는 예술의 주체에 대한 재 인식이 요구되었다. 이러한 현상을 통하여 현대사회의 물질 문명의 위기속에서 인간성의 재발견이 절실히 요구됨을 알 수 있다. 따라서 본인은 '예술 지향 주의'로 인해 예술과 인간사이의 소원해진 관계를 극복하기 위하여, 예술의 존재 이유를 인간 실존 파악에 두고, 인간현상의 적극적인 등장을 의도하여, 이를 통해 존재감과 인간 상호간의 깊은 유대감을 형성하려 하였다. 인간의 실존적인 사고의 중심에 놓여있는 개념들인 삶과 죽음, 안정과 불안, 희망과 절망 등은 이성으로서는 파악될 수 없는 개념이며 무의식속에 억압된 실존적 비합리적 충동의 영역이다. 이러한 보편적이고 불변적인 인간 조건 일반을 시각화 함으로써, 모든 억압으로부터의 해방과 인간 존엄성의 회복을 지향한 표현주의와, 이러한 주제로 내면세계를 표출하여 '영혼의 고백'이라 할 수 있는 독창적인 작품세계를 추구한 Edvard Munch(1863~1944), 그리고 인간존재의 본질적인 비극적 부조리성을 폭로하는 이미지로 현대 예술의 과제인 인간의 재발견을 위한 하나의 방법을 제시해준 戰後 현대의 대표적인 인간 표현주의자 Francis Bacon(1909~)를 다루면서 본인 작품의 내용적 측면의 맥을 찾았다. 작품제작시 형식적인 측면의 이론적 배경으로는 물질과 행위를 통해 물질성의 의미를 파악한 Informel 작가 Jean Fautrier(1898~1964)의 작품 「인질(Hostage)」을 중심으로 본인 작품에서의 마티엘이 갖는 물질성을 연구하였으며, 암울한 상황의 암시로서의 색채를 사용한 Munch의 작품과 황무지를 연상케하는 황폐한 공간을 표현한 작가 Anselm Kiefer(1945~)의 작품을 제시하여 본인 작품의 색채적 특성과 공간의 특성을 비교하였다. 본인은 작품연구를 통하여 추상적인 공간 內에서 구상성이 엿보이는 인간형상의 직접적인 출현으로써 외부세계에 대한 주관적인 인식, 모든 정신성으로서의 인간적인 것을 강한 표현적인 방법을 통해, 현대화의 비인간화에 대한 극복의 가능성을 모색하였다.;After the second world War, the one of the characteristics of modern society can be said that it is the phenomenon of human alienation and anti-humanization. On the base of the convenience of machinery culture, the nihility uncertainty and disinterest within human relationships are increased the discord and contradiction on human being began make to distrust each other, and at last the human beings themselves mere surely isolated. The social phenomenon materializing the value of man as a means and destroying the dignity of human value diffused to cultural activity, that the phenomenon of anti-humanization appeared on the area of arts. The 1960's Arts which were opposed to the egoistic Abstract-Expressionism of 1950's had the characters of un-personality and objectivity. And after the 1960's Pop Art and Minimalism, the 1970's Hyper Realism and Conceptual Art had a tendency to objectivity deeply. Especially, the base of proposition 'Art for Art' of Ludwig Josef Johann Wittgenstein's (1889∼1951), Conceptual Art exposed extremely the conceptual tendency. Today, arriving at the Late Century new trends of Expressionism which is opposed to such conceptual and phenomenological arts, are appeared. And with the conscions-ness to accept the original concept of art as the origin of on life, the intuitive instinctive, and nin-logical subjective Art are recognized affirmatively. Otherwords, re-valuation on the nin0original concept of art, 'Art for Art' which is one of the art escaping from the conditions of man, grasping it's self closed world that os disconnected from the open life of reality is required. And also, the recognition that the main theme of art comes from the man only is required. Through such trends, we could find that the rediscovery of humanity is ungently required in this crisis of modern material culture. Accordingly, the researcher is aimed at grasping the reason for existence of art in order to conquest the relation which became far from the art and human being due to the " art-orientation" and intend to positive appearance of the figure of human being in the art, and from the deep-rooted relation of common sense feeling of existence of human. Life and death, uncertainty and anxiety, hope and despair, determination & abandonment, etc.-the conceptions centered on the existing th-ought is the area which cannot be grasped by the reason only, and it is the irrational impulse which is oppressed in the unconsciousness which cannot be grasped in the sphere of originally intrinsic spiritual factor in the human being. By visualizing the human fate which is universal, eternal, and unchanged as well as the general human condition & the expressionism which is working for liberation of the oppression and recovering the dignity of human being & Edvard Munch (1863-1944) who searched for the characteristic works which can be said that the "Confession of the Sporot" expressed in the inner world with this subject, and Francis Bacon (1909-) who is the painter of special image of post-war England, and presented the method of rediscovery of man which is the mission of modern art with the image exposing the original tragedical irregularities of the existence of human being were handled, in the sense of the modern representative expressionist, and searches for the tread connection of the side of the contents of my works, in the formal side of manufacture of works, an the theoretical background, the substance of material of matiere o my works. In the formal side of manufacture of works, as the theoretical background. the substance of material of matiere of my works, centerede on "Hostage" of Jean Fautrier (1898-1964) out of the Informal painters who grasped the meaning of substance of material through the material and action was studied. and the works of Munch who used the color as the suggestion of dark condition the painter Anselm Kieger (1945-) who expressed the wild space which suggests the waste land were pre-sented & they were comparatively analyzed with the my works. The researcher searched for the possibility of conquesting in modern antihumanization with the method of strong expression in all of the spirit, and the thoughtful perception of mine toward the world by the direct appearance of human type in the space of the concreteness which shows the abstraction.
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