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W. A. Mozart, J. Brahms, C. A. Debussy, B. Britten의 성악곡에 대한 연구

Title
W. A. Mozart, J. Brahms, C. A. Debussy, B. Britten의 성악곡에 대한 연구
Other Titles
STUDYS OF VOCAL MUSIC OF MOZART, BRAHMS, DEBUSSY AND BRITTEN
Authors
許廷林
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
W. A. MozartJ. BrahmsC. A. DebussyB. Britten
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
The writer gave a graduation performance on Sep. 11. 1987. to complete the M.M. degree course. This thesis aims to investigate the backgrounds and characteristics of the performed compositions. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) is a composer representing the classical period and composed remarkable music of all kinds. He paid his particular attention to writing theater music, leaving about 20 works including operas. The aria "L'amero, saro costant" from the Act Two of his early opera seria" Il Re Pastore" consists of aria-rondo form with recurring melody. Its harmony is largely based on triads. Johannes Brahms (1833-1897) is a composer of the romantic period, succeeding Schubert and Schumann in developing the German Lied. In "Die Mainacht" Brahms shows well the lyricism of his melody which is one of a significant characteristics of his lieder, whereas "Der Ja¨ger" is in a rather simple folk song style in stropic song. In "Regenlied" he uses continually sixteenth notes in accompaniment to describe raindrops. Claude Achille Debussy (1862-1981) is one of the representative composers of "Impressionism". "Ariettes Oublie´es" is a collection of six songs set to poems by P. Verlaine. In this collection he uses syncopations, suspensions, parallel chords and church modes which show sophisticated impressionistic techiques. Benjamin Britten (1913-1979) is one of the great composers of England in the 20th century. "On this island" set to the poems by W.H. Auden is his first song cycle with piano accompaniment. The cycle has a compositional unity by repeating or transforming specific melody and rhythm in each of the songs.;필자는 1987년 9월 11일에 석사과정 이수를 위한 졸업연주회를 가졌다. 본 논문에서는 졸업연주회에서 연주하였던 특징을 간략하게 살펴보았다. Wolfgang Amadeus Mozart(1756∼1791)는 고전주의 음악의 대표적인 작곡가로써 음악의 모든 분야에 훌륭한 작품을 남겼으며 특히 극음악 창작에 주력하여 20여곡의 극음악작(오페라포함)을 남겼다. aria “L'amero′, saro′ costante”는 Mozart의 초기 오페라의 2막에 나오는 aria로 형식은 aria-rondo 형식으로 반복되는 선율을 가지며 화성은 주로 3화음으로 이루어져있다. 특히 이곡은 독주violin의 obbligato를 갖는다. Johannes Brahms(1833∼1897)는 Schubert와 Schumann의 뒤를 이어 독일 리트(Lied)를 계승 발전시킨 19세기 낭만주의 작곡가이다. “Die Mainacht”는 Brahms의 가곡의 중요한 특징인 멜로디의 서정성이 잘드러난 작품이며 “Der Ja¨ger”는 민요에서 찾아볼 수 있는 유절형식의 구성을 갖는 작품이다. “Regenlied”는 비를 소재로 다룬 작품으로 반주부에 빗방울을 묘사하는 특징적인 리듬형이 계속 사용되어 있다. Claude Achille Debussy(1862∼1918)는 전형적인 인상주의 작곡가이다. 전6곡으로 된 는 그의 인상주의적인 원숙한 기량이 나타나는 가곡집으로 그는 이 작품에서 반낭만주의적인 인식을 바탕으로 화성의 색채를 중시하였고 조표를 사용했음에도 불구하고 다양한 선법을 사용하여 조성을 모호하게 하였다. 리듬에 있어서도 당김음과 계류음을 사용하여 박절감을 흐리게 하였다. Benjamin Britten(1913∼1976)은 20세기 초, 중반까지 활동한 Purcell 이후 영국의 대표적인 작곡가로서 모든 장르에 명작을 남겼으며 특히 성악음악의 여러 유형에 있어서 인성을 개발했고 성악적 기교와 양식을 발전시켰다. 는 그의 피아노 반주에 의한 첫번째 연가곡으로 각각의 곡은 특징적인 선율과 리듬이 반복되거나 변형되어 구성되며 화성은 3화음과 7화음, 9화음 등이 사용되었고 다조적인 부분이 나타나기도 한다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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