View : 24 Download: 0

C. Debussy의 Flute, Viola와 Harp를 위한 Sonata No. 2의 분석적 연구

Title
C. Debussy의 Flute, Viola와 Harp를 위한 Sonata No. 2의 분석적 연구
Other Titles
(AN) ANALYTIC STUDY OF DEBUSSY'S SONATA NO. 2 FOR FLUTE, VIOLA, AND HARP
Authors
임수연
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
C. DebussyFluteViolaHarpSonata No. 2
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
백의현
Abstract
본 논문은 Debussy가 1915년에 작곡한 Flute, Viola와 Harp를 위한 Sonata의 분석적 연구이다. 분석에 앞서 Debussy 실내악의 전반적인 특징 즉, 악기배합, 악장구성, 형식, 선율적 특징, 음계, 화성, 리듬, 조성등의 내용을 여러 문헌이나 악보를 통해서 종합해 보았다. 본 Flute, Viola와 Harp를 위한 Sonata는 자유롭고 축소된 Sonata로써, 3개의 악장이 주제적, 조성적으로 연계되어 있는 순환주제적 구성으로 되었다. 전곡은 장음계 단음계를 위시하여 부드럽고 동양적인 색채를 띠는 선법과, 5음음계, 반음계등의 음계를 바탕으로 하는 선율, 3화음, 7화음, 9화음, 11화음, 선법에서 오는 증감음정, 그리고 이러한 화음들의 연속적인 사용에서 오는 경과화음등의 화성체계와 5도, 8도음정의 병진행이 지속음의 빈번한 출현과 더불어 이 곡을 근대적인 음악으로 만들고 있다. 또한 전 곡에 나타나는 다양한 Tempo와 dynamics의 변화, 독특한 리듬 분포, pizzicato, marcato, Sultasto, Sulponticello, Glissando Harmonics, Staccato등의 주법이 근대적인 색채표현을 위해 효과적으로 사용되었다. 이 Flute, Viola을 Harp를 위한 Sonata를 통해 Debussy는 고전적, 낭만적 전통을 유지하면서 구기법의 응용과 변형을 통한 새로운 기법의 실험으로 그의 독창적인 음악적 사고를 표현해 내고 있다.;This thesis is an analytic study of Debussy's Sonata for Flute, Viola, and Warp, which was composed in 1915. Before beginning the analysis, research is conducted on his works using various articles to summerize the general characteristics of his music-instrumental combination, movement style, form, melodic structure, scale, harmany, rhythm, and tonality. The object of this thesis; Sonata for Flute, Viola, and Warp has a free form. This compact Sonata has a cyclic form which is thematically related by three movements. In this work, Debussy includes major and minor scales and soft, colorful melodies creating an oriental mood. The melody of this work employs triad, seventh, ninth and eleventh chords based on pentatonic and chromatic scales. In addition, Debussy makes this a modern work through the use of diminished chords, various mode, passing chord of harmony system, and the parallel motion of fifth, eighth interval which frequently emphasize the pedal tone. Debussy's techniques-variation in tempo and dynamics, unique rhythm distribution, pizzicato, marcato, Staccato, glissando, and harmonics-which are used through the whole work are employed to effectively express a colorful modern sound. Through the application of old techniques and experimentation with new ones, in this Sonata for Flute, Viola, and Harp, Debussy not only kept the romantic tradition but also presented his original musical style.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE