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영산회상의 거문고와 가야금 선율비교

Title
영산회상의 거문고와 가야금 선율비교
Other Titles
Melodic Pattern for Kaya-geum in comparison with that of Komungo in Young San Hoe Sang
Authors
金泰秀
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
영산회상거문고가야금 선율
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
황병기
Abstract
본 논문은 영산회상(거문고 회상, 雅名 ; 重光之曲)의 합주에 있어서, 대표적 현악기인 거문고와 가야금의 旋律을 比較하여 그 차이점을 밝히려는데 목적이 있다. 일반적으로 국악합주에서는 악기들이 동일한 중심적인 旋律을 연주하면서도 제주를 하지 않고 악기마다 특유한 가락을 지니는 방식, 즉 Heterophony로 되었다. 영산회상에서는 거문고, 가야금도 그 旋律의 중심적인 흐름은 동일하지만, 각기 독자적인 선율을 지니고 있는 것이다. 본 연구에서는 거문고, 가야금의 旋律의 차이를 크게 악기의 奏法상에 기인되는 相異점과 旋律상에 기인되는 相異점으로 나누어 고찰하였으며, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있다. 첫째로, 거문고가 흥법, 살법, 청법을 연주할 때 가야금은 다음과 같은 旋律로 연주를 한다. (1) 거문고의 흥법은 영산회상에서 총48회 등장하는데, 이 중 33회가 거문고의 '흥'에 대해 가야금은 선·후음이 한옥타브 아래음을 타는 경우이므로 규칙적인 奏法이라 하겠다. (2) 거문고의 살법은 영산회상에서 총43회 등장하는데, 거문고가 살법일때 가야금의 규칙적인 奏法은 同度진행(8회), 완전4도 상행진행(17회), 옥타브 상행진행(9회)의 세가지 奏法을 들 수 있겠다 (3) 거문고의 청법은 영산회상에서 총9회 등장하는데 군악의 예외는 있으나, 거문고가 청법으로 연주할때는, 가야금이 □-□ 혹은 □-□으로 진행하는 것이 규칙적인 진행법이며 이는 旋律의 終止形으로 볼 수 있다. 둘째로, 旋律상에 기인되는 相異점을 살펴본 결과 1음의 차이는 총 95회 나타나는데, 유사진행, 병진행, 사진행 등 비슷한 진행을 하는 것이 88회로 많다. 2음의 차이는 총27회 나타나는데, 유사진행, 사진행 등 비슷한 진행을 하는 것이 18회로 많다. 3음이상의 차이는 모두 26회 나타나는데, 즉 3음의 차이는 4회, 4음의 차이는 6회, 5음의 차이는 9회, 6음의 차이는 4회, 7음의 차이는 2회, 9음의 차이는 1회 나타난다. 旋律상에 기인되는 相異점에서는 奏法의 진행상에 기인되는 相異점에서 처럼 거문고 旋律의 진행에 따른 가야금 旋律진행의 규칙성이 나타나지는 않는다. 다만, 1음의 차이와 2음의 차이에서는 거문고, 가야금의 상이한 旋律이 時差를 둔 병진행, 유사진행. 사진행 등 비슷한 진행이 많은데 비하여, 3음 이상의 차이에서는 그러한 유사성도 보이지 않는다.;This thesis is to show different features of melodic pattern between Kaya-geum and Komun-go, the two representative string instruments-especially in Young San Hoe Sang. (Komun-go Hoe Sang, Chung Kwang Hoe Sang.) In Korean traditional music, all the instruments would rather bear their own characteristic melody than go in unison, but leave its main identical melody, hence-heterophony. Sharing the main identical melody, Komun-go and Kaya-geum shows their own discriminating ones. Differing features in melodic pattern between Kaya-geum and Komungo are categorized by two Parts coming fom (1) rendition of instruments (2) and melodic pattern. while rendition of Komun-go is giren in Heoung-bub, Sal-but), Cheong-bub, Kaya-geum plays making following melodies. 1) Heoung-bub of Komun-go shows the case 48 times in Young San Hoe Sang, 33 times of which Kaya-geum stays an octave below with its fore and after tone. It forms a regularity in rendition. 2) Sal-bub of Komun-go shows the case 43 times, while Kaya-geum goes in three regular motions-going at the same motion (8 times), perfect 4 th high motion (17 times), an octave high motion (9 times) 3) At the time when cheong-bub is adopted-9 times in Young San Hoe Sang, Kaya-geum Usually goes in Ihm-chung (□) or Ihm-Hwang (□) Worth regarding as the ending formation. Differences coming from melody are as followings. The case of a tone's gap appears 95 times, in which analogous motion similar motion, Parallel motion, obligue motion is highly frequent. There goes the cases of two tones'gap 27 times where analogous motion appears 18 times. Numbers of cases of more than three tones'gap show 26-3 tones' 4 times, 4-6, 5-9, 6-4, 7-2, 9-1. There is not to be found the same regularity of melodic motion for Kaya-geum going with Komun-go melodic motion in the melodic feature as is in the rendition field. In cases of a tone and two tones'gap, different melody of Komun-go and Kaya-geum makes analogous motion frequently-parall el motion, similar motion, oblique motion-with time difference. But no such similarity whatever in cases of more than three tones'gap.
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