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DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김길홍-
dc.contributor.author김신옥-
dc.creator김신옥-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:31Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:31Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000016387-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207197-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000016387-
dc.description.abstract인간의 존재와 행위는 사실상 모두 공간의 체험과 연결되어 있다. 인간의 공간에 대한 感賞的 質은 받아들이는 情報의 賞과 직결되며, 감각기관을 통해 정보를 받아들인 인간은 그에 대응한 행위를 하게 된다. 이러한 개념하에 실내환경디자인은 창조적 조형활동을 통한 정보조절행위이며 이는 질서의 수준을 높여 높은 질의 정보를 인간에게 부여함으로써, 바람직한 행동을 유도하고 결국, 인간 중심의 삶으로 인도하는 美的價値 창출의 기능을 담당하기 위한 것이다. 이제 실내환경디자인은 단순히 디자이너의 주관적인 판단에 의해 행해지던, 시행착오의 시기가 될 수 있으며, 科學的이고 合理的인 방법론을 통한 연구활동으로 學問的으로 체계화되어야 하는 시점에 이르게 되었다. 본 논문에서는 學問的체계화를 위한 새로운 Discipline의 진일보로서 일반 과학 용어인 정보이론(Information Theory)r과 시스템이론(System Theory)을 도입하여 실내환경디자인을 미적정보체계로서 보는 시각을 부여하고자 하였다. 또한 구체적인 본 연구의 대상으로 선정한 컴퓨터 교육/ 홍보센터의 실천적 디자인과정의 제시에 있어서, 上記의 이론에 의해 형태적 문제를 해결한 크리스토퍼 알렉산더(Christopher Alexander)의 '패턴 랭귀지(Pattern Language)'와 유니트(Unit)의 개념을 적용하여 조형적 시각화 과정에서도 이 이론들의 접목을 시도하였다. 이와 같은 실내디자인의 過程에서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. Ⅰ. 硏究의 目的과 디자인의 방법을 체계화 하였으며, 그 物理的 범위를 한정하였다. Ⅱ. 1) 하이테크놀로지(High Technology)를 중심으로 변화하는 情報化 시대에 대해 고찰해 봄으로써, 시대적 흐름에 부응하고, 다가올 미래에 대처하는 본 디자인 연구의 정당성과 필연성을 제시하였다. 2) 서구에서 유입되어 국내에서도 점차 보편화되고 있는 하이-테크(High Tech)환경으로서의 하이테크 건축에 대해 알아봄으로서 실내환경디자인에의 적용성을 모색하고, 하이테크의 반작용으로 나타나는 현상인 하이터치(Hich-Touch)를 살펴봄으로써 바람직한 방향을 설정하였다. 3) 정보화 사회의 도래와 함께 나타난 전자환경으로서 국내의 하이테크 환경 즉, 사설 컴퓨터 교육기간, 기업체 부설 컴퓨터교육 센터, 그리고 기업홍보상설전시장의 환경 분석을 통해 사용자에게 바람직하지 못한 행동을 유발케하고, 적응력을 상실하게 하는 실내환경으로 인하여 교육적 효과를 감소시킴을 알 수 있었다. 따라서 이러한 문제점은 환경을 美的 정보체계로서 인식하는 방법으로부터 해결될 수 있다는 근거를 다음장에 제시하였다. Ⅲ. 현대디자인 분야에 새롭게 대두되고 있는 一般科學理論의 學文締接近을 시도해 봄으로서 디자인을 美的, 情報體系로서 보는 방법을 제시하였다. 1) 실내환경디자인은 人間과 物的環境과의 미적 정보 커뮤니케이션 유도 과정이다. 따라서 미적정보의 조절은 바람직한 물적환경의 질서를 유도하는데, 높은 수준의 秩序를 창출하기 위해서는 다양한 형태의 시스템화된 질서를 추구해야 한다. 2) 시스템이란 부분 또는 개별체가 하나로 조직화된 복합적인 통일체로서, 부분들은 상호의존적이며 서로 합목적적인 작용을 하면, 전체는 훨씬 큰 하나가 된다는 게슈탈트(Gestalt) 심리학으로 재 해석할 수 있다. 실내환경은 下位의 물적 환경이 上位의 물적환경과 상호작용된 상태로 시스템화된 상태로의 全體를 이루는데, 디자이너를 사용자의 요구에 따라 하위의 요소를 조절함으로서 전체를 변화시키는 패턴랭귀지 시스템으로 범주화하여 형태 창출에 임할 수 있으며, 이는 모든이에게 받아들여질 수 있는 보편성과, 미적 정보환경이라는 질서화된 독창성을 동시에 포함하는 환경의 질적 우수성으로 평가될 수 있다. Ⅳ. 조사된 기준 문헌 및 자료와 理論的 接近을 토대로 하여 실내환경디자인 과정의 槪念的틀을 정립하고 합리적인 디자인의 기준적 좌표를 제시하고자 하였다. 1) 정보화의 확산과 하이-테크(High Tech)- 하이-터치(Hich-Touch)적 환경창출이라는 계획의 개념 위에서 모든 계획과 디자인의 요소들이 가능한한 많은 質的인, 미적정보를 전달할 수 있도록 室內空間을 메시지(message)체계로써 계획하였다. 2) 시각적 형태 창출에 있어서 패턴랭귀지 시스템과 P.U.D(Planned Unit Development)를 도입하여, 사용자의 요구에 적절히 부응하고, 창조적인 공간 經驗을 할 수 있는 視覺計劃이 되도록 하였다. 3) 전 디자인 과정을 일종의 정보처리체계로 보았으며, 이를 디자인 단계에서 나타나는 문제점들과 수정 보완하면서 필요한 사실이 일관되고 의미있게 부합되도록 계획하였다. 4) 실내환경 디자인 과정을 체계적으로 진행함으로서 디자인을 미적 정보체계로서 인식하여 학문적 체계화에 앞장서며, 우리나라 정보교육환경의 긍정적 변화와 바람직한 인간 행동을 형성하게 하는데 연구의 의의를 찾을 수 있었다.;Every existence and action of human being are related to the experience of space. Human being's quality of sense to space is connected directly with the quality of information accepted. Human being reacts to information he accepts through his sensory organ. In this concept, interior environmental design is an information control act through a creative modeling activity. It leads desirable behavior by raising the level of order and providing human being with high quality of information. Interior environmental design is to take charge of the function of creating esthetic value which leads to human-centered life. Now interior environmental design reaches the point to be studied with scientific and reasonable methods and to be academically systematized. It should overcome the stage of trial and error depended on a designer's subjective decision. In this thesis, I considered interior environmental design from a standpoint of esthetic information system by introducing information theory and system theory which are scientific terms so as to develope a new discipline for academic systematization. The object of this study are the practical design course of computer education and public information center. I apply Christopher Alexander's "Pattern language" which solves the problems of style by the two theories to the course and try to graft the theories on the course of visualization of modeling. The results of this interior environmental course are as follows: I. The purpose of this study and design methods are systematized and its physical categories are limited. Ⅱ. 1) Appropriateness and necessity that this design study meets the needs of the times and copes with future are presented through studying information society which is changing with the main axis of high technology. 