View : 13 Download: 0

체육계학교 학생의 사회계층에 관한 조사연구

Title
체육계학교 학생의 사회계층에 관한 조사연구
Other Titles
(A) Study on the Social Stratification of Physical Education Middle and High School Students
Authors
庾連美
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 체육학과
Keywords
체육계학교학생사회계층Social Stratification
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
林繁藏
Abstract
The purpose of this study was to investigate the differences of social stratification between physical education middle & high school stdents and general middle & high school students. The subjects by stratified random sampling were 405 male and female students of Seoul Physical Education Middle & High School, and 1,169 male and female students of general middle and high schools located in Seoul. All subjects were interviewed by the researcher to survey theire parents occupations. The data from the man to man interviews were classified and analyzed according to the differences of their schools, sexes, and sports patterns. The results of this study were obtained as followings: 1. The social stratifications of physical education student were lower than those of general students. 2. There were no significances of the social stratifications between male and female students of physical education school. 3. There were no significances in social stratifications among physical education students with varied sports patterns.;本 硏究의 目的은 體育系學校 學生의 社會階層 構造를 究明함으로써 운동선수들의 효과있는 지도방향과 경기력향상에 도움이 되는 기초자료를 제공함에 있다. 硏究對象은 서울시에 위치한 體育系學校 學生과 一般學校 學生中 보호자직업이 非農業部問에 속하는 남, 여학생으로 體育系學校 學生은 전교생 405명을, 一般學校 學生은 층별무선표집에 의해 선정된 1, 169名을 대상으로 표집하였다. 총 1, 574 名을 대상으로 본인이 직접 피검사와 면접하여 보호자職業을 조사하였으며 社會階層에 따른 직업분류는 홍두승의 계층분류표를 이용하였다. 수집된 자료는 분석의 목적에 따라 빈도를 산출하였으며 산출된 결과를 검증하기 위하여 X^(2)검증을 실시하였다. 이에 얻은 結論은 다음과 같다. 1. 體育系學校 學生의 社會階層은 一般學校 學生의 社會階層에 비해 낮은 수준이다. 2. 體育系學校 男, 女學生間의 社會階層에는 유의한 차가 없다. 3. 體育系學校 學生의 스포츠類型別 社會階層에는 유의한 차가 없다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE