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Machiavelli의 政治思想에 있어서 政治와 道德性의 問題

Title
Machiavelli의 政治思想에 있어서 政治와 道德性의 問題
Other Titles
(The) Question of Politics and Morality in Machiavelli's Political Thought : with special reference to his concept of ruler's virtu
Authors
金聖恩
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 정치외교학과
Keywords
Machiavelli정치사상정치도덕성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
양승태
Abstract
이 論文은 마키아벨리의 政治思想에 있어서 그의 統治者의 Virtu`란 槪念속에 道德性이 있는가라는 問題를 檢討하는데 目的을 두고 있다. 마키아벨리에게 있어서 그의 저서들 특히 「The Prince」와 「Discourse」와 같은 그의 주요저서들에서의 주요개념이라고 볼 수 있는 Virtu`에 대해서 뿐만아니라 그의 論議가 지닌 道德性의 意味에 대해서도 많은 다양한 논의들이 存在한다. 이 글에서는 統治者의 Virtu` 槪念을 中心으로 統治者의 統治行爲를 살펴봄으로써 統浩者의 Virtu` 에서의 道德性 問題를 논의하고 있다. 마키아벨리(Niccolo di Bernardo dei. Machiavelli:1469∼1527)는 르네상스(Renaissance)期의 이탈리아에서 태어난 人物이다. 15世期 末에서 16世期 初葉의 이탈리아는 政治的 混亂의 時代였으며 낡은 秩序가 否定되고 있으면서도 새로운 秩序가 창조되지 않고 있는 그런 狀態에 있었다. 이런 한 國家의 腐敗와 墮落은 마키아벨리에게 있어서 그의 歷史的 循環論에 의해 必然的으로 도래하는 것이다. 그리고 '利已主義에 의한 끝없는 야망에 의해 충동되는' 人間의 本性으로 인해 야기된 普遍的 利己主義에 기인하여 도래할 수 밖에 없는 것이다. 그래서 이런 腐敗와 墮落의 狀況은 기존의 도덕률을 초월한 Virtu`를 지닌 統治者의 등장에 의해 改革되어야 하고 利己主義的인 人間들로 이루어진 現實의 世界에서 Virtuous한 統治者는 그가 처한 狀況의 必然性에 따라 行動할 수 있어야 하는 것이다. 여기서 마키아벨리의 統浩者는 국가의 創設·改革 時 뿐아니라 일반 통치행위에서 일반도덕률 특히 마키아벨리 당시의 기독교 도덕률을 무시하는 行動을 해야 한다. 이 論文은 마키아벨리가 統治者의 Virtu`에 관해 論하며 일반 도덕률을 비판 또는 무시하는 立場에서 썼다하더라도 그의 政治思想 全部를 非道德的 또는 無道德的이라고 평가할 수 없음을 규명하고 있다. 마키아벨리는 政府의 現實, 그의 표현에 의하면 시대의 狀況또 또는 現實世界(혹은 事實의 世界)를 고려하고 있는 것이다. 그 統治者는 時代의 狀況에 맞지않는 일반 도덕률을 따를것이 아니라 시대의 상황을 파악하여 일반 도덕률을 어길 수도 있어야 한다. 결론적으로 이 논문은 마키아벨리의 政治思想에 있어서 그의 統治者의 Virtu`개념속에는 도덕성이 내포되어 있다고 본다. 그러나 이는 國家生義에서 統治者의 統治行動을 살펴볼 때에 한한 것이다.;The aim of this study is to examine critically wether the concept of the ruler's virtu in Machiavelli's political thought is moral. According to Machiavelli's books, particularly principal concepts in his 「the Prince」 and 「Discourse」. There are not only many words on virtu but in special measure the morality of his thought exist a question. This study discusses the question of morality in ruler's virtu by examing rulers political act laying stress on the concept of ruler's virtu. Machiavelli was born in Italy at the time of Renaissance. At from the Late of 15 century to the early of 16 century in Italy, this was a time of confusion and a situation that denied old order. According to Machiavelli's expression, this stuation of her signify corruption. And as to Machiavelli's historical cycle, corruption should be necessaryly come. Also this situation should be come from general-selfishness which is due to human nature, in that men is stirred up endless ambition by selfishness. Thus this situation of corruption is reformed by the appearance of the ruler who has virtu. This ruler should transcend the morality of existing world. And in the real world organized by the men of selfishness, the virtuous ruler should act in the necessity of situation. Here Machiavelli's ruler should ignore common morality, particularly christian morality of those days, in establishment of state or reformation of state as well as general political action. Although Machiavelli discusses the situation which is critical or ignoring common morality, discussing of the virtu of ruler, Machiavelli's thought cannot be evaluated non-moral or immoral. Machiavelli regard the reality of Politics, according to his expression, as the situation of time or the real world (or the world of bact). Thus ruler is not follow the common morality which is not becoming the situation of the time, but must be act against the common morality of understanding the situation of the time. After all in Machiavelli's political thought, the concept of ruler's virtu include the morality. But this is confined the political action of ruler in state life.
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일반대학원 > 정치외교학과 > Theses_Master
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