View : 851 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor백의현-
dc.contributor.author姜英華-
dc.creator姜英華-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:24Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:24Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.otherOAK-000000015477-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207181-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015477-
dc.description.abstract20세기 전반이 낳은 음악은 끊임없이 유동해왔고, 작곡가들은 새롭고 유일한 양식의 작품을 창조하기에 끊임없는 노력을 해왔다. 다양한 소리 구성의 융합과 끊임없이 진행되는 기법은 음악 소재의 광범위한 영역을 이루고 있다. 현대의 음악적 자원은 과거에서 현재에 이르기까지 광범위한 소재를 다 포함하며 그 결과로서 이용할 수 있는, 표현에 필요한 풍부한 기법을 가져오게 했다. 현대음악의 구조적인 면에서 가장 객관적이고도 하나의 표본이 될 수 있는 음조직을 창안해 낸 것은 Schoenberg를 들 수 있으며 Schoenverg에 의해 시작된 무조주의와 12음기법은 제자인 Berg와 Webern에 의해 확대되어 이들 세 사람을 중심으로 한 비인학파는 작곡기법의 현식적인 개혁으로 20세기 후반에 까지 커다란 영향을 주었다. 이들 중 Webern은 과거의 조성양식에서 완전한 탈피를 시도하였고 Schoenberg와 Berg가 발전시킨 12음기법을 채택하는 데 있어서 음의 조직과 음색, 강약, 리듬의 조화를 꾀하는 기법으로 발전시켰다. 12음음악은 조성음악에서 지켜져야 되는 전통적인 규칙들 즉, 화음, 리듬, 종지. 선율등이 새로운 방법으로 이용된 조직적인 무조음악으로서, 악곡구성에 있어서는 중심음이나 중심화음의 존재를 허용하지 않고 Octave안에 있는 12반음을 균등하게 사용하여 작곡자가 임의로 음열을 만들고, 만들어진 음열은 선율을 이루는 단위가 되고 자유스러운 형식과 비고정적인 패턴이 사용되며 기본이 되는 음열을 변형시켜서 사용한다. Webern의 작품들은 극단적으로 짧고 점묘주의 기법을 사용, 음표와 쉼표를 동등하게 취급함으로써 선적인 리듬중심의 선율에서 벗어나 음색적인 개념을 도입하였다. 하나의 음열을 수직·수평적으로 사용하였고 선율은 대부분 넓은 도약진행을 하였으며 음향을 위하여 몇 개의 음들을 생략시키고 있고 쉼표의 사용 음열의 진행순서를 바꾸는등 음열을 조절시켜 베베른 특유의 화음을 만들고 있다. 세심하게 쓰여진 Dynamics역시 이 작품의 성격형성에 중요한 역할을 하며 한 음 내에서도 미묘한 변화를 요구함으로써 섬세한 음향변화를 유도한다. Se'rie를 가지고 여러가지로 응용시켜 만든 이 작품은 그의 작곡기법 마지막단계인 점묘주의적 작품으로써 Se'rie를 가지고 고전적인 전통의 특정한 단면들을 변형시켜 재창조하는 그 만의 독특한 기법으로 발전시켰다. 음표와 쉼표에서 오는 시간과 공간의 개념에 새로운 음악적인 내용을 부여하여 현대음악에 많은 영향을 끼쳤다.;The music born in the early 20C is varied. The composers have tried constantly to produce fresh and unique styles of works. The fusion of the various components of sound and the proceeding techniques formed the broad area in musical materials. Modern musical resources include wide materials from the past up to the present which brought about abundant and useful expressive techniques. It was Schoenberg who developed the musical structure which can be taken as one of the important objective models in terms of modern musical structure. The atonality and 12 tone technique started by Schoenberg and expanded by Berg and Webern, his pupils, thereby becoming the three main members of the wein School, affected greatly the music of the later 20C through revolutionary compositional techniques. Webern tried to shed off the old styles of composing, accepting the rapid progress of Schoenberg, and developed the 12 tone techniques advanced by Schoenberg and Berg into the intense technique which has the harmonies of melodies, accents, and rhythms. The 12 tone music is the systematic atonal music using chord, rhythm, and melody which are the traditional rules that have to be obeyed in the component of music. It is by this that the composers make their intended series with the equal use of the 12tone in the Octave and not accepting the central melody or the central chord. The series made is the unit making up the melodies using the free style and nonfixed pattern and changing the basic series. The works of Webern are extremely short. He introduced the concept of tone color escaping the melodies which emphasize rhythm by treating the phonic notion and period using the pointillismic technique. Webern's unique chords are made by unsing the series horizontally and vertically, by the wide leaping procession of melodies, omitting several melodies for the tonal color, and by controlling the order change in the series process. The carefully written dynamics also, play an important. role in the formation of characters in this work and deduce the delicate change of melodies doveloping subtle variations in the same melody. This work taken together with various series is the pointillist work at the last stage of his composing technique and developed into his unique technique which reproduced the classic and traditional of the specific changed section. As a result of this extreme pursuit of meaning in music, Op.28 had a great effect on modern music giving new content to music, and to the concept of time and place from the phonetic notion and period.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 「String Quartet. Op.28」의 분석 = 4 A. 일반적인 고찰 = 4 B. 기본음열의 구조 = 5 C. 각 악장별 분석 = 8 1. 제1악장 = 8 2. 제2악장 = 23 3. 제3악장 = 35 Ⅲ. 결론 = 47 참고문헌 = 49 ABSTRACT = 51-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1855442 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectWebern-
dc.subjectString Quartet-
dc.subjectString Quartet, Op.28-
dc.titleAnton Webern의 String Quartet, Op.28 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedANTON WEBERN'S STRING QUARTET, Op. 28 ANALYSIS-
dc.creator.othernameKang, Young-Hwa-
dc.format.pagevi, 53 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded1988. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE