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H. Purcell, F. P. Schubert, F. Poulenc, W. Weismann의 성악곡에 대한 연구

Title
H. Purcell, F. P. Schubert, F. Poulenc, W. Weismann의 성악곡에 대한 연구
Other Titles
(A) Study of Vocal Work H. Purcell, F. P. Schubert, F. Poulenc, W. Weismann
Authors
金恩英
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
H. PurcellF. P. SchubertF. PoulencW. Weismann
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김신자
Abstract
Traditional Recital programs were formed in a historical order of styles in principle. The program of my graduation recital, like those traditional ones, was formed in chronological order with the songs of H.Purcell(1659 ∼ 1695), F.P. Schubert(1797 ∼ 1828), F. Poulenc (1899 ∼ 1963) and W. Weismann (1900∼ ). This theis intends to analize and study the songs in the program of my recital. Purcell, the best composer of England in 17th century, composed many pieces of theatre music, operas and song. I investigated four songs in his theatre music to special features of his vocal music. As the result of his study, it is proved that the relation between the words and the melody is very close and that a tone ascends or descends in accordance with the meaning of the words and also that each song has a whole systematical unity with a use of repetition. One of the songs of Schubert, D.965 is the only one that has a Clarinet Obligatto, It is formed in three parts A-B-C, and the atmosphere of each part distinctIy differs from the others. Besides this, the Compass and the expression of emotion are developed and although the piano accompaniment is a simple chodal one Clarinet plays the melody when Voice doesn't. Poulenc is an important Composer in the history of French me´lodie who succeeded Faure´ and Debussy. I investigated 「Fianc¸ailles Pour Rire」, one of the works from his climax period. It is found out that the length of the song is short that the melody proceeds in a chromatic scale and that although it seems to be multiple key, the song was composed within the main Key system. Besides this the formation of accompaniment depends on the traditional techniques such as an use of long pedal-point and a repeated harmony. Weismann, a German Composer in 20th century, concentrated his energy on the composition of chorus music and lieder. I investigated three songs in his typical work 「Acht Gesa˝nge nach Zeitgeno˝ssischn Dichtungen」. It is mostly in key system: that the melody is very elegant: and that a very original and instrumental accompaniment as well as a chodal one is used.;전통적인 독창회 프로그램은 원칙적으로 양식상의 시대적인 순서대로 이루어져 있다. 필자의 졸업 연주회 프로그램 역시 H. Purcell(1659~1695), F. P. Schubert(1797~1828), F. Poulenc (1899~1963), W. Weismann (1900~ )의 순서로 짜여져 있는 전통적인 프로그램이라 할 수 있다. 본 논문은 필자의 졸업연주회 프로그램의 곡목들에 대한 간략한 연구 분석이다. Purcell은 17C 영국의 대표적 작곡가로서 많은 극음악과 오페라, 그리고 가곡들을 작곡 하였다. 그 중에서도 극음악에서 나오는 4곡의 노래들을 가지고 Purcell 성악음악의 특징을 살펴 보았다. 그결과, 가사와 선율과의 관계가 밀접하여 가사의 의미에 따라 음정이 상승하거나 하강한다는 것을 알게되었고, 또한 반복연주의 사용으로 구성의 통일성을 보여준다. Schubert의 작품 D. 965 은 그의 작품 중에서 Clarinet Obligatto를 가진 유일한 곡이다. 구성은 A-B-C 3부분으로 나누어 지는데 각 Part의 분위기가 명확히 구별된다. 또한 음넓이와 감정표현이 확대되어 있으며 피아노 반주는 단조로운 화성반주 이지만 clarinet은 노래 선율을 목소리와 교대로 연주한다. Poulenc은 프랑스 가곡사에 있어 Faure′, Debussy를 잇는 중요한 작곡가이다. 그중 그의 성숙기의 작품인 「Fianc ailles Pour Rire」 를 살펴 보았는데, 전체적으로 가곡의 길이가 짧고 선율의 진행이 반계음적이며 조성은 다조(多調)적인 색채를 띄지만 주된 조성이 있는 조성체계 내에서 쓰여지고 있다. 반주의 구성은 긴 페달음의 사용, 반복되는 화성등 전통적인 형식에 의존한다. Weismann은 20C 독일 작곡가로서 합창음악과 가곡에 특히 주력하였다. 여기서는 그의 대표적 작품인「Acht Gesa¨nge nach Zeit-geno¨ssischen Dichtungen」中 3곡을 중심으로 살펴 보았는데 조성 체계 내에서 작품을 쓰고 있으며 선율의 흐름이 유려하고 반주에 있어서는 단순한 화성적 반주가 있는가 하면 아주 독립적이고 기악적인 반주도 발견된다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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