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한국의 비디오텍스 수용정책의 방향에 관한 연구

Title
한국의 비디오텍스 수용정책의 방향에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Policy of Videotex Reception in Korea
Authors
文寶琡
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 신문방송학과
Keywords
한국비디오텍스수용정책신문방송학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
金東喆
Abstract
Videotex, defined as consumer oriented on-demand communication system, is the new telecommunication technology by compunication. A videotex service delivers into the home both textual and graphic material which-has been requested by the user on a television screen. Because it has many technological characteristics such as interactivity, user-friendly, easy operation and large information capacity, the possibility which videotex can apply to mass information system in information society is very great. Korea intends to use videotex as a mass information system for the future in order to realize the democratic information society, and planned it's ~ dissemination in 1992. But for this, the establishment of overall policy based on the several factors effecting the success of videotex should be precede. Accoraingly, the purpose of this study is to suggest the policy which videotex can be used as basic media for the democratic information soceity in Korea. As a theoretical basis, the neccesity of new technology policy and the characteristics of video tex were examined, And through some examples of videotex in several advanced countries, the scheme to the success of videotex in Korea were observed. And taking out some problems by investigating the telecommunication policy and current situation in Korea, the policy of videotex was suggested. The result of this study was as follows; First, in the aspect of information supply, the policy supporting the Information Provider in order to offer various information to the user, should be guaranteed, For this, the present law relating telecommunication should be revised or made a new. Second, in the aspect of information circulation, the financial supply system of tax benefit and investment toward the industrial part to activate videotex market, should be prepared. Third, in the aspect of information demand, the rational and cheap charge system should be established;비디오텍스는 Compunication에 의해 출현한 새로운 정보통신기술로서, 문자와 그림으로 구성된 화상정보를 기존 미디어인 TV와 전화를 통해 이용한다는 친숙성 및 경제성, 조작의 간편성, 풍부한 정보음량 등의 기술적 특성으로 인해 미래의 대중적 정보통신매체로 활용될 수 있는 가능성이 매우 크다. 그러나 기술의 특성만으로 사회에서 기대하는 효과를 낙관할 수는 없으며 , 이러한 기술을 도입하는 사회의 목표와 정책의 방향에 따라 기술의 효과는 양면성을 띠게 된다. 우리나라는 정보이용의 활성화 및 대중화를 통해 민주적 정보화사회를 구현한다는 기본 목표하에 비디오텍스를 대중적 생활정보통신시스템으로 활용한다는 방침을 세우고, 92년도의 보급을 계획하고 있다. 그러나 비디오텍스가 우리나라에 있어 정보이용의 활성화 및 대중화에 기여하기 위해서는 비디오텍스의 성공에 영향을 미치는 제 요인을 검토하여 그를 기초로 한 종합적인 정책의 수립이 선행되어야만 할 것이다. 따라서 본 연구는 비디오텍스가 우리나라의 민주적 정보화 사회의 구현을 위해 기간 미디어로 활용될 수 있는 정책의 방향을 제시하는 것이 목적이며, 이를 위한 이론적 토대로서 뉴테크놀로지 정책의 필요성과 비디오텍스의 특성에 대해 살펴보고, 해외에서의 비디오텍스 운영사례를 통해 우리나라에서 비디오텍스가 성공하기 위한 방안을 모색하였다. 그리고 우리나라의 정보통신현황과 정책을 검토하여 문제점을 도출해냄으로써 우리나라의 비디오텍스 수용 정책의 방향을 제시하고자 하였다. 본 연구가 제시한 한국 비디오텍스 수용정책의 방향은 다음과 같다. 첫째, 정보공급의 측면에서 사용자에게 다종다양한 정보를 제공하기 위해 정보제공자를 적극적으로 육성, 지원하는 정책이 마련되어야 한다. 이를 위해서는 현재의 통신에 관련된 법령들이 개정되거나 새로이 만들어져야 한다. 둘째, 정보유통의 측면에서 비디오텍스 시장을 활성화시키기 위해 산업부문에 대한 세금혜택 및 투·융자 등 재정적 지원 제도가 마련되어야 한다. 세째, 정보수요의 측면에서 저렴하고도 합리적인 요금체계 및 정책이 수립되어야 한다.
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일반대학원 > 언론홍보영상학과 > Theses_Master
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