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무용법에 대한 연구

Title
무용법에 대한 연구
Other Titles
(A) Study of Dance Therapy
Authors
申敬淑
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
무용요법동작분석신체인식
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
육완순
Abstract
본 연구는, 인간이 자신의 신체를 수단으로하여 움직임으로써 인간 내면의 세계를 표현한다는 무용의 특수성에 그 바탕을 둔다. 무용예술의 본질인 신체 움직임을 치료양식적인 측면에서 관찰하고 분석하여, 인간 정서의 드러나지 않는 문제점을 파악해 내고 신체와 정서의 결점을 치료해 나간다는 것, 이것이 바로 무용요법의 출발점이다. 무용요법이란, 정신과 신체 면에서 특수증상을 지닌 모든 연령층의 인간을 대상으로 광범위하게 실시되고 있는, 현대무용을 사용한 치료법으로서, 무용요법적 기술을 통해, 자아 인식과 자아 균형 회복을 꾀한다. 본고에서는, 공연예술로만 인식되어 온 무용이 치료법의 한가지로 개발되어 인간사회에 기여한 공헌도를 기점으로 하여, 요법의 중심적 위치를 차지하게된 무용요법에 대한 이론적 배경과 그 실습 과정에서 일어나는 문제점 및 과제를 이론적으로 밝히고자 하였다. 이의 과정은 예술로서의 무용이 지닌 요법적 자질 및 특성을 조명하고 무용요법의 시대적 배경 및 이론을 문헌적으로 고찰하고 있다. 이어지는 제3장은 무용요법 실습을 위한 고찰로서, 보다 실제적인 무용요법 연구라면, 실지 현장에서 요법을 행한 사례가 제시되는 것이 마땅하겠으나, 아직 무용요법에 대한 본격적인 연구가 이루어지지 않은 현 시점에서는 우선, 이론적 고찰이 선행되어야 하겠으므로, 본고에서는 무용요법 실습 부분도 이론적으로만 다루고 있다. 무용요법 실습을 위해서는, 동작(움직임)을 객관적으로 분석하고 파악하는 일이 선결조건이 된다. 본고에서는 이러한 객관성을 위해 동작의 요소와 effort-shape의 적용을 다루고 있으며, 마지막으로 그 과정에서 일어나는 문제점 및 과제도 포함시키고, 무용요법이 지향할 바를 제시하였다.;The special characteristics of dance: here defined as body movement through which human beings express their inner world, is the basis from which this thesis is written. Body movement, which is the essence of dance as a performing art, is examined and analyzed from the aspect of being a method of treatment or therapy; a way of recognizing hidden psychological problems or as a way of treating physical and emotional difficulties. Dance therapy originates in exactly these areas. As a method of treatment, modern dance is widely used as dance therapy for persons of all ages with a variety of psychological or physical problems. Through the techniques of dance therapy, self-understanding and the recovery of emotional stability are aimed at. In this paper, dance, generally only considered to be a performing art, is discussed as more fundamentally a method of treatment which can make an important contribution to society. Chapters in this thesis will attemp to highlight the theoretical back-ground and problems which arise during treatment with a "therapy centered" dance therapy program. In the second chapter, specifically, are emphasized the theraputic characteristics of dance and the historical background and theoretical references of dance therapy. In the third chapter there should be sufficient examples of dance therapy in actual use as a way of analyzing dance therapy in practice. However, first because basic research about dance therapy is inadequate and second because theoretical analysis must come first, in this thesis only the theoretical aspects of dance therapy in actual practice are treated. The preconditions for understanding dance therapy in practice must involve an objective analysis of movement. In this paper for this objectivity the elements of movement and the application of "effort-shape" are discussed. Finally, problems arising in this area and other topics are summarized and the prospects for dance as therapy are presented.
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