View : 751 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김신자-
dc.contributor.author潘永和-
dc.creator潘永和-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:16Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:16Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000015869-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207167-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015869-
dc.description.abstractJohann Sebastian Bach (1685~1750)는 바로크 음악의 대표자로 18세기 음악발달에 거대한 업적을 남긴 작곡가이다. Bach는 대위법적 기법과 화성을 합치시키는 등 다양한 음악양식을 남겼는데 그중에도 교회칸타타와 수십곡의 세속칸타타를 작곡하였다. 그중 소프라노를 위한 칸타타, BWV 202, 204 ; “Wenn die Fru¨hlingslu¨fte”와 “Des Re-ichtums Glanz auf Weiter Erden”은 모두 violin의 obbliga-to를 갖는다. 두곡 모두 작곡된 시기가 Bach자신의 독자적인 양식을 수립하는 시기인 만큼 음역이 넓고 기교가 풍부하며 밝고 화려하게 장식된 곡이다. Hector Berlioz (1803~1869)는 불란서 낭만주의 시대의 작곡가로 예술가적 개성과 음악적인 표현능력을 표제음악과 극음악을 통하여 나타낸 작곡가이다. 본 논문에서는 그의 대표적 작품 “Les Nuits D'ete′ Op. 7”을 분석하므로 그의 작품세계에 대한 이해를 돕고자 한다. Op. 7 “Les Nuits D'ete′”는 1841년에 피아노 반주로 작곡되었다가 후에 관현악곡으로 편곡이 된다. 작품은 모두 조성이 뚜렷하고 곡의 종지부분에서 반종지로 끝맺음하는 등 곡 전체에 일체감을 주었다. Gustav Mahler (1860∼1911)는 후기 낭만파 시대의 한사람으로 음악은 Wagner의 영향을 받았고 그의 창작은 가곡과 교향곡으로 대표된다해도 무방할만큼 가곡에 있어서도 관현악부를 중시하는 독자적인 악상을 진행시킨 독일Lied 작곡가이다. Ru¨ckert의 시에 의한 다섯개의 분리된 가곡은 Kindertotenlieder (죽은 아이를 그리는 노래)와 함께 1902년에 작곡된 것으로 Mahler의 원숙한 경지를 나타내주며 섬세한 화성법과 함께 자연스러운 곡의 흐름을 가진다. Wolf Ferrari (1876∼1948)는 20세기에 활동한 이태리 작곡가의 한사람이다. 그의 작품 “4 Rispetti Op. 11 ”은 1902년에 쓰여진 민요풍의 사랑노래로 네곡 모두가 통작가곡의 형식을 취한다. 「빠르게-느리게-빠르게-느리게」로 네곡에 tempo의 변화를 주었으며 각 곡 들은 간결하면서도 climax가 이루어지는 과정과 마무리를 잘 나타내고 있다. Benjamin Britten (1913~1976)은 Purcell 이후 영국의 대표적인 20세기 작곡가이다. OP. 52 “Winter Words”는 겨울이 주는 image를 자연과 사물을 통하여, 인간의 삶과 죽음을 통하여 성악적으로 잘 묘사하고 있으며 word-painting의 기법을 사용하였다. 복조성과 다조성, 반음계를 사용하여 작곡되므로 조성에 있어서도 역시 20세기 경향의 움직임이 보이며 선율의 도약이 눈에 띄는 통작가곡이다.;The Writer gave a graduation performance on September 23, 1988 for the M. M. degree course. This thesis aims at investigating the backgrounds and characteristics of the performed compositions by five composers. Johann Sebatian Bach (1685-1750) was a typical Baroque composer of the 18th century. He is greatly admired for the great contributions he made to the development of music. Bach combined counterpoint and harmony to create diverse musical forms, including church cantata and non-church cantata among them. Bach had composed a great many secular cantatas. Among these secular cantatas BWV 202, 204: "Wenn die Fru¨hlingslu¨fte streichen" and "Pes Reichtums Glanz auf weiter Erden" which were for soprano had violin obbligato. The two cantatas were composed at a time when Bach was creating a style of his own and that is why they are very artistic, full of splendour. Hector Berlioz (1803-1869) was a French composer who lived in the era of romanticism. His works can be characterized by his artistic personality and his ability to express himself through program music and dramatic music. Through this thesis, I would like to help you understand Hector Berlioz's works by analyzing his most famous work, "Les Nuits D'ete´:". Op. 7 was composed in 1841 and was composed with the piano accompaniment but later this was orchestrated. The tonality of this song cycle is very distinct and the cadence of each song ends with half-cadence, which gave a "oneness" to it. Gustav Mahler (1860-1911) was a composer who lived in the post-romantic era. He was greatly influenced by Wagner and his creations can be represented by its Lied and Symphony. You can tell this by how much the Lied composer emphasized the orchestral accompaniment which created his unique musical language. 5 separate songs by Ru¨ckert composed in 1902, shows Mahler's mature state having a delicate harmony and natural flow. Wolf Ferrari (1876-1948) was a 20th century Italian composer. 4 Rispetti Op. 11 which was composed in 1902 as a love song cycle and all 4 Songs are through-composed songs. He used 「fast-slow-fast-slows」tempo through this song cycle. All the 4 Songs are simple and express the reaching and ending of climax well. Benjamin Britten (1913-1976) was a 20th century English composer since Purcell. In Op. 52 "Winter Words", through object and nature which is filled with the image of winter, Britten was able to express life and death through songs. It is a through-composed song in which disjunct motion can be seen. He used word-painting method. Composed by using polytonality, bitonality, and chromatic scale, you can see that the tonality has a tendency towards the 20th century.-
dc.description.tableofcontents졸업 연주회 프로그램 목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. J.S.Bach의 Cantata BWV 202, 204 = 2 1. "Wenn die Fru¨hlingslu¨fte streichen" = 3 2. "Des Reichtums Glanz auf weiter Erden" = 4 Ⅲ. H.Berlioz의 가곡 Op.7 = 6 1. Villanelle = 7 2. L'Absence = 8 3. L'Ile inconnue = 9 Ⅳ. G.Mahler의 5 Lieder nach Ru¨ckert = 11 1. Ich atmet' einen linden Duft = 12 2. Liebst du um Scho¨nheit = 13 3. Blicke mir nicht in die Lieder = 14 Ⅴ. W.Ferrari의 4 Rispetti Op.11 = 16 1. Un verde praticello senza piante = 17 2. Jo dei saluti ve ne mando mille = 18 3. E tanto c'e pericol ch'io ti lasci = 19 4. O si che non sapevo sospirare = 20 Ⅵ. B.Britten의 Winter Words op.52 中 = 22 1. At day-close in November = 23 2. Midnight on the Great Western = 24 3. Wagtail and Baby = 25 4. The little old table = 26 5. The Choirmaster's Burial = 27 Ⅶ. 결론 = 29 참고문헌 = 31 부록 = 33 ABSTRACT = 44-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1285463 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectJ. S. Bach-
dc.subjectH. Berlioz-
dc.subjectG. Mahler-
dc.subjectW. Ferrari-
dc.titleJ. S. Bach, H. Berlioz, G. Mahler, W. Ferrari, B. Britten의 성악작품에 대한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle졸업연주회 곡목을 중심으로-
dc.title.translatedSTUDIES OF THE VOCAL MUSIC OF BACH, BERLIOZ, MAHLER, FERRARI AND BRITTEN-
dc.creator.othernameBan, Young-Wha-
dc.format.pagevi, 46 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded1989. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE