View : 56 Download: 0

중세후기 무용에 관한 연구

Title
중세후기 무용에 관한 연구
Other Titles
Study of The Dance of Latter Part of The Middle Ages
Authors
趙美愛
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
중세후기무용Dance
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
육완순
Abstract
춤은 人間의 歷史속에서 한 時代의 思想과 現象들의 外的 表出로서 時代的 諸特徵에 따라 다양하게 變形ㆍ發展해 왔다. 우리는 보통 中世期를 舞踊史的으로 暗黑期라 말한다. 그 理由는 中世社會가 政治ㆍ經濟的으로는 끊임없는 戰爭과 핍박, 기근 등, 社會的으로 극심한 混亂이 있었으며, 또한 14C 중엽 전 유럽에 걸친 페스트의 출현은 수많은 사람들을 죽음으로 몰아 갔고 宗敎的으로는 基督敎 思想의 變質과 이에 따른 直接的인 舞踊彈壓等에 起인한 것으로 본다. 그러나 前述하였듯이 춤이란 現實世界의 가장 솔직한 自己表現方法 中의 하나라는 側面에서 본다면 아무리 社會나 人間環境이 否定的이고 混亂스러워도 時代的 反映으로서의 춤은 存在하기 마련이다. 이러한 見地에서 中世期에서도 時代的 어려움은 있었지만 나름대로의 춤의 形態가 人間內面 깊은 곳으로부터의 강렬한 自己 感情表現으로서 存在하였는데 그것은 基督敎와 異敎徙 文化가 融合되는 과정과 吟遊詩人등의 출현으로 계승되면서 中世 後期에 「死의 춤」이라는 中世期 特有의 時代反映的 춤이 나타나게 되었다. 이러한 춤의 形態로는 「죽음의 춤」이외에 「무도광」,「성 비타스의 춤」,「타란텔라」등이 있었던 것을 發見할 수 있다. 또한 「포오크댄스」, 「궁정무용」등도 中世期에 이르러 發生하였는데 이것은 당시 舞踊彈壓으로 宗敎的 色彩가 짙은 舞踊이 쇠퇴한 반면, 娛樂을 추구하는 세속무용이 民衆社會는 물론 貴族社會에까지 影響을 미치면서 오늘날까지 계승되었다는 사실은 상당히 주목할만한 것이다. 이중에서 특별히「포오크댄스」는 오늘날에도 全世界的으로 現存하여 여러 나라의 習慣과 風習을 알 수 있는 文化交流의 방편으로도 重要한 位置를 차지하고 있다. 또한 「궁정무용」은 후에 르네상스의 궁정귀족무용으로서 더욱 스펙타클해져 現代 「발레」에 그 基本動作의 많은 部分이 도입되었다는 것을 알 수 있다. 이렇게 볼 때 중세는 基督敎文化와 異敎徒文化의 融合으로 인해 가장 特徵的인 舞踊의 形態를 産出하였던 時期였으며 그 중「포오크댄스」와 「발레」는 오늘날의 「現代舞踊」과 더불어 舞踊藝術의 3가지 쟝르(genre)로 인정받고 있고 따라서 中世期의 舞踊은 舞踊史的으로 큰 의의를 갖는다고 볼 수 있다.;The dance has been changed diversifically and developed in accordance with the various characters of times as the outer expression of the thought and phenomenon of one age in the human history. We generally say that the Middle Ages is the Dark Ages in dance history, because the Middle Ages society had the constant social confusion with the war, oppression, poverty, etc. politically and economically, and the appearance of Pest all over the European society in the middle of 14th century made a lot of people lose their lives, and religiously, the change of the Christian thought oppressed the dance directly in accordance with it. But, as stated above, the dance is one of the candid method of self-expression of the existing world, even if the environment of society and human being are negative and confused, the dance surely exists as the repre-entative reflection of times. In this point of view, the dance in the Middle Ages had the social difficulty but existed as the expression of self-feeling coming strong from the depth of the inner part of human being, and this, in the course of the culture mix of the Christianity and the paganism and appearance of the lyric poets are characerized by the Dance of Ash which is the character of reflection of the latter part of the Middle Ages. The type of such dances showed the danseomania, dance of St. Vitus, tarantella, etc. in addition to dance mania. And the folk dance and the court dance, etc. appeared in the Middle Ages, and this shows that the dance with the deep re1igious color declined, and the vulgar dance searching for the amusement influenced the mass society as well as the aristocratic society and it comes down until now, and it is very remarkable. The folk dance out of these dances does exist all over the world nowadays and it occupies the important position which we come to know the habit and customs of the various countries. The court dance became more spectacular as the aristocratic dance of court of Renaissance later, and many parts of the basic motion were introduced into the modern ballet. In this sense, the Middle Ages gave birth to the type of most characteristic dance due to the mix of culture of Christianity and paganism, and the folk dance and the ballet out of them are clarified as the three kinds of dancing art together with the modern dancing, and accordingly, we can say that the dance of the Middle Ages has the important meaning.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE