View : 1929 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이경혜-
dc.contributor.author한혜실-
dc.creator한혜실-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:53Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:53Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.otherOAK-000000015704-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207234-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015704-
dc.description.abstract출산은 인간생활의 중요한 한 부분으로서 가족의 업무인 동시에 사회의 구성요소를 창출하는 사회적인 과업이다. 그러므로 임부 및 가족은 출산에 대한 적극적인 참여자로서의 자아인식과 책임감을 갖게 된다. 따라서 출산준비를 통한 임산부의 신체적 안위와 이완을 도모하여 보다 만족스럽고 즐거운 출산경험을 갖도록 하여야 한다. 이에 출산준비를 위한 임산부의 간호중재 방안으로서 호흡조절에 관한 교육은 임부에게 신체적, 정신적, 심리적, 안위를 제공할 뿐만 아니라, 분만시 불안 및 분만진통을 감소시킴으로써 보다 만족스럽고 즐거운 출산경험을 가져다 줄 수 있다. 이에 본 연구자는 임신기간중 호흡조절법을 교육하고 분만중 호흡조절법을 실시케함으로써 산부의 불안과 동통이 얼마나 감소하는지를 확인하고자 본 연구를 시도하였다. 연구방법은 1988년 1월 10일부터 4월 30일까지 연구자가 선정한 병원에 산전진찰을 위해 등록된 임부중 호흡교육 프로그램에 참여를 수락하고 교육을 받은 실험군 30명과 대조군 30명을 면접과 관찰방법을 통해 자료를 수집하였다. 연구도구는 Spielberger등(1977)이 재발한 자기보고형의 상태불안 측정도구(State Anxiety Inventory)와 동통측정도구로는 Melzack(1975)의 5단계 동통평정척도(Pain Intensity Scale), McLachlen(1974)의 동통표현척도(Pain Expression Inventory)을 사용하였다. 자료의 분석은 호흡조절에 관한 교육이 산부의 불안 및 분만진통에 미친 영향을 측정하기 위해 t-test와 Pearson Correlation Coefficient를 사용하였으며 그 결론은 다음과 같다. 제 1가설 : "실험군 산부의 불안점수는 대조군 산부의 불안 점수보다 낮을 것이다"는 지지되었다(실험군 40.03점, 대조군 47.03점, t=3.23, P = .002) 제2가설 : "실험군 산부의 동통점수는 대조군 상부의 동통점수 보다 낮을 것이다"는 지지되었다.(실험군 46.17점, 대조군 54.47점, t = 3.26, P = .002). 제 3가설 : "산부가 경험하는 불안과 동통정도에는 정상관관계가 있을것이다"는 지지되었다 (r = .44, P = .000). 이상의 가설경정 결과, 임산부를 위한 호흡조절에 관한 교육이 분만중 산부의 불안 및 분만진통을 감소시킨 것으로 나타났다. 이와같이 임산부를 위한 교육과 분만중 산부의 목적있는 활동그리고 간호사에 의한 지지적 간호는 산부의 불안-긴장-동통의 주기를 차단하여 줌으로써 보다 만족스럽고 즐거운 출산경험이 되도록 한다고 하겠다. 그러므로 간호사는 교육자로서 또한 상황지지자로서 분만이 산부에게 즐겁고 만족스러운 경험이 될 수 있도록 호흡조절법을 비롯한 산전 출산교육 프로그램을 개발하고 운영할 필요가 있다고 사료된다.;This study examined the effect of structured breathing on anxiety and pain during labor. The purpose of this study was to confirm the helpful effects of structured breathing on anxiety and pain during labor for pregnant women who are taught breathing techniques The subjects were 60 pregnant women registered in the obsterical clinic of J.Hospital in Jeonju ; 30 women who agreed to participate in an educational program were designated the experimental group. The rest become a comparison group. Data were collected from January to April, 1988, through questionnaires and observation during the intrapartal period. The measurement tools used were Spielberger's State-Trait Anxiety Inventory and Melzack's Pain Intensity Scale and McLachlan's Pain Expression Inventory ; the latter two had been translated and used by Choi, Yun-Soon with perinatal women. The childbirth education program was developed by the investivator from the literature, largely based on the Lamaze method of preparation. The program with the experimental group was structured and carried our for one hour a week for three weeks. when subjects came to the labor room for delivery, nurses trained by the investigator administed the tests of the different phases according to Friedman's labor curve; 2 - 3cm cervical dilatation of the Os : Latent phase 5 - 6cm 〃 : Active phase 9 - l0cm 〃 : Transitional Phase The t-test and x^(2) - test were usee to rule out significant differences between general characteristics of the experimental and comparative group subjects. The t-test and pearson correlation coefficient were used to confirm the effect of structured breathing education on anxiety and pain. The conclusions of the study are as follows. Hypothesis 1, that the degree of anxiety will be lower in the experimental group than in the comparison group, was supported (Mean ; 40.03 vs 47.03, t=3.23, p= .002) Hypothesis 2, that the degres of pain will be lower in the experimental group than in the comparison group, was supported (Mean ; 46.17 vs 54.47, t = 3.26 P= .002) Hypothesis 3, that anxiety will increase with pain, was supported. (r= .44, p= .000) In order to break the cycle of fear-tension-pain, education, purposeful activity and supportive care are helpful in enhancing the quality of the birth experience. Therefore nurses as educators situational supporters should develop programs for stuctured breathing in childbirth education and employ them with women before labor for the relief of anxiety and discomfort.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성과 의의 = 1 B. 연구의 목적 = 3 C. 연구 가설 = 4 D. 용어의 정의 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 분만진통의 소인 = 6 B. 동통통제이론(Pain Control Theory) = 7 C. 호흡 조절법 = 9 Ⅲ. 연구방법 = 14 A. 연구설계 = 14 B. 연구대상 = 14 C. 연구도구 및 호흡조절 교육프로그램 = 15 D. 연구진행 절차 및 자료수집 = 18 E. 자료분석 = 20 F. 연구의 제한점 = 20 Ⅴ. 연구결과 및 고찰 = 21 A. 일반적 특성에 대한 실험군과 대조군 간의 차이 = 21 B. 가설검정 = 21 Ⅴ. 결론 및 제언 = 26 A. 결론 = 26 B. 제언 = 27 참고문헌 = 28 부록 = 34 ABSTRACT = 78-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2324996 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject분만시-
dc.subject호흡조절-
dc.subject산부-
dc.subject불안-
dc.subject.ddc600-
dc.title분만시 호흡조절과 산부의 불안 및 진통에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(a) comparative study on the effects of strectures breathing educatin on auxiety and pain during labor-
dc.format.pageviii, 80 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 간호과학과-
dc.date.awarded1988. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE