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넥타이 디자인에 관한 연구

Title
넥타이 디자인에 관한 연구
Other Titles
(THE) DESIGNS OF NECKTIES IN THE FIELD OF HANDICRAFT
Authors
鄭玉鄕
Issue Date
1988
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과염색디자인전공
Keywords
넥타이디자인수공예염색작품
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Advisors
백태호
Abstract
The researcher conducted a theoretical study on the concept of the necktie and the types and designs of neckties preferred by consumers, and, based upon the findings thereform, manufactured a total of 30 pieces of neckties, 6 each, to do with suits of 5 basic colors. She then analyzed the data and roached the following results. First, most of the neckties currently on the domestic market were goods of total or partial copy of foreign commodities. Second, the researcher could learn a great deal about methods of dyeing through handling various kinds of silk. Although she tried to develop something new in the field of handicraft, she failed to make a noticeable departure from the existing designs, and the neckties of her own making were inferior to those of mass production in both elaborateness and commercial value. Third, she found it quite difficult to realize formative beauty in the limited space of a necktie and to make it match with the color of a suit, but she realized that the necktie plays an important role in helping men display their colorful and individual characteristics. It is, therefore, the researcher's desire to further study and develop handicraft technique, create designs of originality and introduce neckties that can favorably compete with commodities of mass production in both elaborateness and originality and individuality into this society of uniformity. Finally, the researcher wishes to express deep gratitude to the Tuhung Industrial Company which did unflagging efforts in the work of after-dyeing process and sewing.;歷史의 進行과 더불어 각 時代에 살았던 사람들은 모든 환경에 따라 服飾文化를 이루고 왔지만 現代는 國際化 時代가 되면서 유럽에서 發生, 變遷한 服裝이 世界的으로 標準化 되어 있다. 그중 男性 服裝은 슈츠(Suits)가 一般化 되어 있으며 슈츠에는 셔츠(Shits)와 넥타이( Neck-Tie)가 必須的이다. 넥타이는 커다란 變化의 움직임이 없는 男性 服裝의 裝身具로써 뿐만 아니라 슈츠와 셔츠가 어울려 그 사람의 敎養과 趣味 및 個性을 나타낸다. 染色工藝를 하는 본 연구자는 染色 技法을 통하여 새로운 넥타이 디자인을 製作하여서 劃一的인 旣存의 넥타이에서 벗어난 個性的인 넥타이 디자인을 模索하는데 硏究의 目的이 있다. 이를 위하여 市場調査와 現況은 참고문헌을 통해 알아보았는데 購入要因의 40%가 色彩, 14 %가 패턴(Pattern)의 形態였으며, 使用時 선택의 基準도 85%가 着用당시의 양복 색상이었다. 그리하여 본 연구는 넥타이 중에 一般的인 형인 훠 - 인 - 핸드(Four - In - Hand)형의 끝이 삼각형인 것으로 형태를 정하고 絹에 불랙(Black), 그레이(Grey), 베이지(Beige), 네비불르(Navyblue), 부라운(Brown) 양복에 조화를 이루도록 각 6점씩 30점을 製作 · 分析하는 과정에서 다음과 같은 結論을 얻었다. 첫째, 본 연구를 위하여 넥타이 現況을 알아보았더니 현재의 넥타이 디자인은 대부분 외국 상품의 模倣이거나 부분적인 變更이었다. 둘째, 여러 종류의 絹을 다루어서 染色技法硏究의 배움이 많았지만 絹에 산성염료만 다루었고 뭔가 手工藝에 의한 새로운 것을 追究하려 했지만 旣存의 넥타이 디자인에서 크게 벗어나지 못하였으며, 量産되는 기존넥타이에 비해 精密性이나 商品性에 아쉬움이 있었다. 세째, 넥타이에 한정된 공간에서 美的調和도 되어야하고 또 슈츠의 色相과도 어울려야 함은 어려웠으나 넥타이는 남성복장의 求心點으로 창출 될 수 있고, 뚜렷한 자기 표현이 있어야 하는 중요성을 인식하였다. 앞으로 계속하여 디자인 및 기법을 연구하여 量産되어지는 것에 못지 않게 섬세하며 우리의 기호에 맞는 독창적 디자인을 개발하여 手工藝적인 공예염색 발전에 寄與하고저 한다.
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디자인대학원 > 염색디자인전공 > Theses_Master
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