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무용의 창작성 개발을 위한 지도 유형에 따른 비교 연구

Title
무용의 창작성 개발을 위한 지도 유형에 따른 비교 연구
Other Titles
Comparative Study According to Type of Guiding in order to Develop Creativity of Dance
Authors
신경옥
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
무용창작성무용지도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
윤남식
Abstract
Artistic trait is original expression. especially, dance as an art-education has a heading side that develops originality and builds emotional sense. Dance is the art that expresses the feelings through a beautiful physics. and it sublimes as an art according to the action of creativity on the well-smoothed basic skill. As education gives the individual a chance of self-realization, it develops the latent originality of them and is the course of training that makes them grow well-balanced personality. Therefore, a dance-learning guidance in school must make students learn a skill that they can express their thoughts and feelings using the principle of physical movement through their experience and observation. Particually it must be accomplished the concrete guidance of creative dance that sets emphasis on the learner's expression-improvement. One can say that, in dance-education, the course of the guidance is more important than the form of movement, because it is influenced the most by the formation of learning-situation than other subjects. However, the current dance-education within school in Korea tends to lay stress upon the result of action than the course of guidance. According to the Physical-education curriculum, dance is divided the folk-dance and creative dance. While folk-dance is training of the results maden before, creative-dance is the course that research the expression of one's thoughts and feelings. So, one can consider that the latter is higher in the educational effect. But the current curriculum doesn't dead with creative dance fully on the educational ground. This Study aims at the effective learning-guidance principle in order to develop creativity. First, this writer want to grope the way that student can develop the applicabel ability themselves and improve movement training and present the practical use-method. Second, contends to the Possibility of development the creativity through the practical use-method of movement after presents the guidance-direction phase according to these contents. The results that use and evaluate the practical use-method of movement follow that it can make students grow ability of expression the subjects. And that guiding can present clearly the composition elements in expressing the subject, and that can improve students Variety of expression.;藝術의 특성은 創意的 表現性에 있으며 특히 예술교육으로서 무용은 창의성 개발교육과 정서의식의 함양이라는 主的側面을 갖고 있다. 아름다운 신체를 통하여 감성을 표출하는 예술로서의 무용은 잘 다듬어진 기초기능위에 창작성이 작용함으로써 예술로 승화되는 것이다. 敎育은 개개인에게 자기실현의 기회를 주므로써 潛在된 개인의 창의력을 발전시키고 균형잡힌 인격의 소유자로 성장케하는 訓練過程이다. 그러므로 학교에서의 무용교육은 전인적인 인간형성을 통해 사회적, 文化的으로 요구되는 바람직한 인간상을 배양하려는데 그 근본적 목표가 있다 하겠다. 학교에 있어서의 무용학습지도는 학생들에게 신체활동을 통한 교육으로서 움직임의 원리를 이용하여 자기의 사상과 감정을 경험과 관찰을 통하여 표현할 수 있도록 기능을 습득케 해야 하며 特히 학습자의 표현력 증진에 중점을 두는 창작무용에 많은 비중을 두고 구체적인 지도가 이루어져야 함은 당연하다. 학습 환경 조성에 있어서 무용학습은 타교과보다 학습효과에 대한 영향을 가장 많이 받고 있으므로 무용교육은 움직이는 형태보다는 지도하는 과정이 중요하다고 할 수 있다. 그러나 현재 우리나라의 학교무용교육은 지도과정보다는 活動의 결과에 치중되고 있는 경향이다. 문교부 現行 중·고등학교 체육교육과정에서 보면 무용의 내용은 민속무용과 창작무용으로 나누고 있다. 민속무용은 이미 만들어진 결과를 익히는 일이며 창작무용은 자기의 사상과 감정을 표현하는 탐구과정으로 교육적 효과가 높다고 볼 수 있다. 그러나 현재 교육과정내에서의 학교무용교육 내용중 창작무용은 교육현장에서 충분히 다루어 지지 못하고 있는 실정이다. 이러한 현상은 정상적인 교육과정의 운영과 지침이 될 수 있는 구체적인 지도방안이 제시되지 못한 데 그 근본적인 이유가 있다고 하겠다. 본 연구는 이러한 이유에서 창작성을 기르기 위한 효과적인 지도유형을 세워서, 첫째, 무용학습에서 가장 근본이 되는 움직임을 학생들에게 적용시키고 활용하는 방법을 제시함으로써 학생스스로 응용하는 능력을 기르게 되고 그 효율성을 증대시킬 수 있는 방법을 모색하고자 하며 둘째, 이러한 내용에 의한 단계적인 지도방향을 제시하여 움직임의 활용방법을 통해서 창작성 개발의 가능성을 밝히고자 한다. 움직임의 활용을 학습안에서 행하고 평가한 결과는 다음과 같다. · 움직임을 활용한 그룹활동의 지도는 학생들의 주제표현도를 높여줄 수 있다. · 움직임을 활용한 그룹활동의 지도는 학생들의 주제표현에 있어서 요소구성을 뚜렷하게 나타내 줄 수 있다. · 움직임을 활용한 그룹활동의 지도는 학생들의 표현의 다양성을 높여 줄 수 있다.
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