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학교조직체제의 변화에 관한 사례 연구

Title
학교조직체제의 변화에 관한 사례 연구
Other Titles
(A) Study on Shifts in Organizational System of School
Authors
조정목
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
학교조직체제OrganizationalSchoolSystem
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박수연
Abstract
조직의 풍토는 다양한 변인들의 복합적인 상호작용을 통해 형성되며, 이 풍토는 조직구성원의 태도와 행위에 지대한 영향을 미친다. 개방적인 분위기를 가진 조직은 구성원의 행동양식에 긍정적으로 작용하는 반면 폐쇄적인 풍토를 가진 조직은 구성원의 의식과 행동에 역기능적으로 작용하여 회의와 좌절감을 갖도록 하기도 한다. 따라서, 개방적인 학교풍토를 조성하는 것이 교육성과를 높이는 길이라고 할 수 있을 것이다. 우리 나라에서도 그 동안 학교조직풍토에 관한 연구가 여러 편 있었으며, 그 결과도 다양하게 나왔다. 그러나 이 선행연구들의 대부분이 학교의 급별과 지역에 따른 학교풍토의 실태파악에 그치고 있는 정도이고, 학교조직풍토의 변화에 관해서 밝힌 실증적인 연구는 거의 없다. 그런데, 개방적인 풍토를 만들기 위해서는 학교풍토변화에 주로 영향을 미치는 변인이 어떤 것인지를 알 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 학교조직풍토의 변화에 관한 실증적인 연구를 하기 위해, Likert가 제안한 체제접근 방식으로 교장의 이동을 전후한 특정국민학교의 조직체제 유형을 진단했다. 먼저 문헌을 통하여 조직의 건강, 학교의 풍토 및 Likert의 경영체제 이론에 대하여 고찰한 후, 서울 남부교육구청 산하에 있는 D국민학교 교사들을 대상으로 1988년 9월과 1989년 2월, 두 차례에 걸쳐 Likert의 조직특성진단척도를 적용한 질문지조사를 통하여 前 교장과 現 교장의 경영체제를 비교하여 분석했다. 연구 결과 前 교장 재직 당시의 특성인 1988년 9월의 D국민학교의 경영체제는 체제2로서 자비를 베푸는 듯한 권위주의적인 체제로 폐쇄적이었던 것으로 나타났다. 집단에의 충성심이 약하고 성취목표가 낮았으며, 협동이 잘 안되고 교사들은 부당한 압력을 받고 있다는 느낌을 가지고 있어서, 학교를 향한 태도가 우호적이지 못했었다. 그러나, 現 교장이 취임한 후 6개월이 경과한 1989년 2월의 질문지조사 결과는 체제3으로서 협의적인 체제가 형성된 것으로 나타났다. 불만스러웠던 교사들의 학교를 향한 태도가 우호적인 태도로 바뀌었고, 학교목표의 성취와 교사들의 자아충족의 기능을 극대화시키지는 못하고 있지만 적어도 각 영역에 있어서 만족스런 정도까지는 이룩하고 있는 것으로 밝혀졌다. 집단구성원을 포함하여 다른 모든 여건은 동일한 D국민학교에 단지 교장이 새로 부임하여 온 후로 학교조직체제는 바람직한 방향으로 한 단계 높아졌다. 이는 또 교장에 따라서는 반대 현상이 일어나 조직체제가 더욱 폐쇄적으로 될 수도 있다는 것을 시사해준다. 조직의 풍토나 특성은 靜態論인 것이 아니라 力動的인 것이다. 조직풍토는 여러 가지 변인들이 복합되어 형성되는 것이지만 그 변인들 중 가장 큰 변수로 작용하는 것은 지도자의 지도성 행동임이 D국민학교 교사들을 대상으로한 본 연구결과 밝혀졌다. 따라서, 교육행정가인 교장이 탁월한 지도성을 발휘한다면, 집단구성원인 교사들이 즐거운 마음으로 업무수행을 하여 어떤 학교조직이든 교육경영성과를 높일 수 있을 것이다.;Leadership has a great influence on the growth and development of an organization. Its atmosphere and climate can be considered as being changed by how to lead and encourage members of a leader. School is an organization established aiming at educating people. So a principal can form open or closed atmosphere according to his ledership behavior. It is why we can understand that school administrator, a chief of an organization takes the primary responsibility for forming its atmosphere openly and soundly But in Korea, most of prior investigations about the organizational climate of school have not been beyond its situation analysis. And also there are very few to study positively about principals' influence on its climate. With a view to finding the organizational system pattern of a certain school, I studied in this thesis different features which were shown each before and after changing of principals. Firstly, through literatures, I studied about feature, health, climate, management system of an oragnization then compared with and anlyzed each different system between ex principal and present principal by performing questionnaires twice in Sept., 1988, Feb., 1989 which were applied to Likert's "Profile of organizational characteristics", objecting to the teachers of D elementary school under Educational Southern District Office of Seoul. As a result of the study, the management system as features of exprincipal's term was belonging to system 2. The system 2 had a closed atmosphere with benevolent authoritative system. Under the system, faithfulness to group and aims to achieve were found to be weaker and lower than usual. And the teachers felt them to be pushed unfairly so that their attitudes towards the school was not pretty favorable. But when I performed the second questionnaire after six months of new principal's inauguration, the system 3 which showed cooperativeness was found as the result. Teacher's attitude was changed to be favorable and the revised atmosphere satisfied although not extremely, with achieving the ends of school and function of self-realization in every part. In D elementary school with all the same environments including its members with those of the 1st questionnaire, the organizational system of the school rised a grade higher in the desirable direction, only after the changing of principal. It also could suggest us, on the other hand, that organizational system can be more closed according to what the principal is. The organizational climate and characteristics of an organization is not stationary but dynamic. The study objecting to the teachers of D elementary school shows that although it is formed by complexing with various factors, the biggiest variable of them is leader's leadership behavior. Consequently, if a principal as an educational administrator shows his full ability to lead, the teachers as its members could perform his duty with joy only to make the result of educational management.
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