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관세동맹의 경제적 효과에 관한 연구

Title
관세동맹의 경제적 효과에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY OF THE ECONOMIC EFFECT OF CUSTOMS UNION
Authors
조경희
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 경제학과
Keywords
관세동맹경제적효과경제학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유임수
Abstract
The term, "economic integration" means a type of international economic cooperation to promote the welfare for all members of the integration by means of the gradual removal of the artificial barriers which some countries may impose on the free flow of outputs and requisite for production. Since the benefits are exclusively afforded only to the union members, however, economic integration must be viewed to have also a noticeable aspect of protectionism against the trades by extra- union members, while having elements of free trade in the cases pertaining to intra-union members because it gets rid of the obstacles which exist in the intra-union economic trades. Economic integration can be divided into five categories: Free Trade Area, Customs Union, Common Market, Economic Union and Complete Economic Integration. Among these categories, Customs Union has been regarded as one of the most typical type of economic integration. Economic integration theories began to be formed in the course of analyzing the economic effects of Customs Union. The Purpose of this study is to describe the economic effects which Customs Union offers each union member nation, on the basis of the theories and prior empirical studies on Customs Union. The theories on Customs Union are classified into two categories: one is the short- term static effect-analysis : the other the long-term dynamic effect -analysis. For analysis of static effects of Customs Union, three country-two commodity and three country-three commodity models were considered together. In relation to the former, it appear that . such two effects as trade creation and trade diversion have been discussed and that there are many dissents to Viner's view that trade diversion necessarily decrease welfare : that is, it is also argued that there also exist elements which may cause the increase of welfare. But, later, this model has become to be developed into the 3x3 model chiefly due to the asymmetricity of trade patterns. This latter model was seen to say that the welfare of union members may increase or decrease in accordance with relations between commodities, trade pattern, terms of trade, tariff levels, and the volume of trade etc. And for those of the dynamic effects of the same, it is represented as the economies of scale. And, up to this long-term dynamic effects to be considered, Customs Union may be concluded that it can increase the welfare of union members. According to the findings from preceded researched in European Economic Community, organization of Customs Union extended the volume of trades of EEC especially in its initial stage (to middle 1970's) , increasing the welfare of union members with the benefit of the larger effect of trade creation than that of trade diversion. But, from the middle 70's, the effects were reviewed to have gradually diminished mainly due to the stagflation, low -growth, and high rate of unemployment in Western European countries. 'Market Unification Program' for the Europe of 1992 which was published in 1987, however, is evoking our expectance that it will serve as an accelator for the integration of European economy that has made little progress in its own development for the past two decades with the contradiction of interests of related union members. Though so weakened from the middle 70'S, the aggregated appreciation of the effects of EEC integration may be sight to be seen rather positively than negatively. The free trade is the only way to bring about the effective distribution of resources all over the world and the maximization of the welfare for all mankind. Economic Integration is desirable as the second-best policy in case that the dream of the free trade can not come true. Therefore, it is recommended for our country who are Planning Pacific Basin Economic Cooperation to seek for the substancial effects of economic integration as well, on the basis of the required positive analyses of EEE precedent and the theories upon economy integration.;경제통합은 여러 국가들이 생산물과 생산요소 등의 자유로운 이동에 부과되어 있는 인위적인 장벽을 점차 제거해 나감으로써, 통합체 전체의 후생증진을 도모하고자 하는 국제간 경제협력의 한 형태라고 할 수 있다. 경제통합은 역내 교역의 장애를 제거하므로 가맹국들에게는 자유무역주의적 요소를 갖는 반면, 그 혜택이 가맹국들에게만 배타적으로 허용하기 때문에, 역외 비가맹국들에게는 보호주의적 측면도 가지고 있다. 경제통합은 자유무역지역, 관세동맹, 공동시장, 경제동맹, 완전한 경제통합의 형태로 나눌 수 있다. 이 중에서, 관세동맹은 경제통합의 가장 전형적인 형태로 간주되어 왔으며 관세동맹의 경제적 효과를 분석하는 데서 경제통합이론이 형성되기 시작했다. 본 논문의 목적은, 관세동맹에 관한 이론과 선행된 실증연구결과를 통해서, 관세동맹이 각 가맹국에게 주는 경제적 효과를 살펴보는 데 있다. 관세동맹이론은 단기 (short-term)에 있어서 관세동맹의 효과를 분석한 정태적 효과분석과 장기 (long-term)에 있어서 시장확대 등에 따른 규모의 경제를 포함한 동태적 효과분석으로 구분된다. 정태적 효과분석에서는 3국 2재화 모델과 3국 3재화 모델이 함께 고려 된다. 3국 2재화 모델은 주로 무역창출과 무역전환효과에 대해 분석하고 있다. 무역전환이 반드시 후생을 감소시킨다는 Viner의 견해에 대해서 많은 異論이 나타났다. 즉, 무역전환의 경우에도 후생의 증가를 야기할 수 있는 요인이 존재한다는 것이다. 이와 같은 異論들이 관세동맹이론을 발전시켜 나아갔으며 무역패턴의 비대칭성을 극복한 3국 3재화 모델로의 발전을 가능하게 했다. 3국 3재화 모델의 분석결과는 무역패턴과 교역조건에 대한 가정, 무역량이나 관세의 크기, 재화간의 대체관계에 따라 각 가맹국의 후생이 증가할 수도 있고 감소할 수도 있다는 것이다. 대시장이론으로 대표되는 관세동맹의 동태적효과를 고려한다면, 관세동맹은 가맹국들의 후생을 증가시킨다는 결론을 도출할 수 있다. 유럽경제공동체(EEC)에 대해 지금까지 선행된 실증연구결과는 관세동맹의 결성으로 초기(1970년대 중반까지)에는 무역이 확대되었으며, 무역창출효과가 무역전환효과보다 커서 가맹국들의 후생을 증가시키는 것으로 나타났다. 그러나 70년대 중반이후 부터는 불황, 특히 서유럽내의 저성장, 고실업, 그리고 국제수지의 불균형 등으로 점차 EEC통합의 효과가 약화되고 있는 것으로 나타났다. 그러나, 이와 같은 상황을 극복하기 위해 1987년 7월에 발표된 '1992년 유럽의 시장단일화 계획'은 지난 20여년간 가맹국들간의 이해상충으로 인해 지연되어 왔던 유럽경제의 통합속도나 통합효과를 가속화하는 전환점이 되리라고 기대된다. 70년대 중반부터 EEC통합의 효과가 약화되기는 했어도, 전반적으로 그 효과는 긍정적이었다. 따라서, 전세계적인 자유무역만이 세계전체의 자원의 효율적인 배분을 가져오고 인류전체의 후생을 극대화할 수 있는 유일한 길이지만, 세계적 수준의 자유무역이 불가능한 경우, 차선책(second-best-policy)으로서의 경제통합은 바람직하다. 그러므로, 환태평양 경제통합을 구상하고 있는 한국도 경제통합에 대한 이론과 경제동맹의 성공적인 사례로 남아있는 EEC의 경험을 토대로 실질적인 경제통합의 효과를 모색해야할 것이다.
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