View : 140 Download: 0

무대조명의 색각적 효과에 관한 연구

Title
무대조명의 색각적 효과에 관한 연구
Other Titles
"Color vision of stage lighting on the set"
Authors
김경희
Issue Date
1984
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과실내디자인전공
Keywords
무대조명색각적 효과Color vision
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Advisors
지철근
Abstract
本 論文은 舞台空間에서 야기되는 照明에 의한 色의 變化와 밝기 또 色彩에 의한 演劇의 心理的 效果가 어떻게 나타나는지를 實態觀察 分析하여 舞台照明 計劃의 基本的인 資料를 提供하고저 한다. 本 論文의 進行過程은 舞台裝置와 舞台照明의 理論的 考察을 함으로써 硏究展開의 方向을 얻고, 그 方向에 의해서 人工光源에 따른 色彩視知覺(Color-Vision)과 雰圍氣聯關性 等에 關한 實態觀察을 比較·分析하였다. 그 結果에 의해 照明器具의 미비, 器具에서 色紙(GELATINE)의 種類부족과 照明 色光에 의한 背景과 衣裳, 時間, 雰圍氣 等의 잘못된 點을 通하여 照明計劃基準案의 基本的 資料를 提供하고저 한다. 實態觀察結果, 舞台裝置의 照明計劃을 위한 다음과 같은 結論을 세웠다. 1. 舞台는 대체적으로 若干의 赤黃氣味를 띄고 있는데 이는 自然光에서 느끼는 것과는 다른 色彩와 雰圍氣로 白熱電球의 特殊한 演色性으로 說明된다. 고정된 光源의 使用보다는 光源의 多樣化가 이루어져야 하며 演色性을 보완하기 위하여 칼라필터(Color Filter)의 多樣한 색깔이 要求된다. 2. 觀客의 촛점은 舞台위의 演技者에게 集中되므로 이에 演技者는 그의 一擧一動은 勿論 얼굴의 미세한 表情까지 보여 주어야 한다. 그러나 照度의 낮음으로 表情은 보이지 않고 台詞와 움직임만으로 演劇을 傳達하는 境遇가 있으므로 이에 演劇全休 雰圍氣에 맞는 適當한 電壓의 調節로 좀 더 높은 照度의 밝기가 必要하다. 3. 舞台에서 季節, 時間, 氣候의 變化를 나타내는데는 色光이 使用되고 있다. 그러나 3원색의 變用으로 時間感 즉, 演劇의 表現에 充分하지 않으므로 많은 色紙의 多樣化가 要求된다. 4. 舞台에서 가장 많이 活用되는 원색의 混合은 混光照明의 未熟으로 表現傳達이 잘못되는 수가 있는데 照明家는 混光照明方法에 熟達되어야 하겠다. 5. 舞台는 演劇을 傳達하는 매개체의 하나로 演劇의 寫實感 내지 雰圍氣를 위해서는 豊富한 照明器具와 정확한 器具配置 및 配光 등 그에 따른 옳바른 照明方法에 의해서 改善되어야 하겠다.;The purpose of this thesis is to provide basic data for the stage lighting plan by observing and analyzing how changes in color and brightness by lighting in the stage house cause a psychological effect on plays. This study approaches to the direction of the procedures by making a theoretical observation of the stage set and lighting, and by its direction makes a comparative analysis of situational observation on the color vision and relating mood by artificial lighting. As a result, this study is to provide the basic data for the criteria of lighting plan by correcting and ameliorating insufficient lighting set and gelatine color in the instrument, and background, costume, time mood and etc. by color lighting. The situational observation induces the following conclusions and recommendations for the lighting plan of the stage set. 1. The stage which in general, has a tone of reddish yellow produces a different color and mood from those in the day lighting, which may be attributable to a special color-rendering of the incandescent lamps. It is recommended to arrange the diverse lighting sources rather than the fixed ones and to need diverse colors of the color filter to supplement the color-rendering. 2. Each movement and action as well as every facial expression can be seen on the stage where the spectators focus on the player, but the insufficient illumination presents a play only by scenario and action with the expression unseen. In this, the stage needs the appropriate power service and a brighter lighting. 3. The stage employs a color lighting in suggesting a change in the times, seasons, and weather, but it needs a variation of the gelatine color because some fixed colorings degrade the sense of time or realistic sense of plays. 4. As the combination of colors which is widely used on the stage often fails to give the expression caused by unskilled color match, so the illuminator must be accustomed to the combined lighting. 5. The stage which is the one of media to convey the play should be provided with the sufficient lighting devices and proper installations to create a realistic sense or mood of the play, and it must be improved by a correct lighting method.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 실내디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE