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하나님의 선교로서의 성육신

Title
하나님의 선교로서의 성육신
Other Titles
(The) Incarnation as the Mission of God
Authors
朴聖恩
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
하나님선교성육신
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
全在玉
Abstract
지난 선교 1세기 동안 한국 교회는 세계 교회사에 그 비슷한 예를 찾아 볼 수 없을 정도의 선교의 기적을 이룩하였다. 한국 교회는 교회 본연의 사명을 진실로 감당하고 있는가, 한국교회는 선포와 그 실천에 있어서 교회의 근거가 되는 예수 그리스도의 삶, 선교의 근원이 되신 하나님의 선교를 진정으로 반사하고 있는가를 반성해야만 한다. 따라서 본 논문에서 예수 그리스도의 몸인 교회가 지향하여야 할 선교로서, 하나님의 선교인 성육신을 제시한다. 필자는 본 고에서 지향해야 할 선교로서 하나님의 선교인 성육신을 제시하기 위하여, 요한복음 서론에 나타난 성육신의 주석과 칼바르트의 성육신 이해를 근거로 선교신학의 관점에서 하나님의 선교로서 성육신을 고찰하는 것이다. Ⅱ장에서는 요한복음 서론(요1:1∼18)을 중심으로 성육신에 대한 이해를 주석을 통하여 살펴본다. 이를 세 부분으로 나누어 살펴보는데, 1. 하나님과 로고스(ο‘λο′γο□)와의 관계(요1:1∼2) 2. 세계와 로고스의 관계 (요 1: 3∼4) 3. 성육한 로고스(요 1:14)을 살펴본다. Ⅲ장에서는 칼 바르트의 성육신에 대한 이해를 고찰한다. 바르트는 신론과 기독론을 삼위일체론으로 부터 풀어가는데 성육신에 대한 이해고찰을 위해서, 1. 삼위일체 하나님, 2. 하나님의 아들, 3. 말씀의 성육신, 4. 참 하나님-참 인간으로 예수 그리스도에 대해서 논한다. 요한복음 1장 14절에 대한 바르트의 주석을 a. 말씀(ο‘λο′γοc˛) b. 육신(σ·αρξ), c. 되었다(ε’γε′νετο)로 나누어 살핀다. Ⅳ장에서는 선교신학의 입장에서 삼위일체 하나님의 선교인 성육신에 대해서 고찰하는데, 1. 선교의 주체자로서 하나님에 대하여 살피고, 2. 하나님이 선교의 주체자라는데 근거하여, 하나님의 선교와 교회의 관계성을 고찰한다. 교회의 본질을 본 장에서는 성육신과의 관계선상에서, 그리고 교회의 본질과 선교적 사명의 이해와의 관계에서, 예수 그리스도의 몸으로서 교회, 하나님의 백성으로서의 교회에 대하여 살핀다. 하나님의 선교와 교회의 선교의 관계고찰 및 하나님의 선교의 동참자로서의 교회에 대하여 밝힌다. Ⅴ장에서는 성육신에 근거하여 지향하여야 할 선교로서, 1. 섬기는 교회로서의 선교, 2. 낮아지는 교회로서의 선교를 제시한다. 본 논문은 결론적으로 하나님의 선교인 성육신을 제시하면서 성육신 선교를 지향함을 목적으로 한다.;The purpose of this thesis is to understand the incarnation as the mission of God. The incarnation as the mission of God is reflected from missiological perspective based on the exegetical survey of the Gospel of John and karl Barth's understanding of the incarnation. In chapter Ⅱ, a survey is attempted exegetically for the understanding of the incarnation represented in John 1:l-18 in three parts as following; (1) The relation between God and Logos (John 1:l-2) (2) The relation between God and the World (John 1:3-4) (3) The incarnated Logos (John 1:14) John presents the pre-existence of Logos and oneness of Logos in relation to God and at the same time incarnation of Logos. In chapter Ⅲ, this thesis searches for Barth's understanding of the incarnation of the Word. Barth discusses the understanding of the incarnation as follows: (1) The God of the Trinity (2) The Son of God (3) The incarnation of the Word (4) Jesus Christ as true God-true Human This deals with Karl Barth's theory of the incarnation of the word from his Church Dogmatics Ⅰ/1 and Ⅰ/2. K. Barth's understanding of the incarnation is derived from the Trinity. God's Word is God Himself in His revealation. For God reveals Himself as the Lord and according to the Scripture this signifies for the concept of revealation that God himself in unimpaired unity yet also in unimpaired distinction is Revealer, Revealation,Revealedness. I The God who reveals Himself according to scripture is in three distinctive modes of being subsisting in their mutual relations: Father, Son, and Holy spirit. As such He is the Son of God who has come to us or the Word of God that has been spoken to us, because He is so antecedently in Himself as the Son or Word of God the Father. According to K. Barth, the incarnation takes place in the fact that God's Word became a man and that this man has become God's word. The incarnation of the eternal Word, Jesus Christ, is God's revealation. The incarnation is possible "Kenosis" of God, namely "humility" of God. And God become a human being "existing method of Jesus Christ "for our's own sake. By becoming flesh the Word is no less true and entire God than He was previously in eternity in Himself. Incarnation of the Word means neither wholly nor in part any changing of the Word into something else, but the becoming flesh of the Word that remains the Word. God is subject of the incarnation of the Word. I investigate into the Barth's exegesis of John 1:14 by classifying into three words: a)the Word,b)Flesh,and c)Became. That the Word became flesh means, indeed, that Jesus Christ true God and true Human. In chapter Ⅳ, reflection in made on the incarnation which is mission of God of Trinity. (1) God as the initiator of mission (2) Church which is partner with God in the mission of God (3) mission as church which serves (4) mission as church which makes itself humble The missionary movement of which we are a part has its source in the Triune God Himself. The mission, and with it the church, it God's own work. Both the church and the mission have their source in the loving will of God. Therefore we can speak of church of mission always only with the understanding that they are not independent entities. The church's commission is prefigured in the divine; her work is there assigned. The meaning and content of her work is determined by missio Dei. Mission is involved in the nature of the church as servant. Paul summons the church to have the servant "mind" which you have in Christ Jesus, who.... emptied himself, taking the form of a servant"(phi1 2:5ff). The church in solidarity with the poor is one of missionary task. This thesis attempts to understand the incarnation as the mission of God.
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