View : 23 Download: 0

Bach, Beethoven, Schumann, Debussy에 대한 소고

Title
Bach, Beethoven, Schumann, Debussy에 대한 소고
Other Titles
(A) Study on Bach, Beethoven, Schumann and Debussy
Authors
정혜령
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
BachBeethovenSchumannDebussy
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정윤보
Abstract
본 논문은 필자의 석사학위 이수를 위한 졸업연주회 (1980년 10월 20일) 곡목인 J. S. Bach의 French suite No. 5, L. V. Beethoven의 Piano sonata Op. 31, No. 3, R. Schumann의 Faschingssch-wank aus wien Op. 26, C. Debussy의 Estampes에 대한 각 작곡가의 작품의 특징을 살펴보고 그 작품을 분석한 것이다. Bach의 French Suite in G Major No. 5는 각 악장을 구성하는 Allemande, Courante, Sarabande, Gigue의 기본악장과 Gavote, Bourre´e, Loure의 삽입무곡(Optional Dance)로 되어 있다. 각 악장은 2부형식으로 두 부분이 각각 동일한 주제적 요소를 사용하는 A-A'형을 이루고 있으며 그 주제적 요소는 곡 전반에 걸쳐 퍼져 있다. Beethoven의 Piano sonata Op. 31, No. 3은 중기작품에 속하며 4악장으로 이루어져 있다. 이곡은 전곡에서 느린악장이 하나도 없으며 제2악장에 스케르쪼를 포함한다. 곡전체는 밝고 발랄한 분위기이며 피아니스틱한 효과를 보여준다. Schumann의 Faschingsschwank aus Wien, Op. 26은 5악장으로 되어 있다. 악장구성에 있어서 대조적인 성격이 잘 나타난다. 선율은 악구의 반복이나 동형진행이 나타나며, 리듬에서는 붓점리듬, 당김음, 교차리듬 등의 다양한 리듬형을 구사했다. Debussy의 Estampes는 주로 온음음계, 5음음계, 반음음계를 사용한다. 제1곡은 5음음계의 바탕에 B장조 조성을 쓰며 지속음(pedal point)를 사용한다. 제2곡은 스페인을 연상케하는 곡으로서 이국적 요소를 가지고 있으며, 곡 전체를 하바네라 리듬으로 통일시켰다. 제3곡은 프랑스 민요 두곡을 삽입한 곡이다.;This thesis contains an analysis of the musical form and style of the piano compostion that were presented in recital on October, 20, 1988, in partial fulfillment of the requirements for the degree of master of music. The compositions presented are as follows; J.S. Bach's French Sutie No.5, L.V. Beethoven's piano sonata Op.31, No. 3, R. Schumann's Faschingsschwank aus Wien Op.26, C.Debussy's Estampes. Bach's French Suite in G Major is composed of four basic movements (Allemande, Courante, Sarabande and Gigue) and three Optional Dance (Gavotte, Bourre´e and Loure). The Suite is in a two-part form and two part is an A-A' form which uses identical thematic element. This thematic element is spread out throughout the entire suite. Beethoven's piano sonata Op.31, No.3 belongs to the middle period and is composed of four movement. In this piece, there is not a single slow movement in the entire piece, in the second movement : is a Scherzo. On the whole, this piece is bright and lively and has pianistic effect. shumann's faschingsschwank aus wien Op. 26 is in five movements. The contrasting charater is obvious in the movement composition. Melody is repetition of phrase or the proceeding of sequence. Rhythm is dotted rhythm, syncopation, and crose rhythm are used. Whole-tone scale, Pentatonic scale, and chromatic scale are usually used in Debussy's Estampes. In the first piece, B Major Compsition based on pentatonic scale and recurrent pedal point are used. The exotic element which evokes the feeling of in Spain is shown in the second piece. In the second piece is united by Habanera rhythm. In the third piece is used by using the two French folk song.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE