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통일찬송가에 포함된 영국찬송에 관한 소고

Title
통일찬송가에 포함된 영국찬송에 관한 소고
Other Titles
(A) Study on the English Hymn Classified into the United Hymn
Authors
李惠媛
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
통일찬송가영국찬송English HymnUnited Hymn
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원성희
Abstract
찬송가의 발달 과정을 통하여 볼 때 영국 찬송가는 18세기 이 후 회중용 찬송가로서의 발전이 가장 활발했으며 현대에 사용되는 회중 찬송가에 많은 기여를 하였다. 본 논문은 영국 찬송가의 발달과정을 시대적으로 고찰하였고 실제로 현대에 미친 영향을 한국 개신교에서 사용되는 「통일 찬송가」를 중심으로 음악적인 특성과 비중을 조사하였다. 또한, 1986년도 1년간 예배시 사용된 찬송을 65개의 한국 개신 교회를 통해 조사하여 영국 찬송 사용 빈도를 조사하였다. 영국 찬송가를 통해 나타난 음악적 특성은 형식면으로 주로 16 마디의 2부분 형식이며, 사용된 선율은 전조를 위한 반음계를 제외하고 주로 전음계의 선율이 사용되었다. 선율의 음역은 완전8도인 곡이 많다. 리듬은 기본적인 음표를 중심으로 변화리듬이 적절히 사용되었고 화성적으로는 주요3화음 중심으로 7화음, 9화음등이 사용되었다. 조성은 대부분 장조이며, 전조는 으뜸음조(Ⅰ)에서, 버금딸림조(Ⅳ)로, 딸림조(Ⅴ)로 2회 이상의 전조가 한곡에서 일어났다. 「통일 찬송가」에 포함된 영국 찬송의 비중은 가사면에서 27.6 %를 차지하며 곡조면으로는 15.58%를 차지하고 있다. 이 영국 찬송들이 사용되는 정도는 가사면에서 61.68%, 곡조면에서 59.3%의 찬송이 사용되었음이 나타났다. 영국 찬송은 회중용 찬송으로 적절한 음악적 특성을 포함하고 있으며, 실제 사용되는 빈도를 볼 때 높은 비율을 나타냈다. 그러나 일부의 곡은 회중 찬송으로 적절한 곡이나 사용되지 않고 있다. 예배시 회중 찬송 선정에 있어서 기존에 사용되었던 곡에만 치중 할 것이 아니라 회중 찬송으로 적절한 모든 찬송가가 폭넓게 사용되어야 할 것이며, 회중 찬송에 많은 기여를 한 영국 찬송에 대해 새로운 인식이 있어야 겠다.;Through the course of development of the hymn, we can see that the English hymn developed actively after 18th century as the congregational hymn, and contributed much to the presently used congregational hymn in the modern age. Thus, this thesis reviewed the course of development of English hymn with the change of times, and the musical characteristic and the relative importance centered on the united hymn used by the Korean Christianity in the effect influenced in the modern age. Also, the hymns used at the time of worship for one year of 1986 were collected in 65 Korean churches, and investigated the frequency of used English hymn. The musical characteristic expressed through the English hymn is primarily two part form in 16 measure, and the used rhythm was the diatonic scale rhythm primarily except for the chromatic for the modulation, the chromatic for the modulation. The musical range of melody are found in many of the Octave. In harmony, the 7th cords and 9th cords centered on the primary triads were used. The tune is the major key in most cases, and the transition was expressed as the adequate congregational hymn, developing from tonality of tone (Ⅰ) to subdominant of tone (Ⅳ) and dominant of tone (Ⅴ). The importance of English hymn included in the united hymn occupies 27.6% as 154 tunes out of the total 558 tunes in tunes, and in the melody, 87 tunes are used and they occupy 15.58% The degree which the English hymn is used is 95 tunes and they occupy 61.68% in the lyrics, and 51 tunes are used and they occupy 59.3%. The English hymn is adequate as the congregational hymn in the musical characteristic. Also, it shows the high percentage in the frequency used practically, the partial tunes are adequate as the congregational hymn, but they are not used. In choice of the congregational hymn in worshipping, only the tunes already used tunes should not be stressed but all the hymns as the adequate congregational hymns shall be widely used.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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