2) By considering high-tech architecture which came from the West and now is widely being used in our country as a high-tech environment, I inquired if it is. applicable to interior enviromental design. I established the desirable direction of design by investigating high-touch which is a reaction of high-tech. 3) I analyzed the present situation of domestic high-tech environment, which includes computer education facilities, computer education centers attached to enterprise, enterprise PR exhibition ceters, etc. High-tech environment is an electronic environment which is appeared at the same time with information society. The domesitic environment causes users' undesirable doings and the loss of their adaptability and makes the effect of education lesson. These problems can be solved with a viewpoint of regarding environment as an esthetic information system. Ⅲ. The viewpoint of regarding design as an esthetic information system is presented by academic approach of general scientific theory which becomes a prominent figure in the area of modem design. 1) Interior environmental design is the guide course of information communication between human being and physical environment. Therefore the control of esthetic information leads the desirable order forms with variety are necessary to create the high level of order. 2) System is a complex and united body which consists of parts or individual bodies. According to the psychology of Gestalt the united body becomes much bigger than before if its parts are interdependent and suitable for purpose Interior environmental is a systematized state that superior physical environment and subordinate one interact. Designer can create a new style by categorizing pattern language system which changes the whole body with the control of subordinate elements according to user's needs. Through the course, it is possible to have excellent quality of environment which includes university and systematized originality of esthetic information environment. Ⅳ. I tried to establish the conceptional frame of interior environmental design course based on investigation of literature and materials, and theoretical approaches. 1) Under the conceptional plan that information culture spreads and high-tech and high-touch cultures are created, interior space is systematized by message so that every plan and design element can deliver esthetic information of quality as much as possible. 2) It is possible to have a visual plan that meets user's needs and experiences the creative space by introducing pattern language system into the creation of visual form. 3) I regarded the whole design course as an information control system. I corrected and supplemented the problems of each design step and tried to be consistent and be suitable for purpose. 4) To evaluate the qualitative appropriateness of the whole design course as a course of feedback, I classified into esthetic, actual, social value systems and evaluated a course by a "fit" if it is suitable.-
dc.description.tableofcontents논문개요 목차 1. 서론 = 1 1.1. 연구의 목적 = 1 1.2. 연구의 범위 = 2 1.3. 연구의 방법 = 2 2. 디자인 방법론 = 3 2.1. 주제의 인식을 위한 일반적인 배경 = 3 2.2. 디자인 과정이론과 적용 = 18 3. 이미지 프로그래밍(Image Programming) = 36 3.1. 디자인 개요 = 36 3.2. 공간계획 = 54 3.3. 디자인 개념의 통합 및 표현 = 64 3.4. 검토 및 의의 = 116 4. 결론 = 118 참고문헌 = 121 ABSTRACT = 124-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent11549383 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject미적정보체계-
dc.subject실내환경-
dc.subject디자인-
dc.subject프로그래밍-
dc.title美的情報體系로서의 실내환경디자인 및 프로그래밍에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle컴퓨터 교육, 홍보 센터를 중심으로-
dc.title.translatedStudy on Interior Environmental Design and Programming as an Esthetic Information System-
dc.format.pagevii, 127 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 장식미술학과-
dc.date.awarded1990. 2-
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