View : 530 Download: 0

Alwin Nikolais의 Total Theatre에 관한 연구

Title
Alwin Nikolais의 Total Theatre에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of Alwin Nikolais's Total Theatre
Authors
김양선
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
Alwin NikolaisTotal Theatre예술관러시아 구성주의
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
육완순
Abstract
The progress of dancing Is made not by the body improvement of human but by the human's thoughts against dancing. Old days when the thoughts for dancing were simple and immature, there were no inconsistencies with using the body for a material of dancing. But present day's thoughts for dancing are too progressed for body to form an art as a material of dancing. Such a time about 1951, many experimentalistic choneographers who kept step with other art's character of experimentalism were appeared. And the third generation's abstract dancings of Nikolais, Cunningham Taylor's were no more shocking and to be discussed, but gained great response. Alwin Nikolais was taken notice of by making almost perfect new abstract kind of dancing situation according to work contents. That is, created excellent ring shape on the stage by uniting a sound, color, light, marvelous took, shape, motion unique and imaginative. In this paper, Investigated the mechanization of human, dealing with the period of 1920's Europe's experimental theatre-becoming the mother of work character of Nikolais, and himself's an inclination for dehumanization. And studied whether this dehumanization ethics should be censured in present day, or be praised as a proneer arranged new world of art.;舞踊의 進步는 인간의 신체적 진보에 의해서 이루어지는 것이 아니고, 무용에 대한 인간의 생각에 의해서 이루어지는 것이다. 인간의 身體는 수천년전부터 오늘에 이르기까지 거의 변하지 않았으며 기본적으로 아무런 進步, 後退도 하지 않고 있다. 그러나 무용에 대한 생각, 방법은 많이 進步하고 있었다. 舞踊의 思想이 단순하고, 유치했던 옛날에는 무용의 小題로서 이러한 인간의 身體를 사용하는 것에 아무런 矛盾도 생기지 않았으나, 현대의 舞踊思想은 신체가 무용의 小題로서 예술을 形成하기에는 너무나 進步되어 있다. 이러한 때에 1950년경 他예술의 실험주의적인 性向과 보조를 함께한 실험주의적인 안무가인 Nikolais, Cunningham, Taylor등의 제3세대 무용가들이 대거 등장했으며, 이들의 추상적인 무용은 전혀 놀랍거나, 논란거리가 되지 않고 많은 사람들의 호응을 얻게 된다. Nikolais는 작품내용에 의해 거의 완전한 抽象的인 새로운 종류의 무용장면을 만들어 주목받게 되었다. 즉 소리, 색, 빛, 신기한 도구, 모양, 동작을 독특하고 상상적으로 결합시켜 무대위에 뛰어난 무대적인 환영을 강조했다. 本 論文에서는 Nikolais의 Total Theatre에 母體가 되고 있는 1920年代 유럽의 전위 연극무대와 그 영향을 받은 Nikolais의 Total Theatre의 특징을 살펴봄으로써, Nikolais의 Total Theatre 가 과연 현대에 어떠한 영향을 주었을지에 대해서 고찰하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE