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타피스트리에 표현된 기하학적 형태에 관한 연구

Title
타피스트리에 표현된 기하학적 형태에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Geometrical forms Expressed in Tapestry
Authors
문윤숙
Issue Date
1988
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과섬유디자인전공
Keywords
타피스트리기하학형태
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Advisors
성옥희
Abstract
인류의 발생과 더불어 발전해 온 타피스트리는 현대에 이르러 섬유예술로서의 독창적인 조형성을 갖추게 되었다. 타피스트리의 현대화 과정은 19세기 말 William Marris로 부터 시작된 점을 감안하여 볼때 그 이후로부터 오늘날에 이르는 과정을 현대 타피스트리라 총칭할 수 있겠다. 과거의 타피스트리는 예술로서의 미학적 의식을 지니지 못하고 단지 장식적이고 실용적 범위의 한계에 머물렀으나, 오늘날에 와서는 조형미술의 새로운 한 분야로 발전되어가고 있으며 작가의 개성과 미의식을 표현하는 섬유예술로서의 가치개념을 수립하게 되었다. 현대 타피스트리의 조형요소인 기하학적 형태는 자연을 분석함으로써 얻어진 형태로 이미 자연의 질서를 포함하고 있는 기본형이며, 논리적이고 합리적인 형태의 자극 그 자체로서 우리의 시각에 간결성을 이루고 있음을 알 수 있다. 또한 객관화 될 수 있는 형태로서의 재현이 가능하며 극도로 단순화 되어진 형태이기 때문에 시각전달이 가장 빠른 조형 형태이다. 이러한 특성 때문에 기하학적 형태의 표현방법은 오늘날 여러 분야에서 다양하게 활용되고 있다. 따라서 본 연구논문은 타피스트리에 표현된 기하학적 형태를 시각적으로 형상화 하기 위하여, 기하학적 형태가 새로운 조형요소로서 타피스트리에 전개되기까지의 이론적 배경을 알아보고, 미술공예운동에 나타난 기하학적 형태의 전개와 그 형태를 중심으로 한 작가들의 작품을 통해서 파악 하고자 하였다. 그러므로 본 연구자는 새로운 형태로서의 의미를 확립하며 타피스트리에 표현하는데 주안점을 두고 기존의 기하학적 형태를 다루었던 섬유작품들이 갖는 한계성을 탈피하려고 하였다. 또한 본인의 기하학적 형태에 대한 인식을 바탕으로 기하학적 형태를 새로운 시각적 이미지로 타피스트리에 표현하여 봄으로써 단순한 형태에 그치지 않고 간결하고 포괄적이며 강력한 홉입력을 갖는 섬유예술의 한 요소로서의 표현 가능성을 제시하는데 역점을 두었다.;"Tapestry", which had been developed along with the appearance of human beings, became to have its original formative characteristics as fabric arts, along with the inception of modern ages. Considering the fact that the modernization-process of Tapestry has been started by William Morris at the end of 19th century, the process since that time until today can be considered as "Modern Tapestry." The Tapestry of the past was limited to the degree of decorations and practical scope without having any aesthetic perceptions as an art, however, in these days it becomes developed as one field of formative arts and it came to establish a new value-concept, as a fabric art which expresses the personality and a esthetic perceptions of the artists. Geometrical form, which is a formative element of "Modern Tapestry," is the form which has been acquired through the analysis of "the nature," and it is a basie form which contains the orders of"the nature," and at the same time it is the logical and rational form of stimulation itself, consequently bringing conciseness to our eyesight. In addition to these, because it can be reproduced into a form which can be objectified and because it is a form which is extremely simplified, it is the fastest form of visual transformation. Due to these characteristics, geometrical form of expressenmenthods are now being diversely applied in various fields. Accordingly, in this paper, for the purpose of visually figuring the geometrical forms which are expressed in Tapestry, its theoretical backgrounds until it became developed into Tapestry as a new element of formative arts, were considered and examined, through the developments of geometrical forms appeared in applied fine art-movements and through the works of artists which centered on these forms. Consequently this researcher stressed importance to the establishment of its significance as a new form and to its expressions in tapestry, and tried to escape from the limitendness of the fabric works which dealt with the existing geometrical forms. Also, by attempting to express geometrical forms in Tapestry with new visual images based on this researcher's perceptions about the geometrical forms, I laid emphasis on its possibility of expression as one element of fabric arts, which is concise and inclusive and also which has a powerful imbibition power, rather than being just a simple form.
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디자인대학원 > 섬유디자인전공 > Theses_Master
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