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Beethoven, Schumann, Debussy 연구

Title
Beethoven, Schumann, Debussy 연구
Other Titles
(A) Study on Beethoven, Schumann, and Bebussy
Authors
金成喜
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
BeethovenSchumannDebussy
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김경순
Abstract
This study researched the theoretical background and analyzed the composition about each piece before the performance of Cello Sonata No.3 A Major Op. 69 by Beethoven, Fantasiestu˝ck A Minor Op. 73 by R. Schumann, and Cello Sonata D Minor by C. Debussy which are the musical programs in the graduation concert for graduate. Surveying the qualities of each piece as follow. Cello Sonata No.3 by Beethoven has its characteristics of this structure, Scherzo movement and third movement of adagio introduction with sonata's traditional form. This musical piece has the typical classic form, on the other hand, it is endowed with the transformation of subject, cyclical management of subject among the movements, lyrical melody, and the romantic power as the subtle and dramatical dynamic change. Also Beethoven took enough the lyrical and technical aspect through this work and kept the equal relation between the cello and the piano. Through his character piece, the Fantasiestu˝cke, Op. 73, Schumann showed a consistent mood as the fantastic and changeable expression, but he made three pieces which have no connection among them. These pieces of three part form respectively were consisted of the lyrical melody, frequent harmonics change, specific rhythm of the syncopation and the cross rhythm. This melody, harmony, and rhythm are kept closely to each other, therefore the romantic short piece of music is come about as the compressed content. Cello along with this displayed the excellent expression based on the delicate and poetical accompanyment by the piano. Cello Sonata No. 1 by Debussy escaped from the classic sonata form by the paralle and symmetrical flow of this piece for the composition in a line of subjects. Also for the impressionistic expression technique he used the pentatonic scale, whole tone scale, exotic rhythm, unfunctional harmony, parallel process, frequent tempo and the dynamic change and the colorful sound or the tone color of the cello. This special effect sound by cello become achieved a result of the sphere enlargement in the cello musical performance.;본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회의 연주 곡목인 L.van Beethoven의 Cello Sonata No.3 A Major Op.69, R.Schumann의 Fantasiestu˝cke a minor Op.73. 그리고 C.Debussy의 Cello Sonata d minor를 연주하기에 앞서 각 곡에 대한 이론적인 배경을 연구하고 작품구성을 분석하였다. 각 곡의 특성을 살펴보면, 다음과 같다. 베토벤의 첼로 소나타 제3번은 소나타의 전통적 형식에 스케르쪼악장과 느린 서주가 있는 3악장 구성을 갖는 것이 특징이다. 한편 이 곡은 전형적인 고전 양식을 취하면서도 주제의 변형, 악장간의 순환적 주제의 운영, 서정적인 선을, 미묘하면서 극적인 다이나믹 변화로써 낭만적인 힘을 부여하고 있다. 또한 베토벤은 첼로의 성정성과 기교적인 면을 이 작품을 통해 충분히 취하면서 첼로와 피아노의 대등한 관계를 유지하였다. 슈만은 성격적 소품인 환상곡집 Op.73을 통해 환상적이고 변화있는 표현으로 일관된 분위기를 나타냈지만 서로 주제의 연관이 없는 세 곡을 만들었다. 각각 3부 형식으로 되어있는 이 곡은 서정적 선율, 잦은 화성변화, 당김음과 교차리듬이 이루는 특정한 리듬으로 구성되었다. 이 선율, 화성, 리듬은 서로 밀접하게 유지하여 압축된 내용으로 낭만적인 소품을 이룬다. 이와 더불어 첼로는 피아노의 섬세하며 시적인 반주를 바탕으로 탁월한 표현력을 발휘하게 된다. 드뷔시가 쓴 첼로 소나타 제1번은 주제들의 병렬적 구성으로 인한 곡의 평행하고 대칭적인 흐름으로 전통적 소나타 형식을 벗어난 것이다. 또한 인상주의적 표현기법을 위해 선법, 오음음계, 전음계, 이국적 리듬, 비기능적 화성, 병행, 빈번한 템포와 다이나믹 변화 그리고 첼로의 색채적 음향이나 음색 등을 쓰고 있다. 이러한 첼로의 특수 효과음은 첼로연주의 영역을 확대시킨 결과를 이루게 된 것이다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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