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진도 씻김굿의 巫舞에 관한 연구

Title
진도 씻김굿의 巫舞에 관한 연구
Other Titles
STUDY ON SHAMAN DANCE OF EXORCISM called "Jindo Ssitkim"(Jindo Wiping-out esreism)
Authors
이명실
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
진도씻김굿무용무무
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정병호
Abstract
태고시대의 인간은 하늘, 땅, 대자연과 함께 그 일부로 존재했다. 하늘을 숭상하여 天神에 화를 면하고 복을 바라는 祭儀를 지내고 노래하고 춤추어 神을 즐겁게 하여 자신들의 삶이 풍요롭기를 원했다. 樂, 歌, 舞와 함께 연행된 제천의식은 오늘날 전통예술의 근원이며 巫俗의 시작이기도 하다. 巫俗은 인간을 육체와 영혼의 이원적 존재로 보고 죽은 후의 영혼에 대해 특별한 관심을 가졌다. 씻김굿은 망자의 혼을 위로하고 깨끗이 씻겨 극락왕생 하도록 기원하는 것을 목적으로, 이는 또한 살아있는 자의 액을 면하게 하고 복을 받기 원하는 마음에서 비롯되기도 한 것이다. 진도 씻김굿의 제의절차는 일반적으로 1. 안당 2. 초가망석 쳐올리기 3. 손님굿 4. 제석굿 5. 조상모시기 6. 액막음 7. 고풀이 8. 영돈말이 9. 넋풀이 10. 희설 11. 길닦음 12. 종천으로 행해지며 시나위무속음악권에 속하는 巫樂과 함께 연행되는 巫舞는 조용하고 소박한 분위기를 나타내고 있다. 혈통을 따라 司祭權이 세습되어 계승된 세습무인 단골에 의해 제의가 진행되는 진도 씻김굿은 그 연행방법이 공수, 덕담, 재담의 요소가 별로 없는 巫歌와 연극적 요소를 가지지 않는 巫舞로 행해지고 있다. 巫舞는 무가의 보조수단으로 추어지기도 하고(발림) 악사반주와 함께 춤으로만 추어지기도 한다. 또한 춤은 제의의 진행에 있어 무가와 무가를 여녈시켜 주고, 굿의 내용을 설명, 심화시키며, 굿의 시작과 종결을 짓고 굿전체의 분위기를 조성하는 기능을 갖고 있다. 춤은 굿의 각 거리마다 조금씩 그 내용을 달리하는데, 그 종류를 살펴보면 紙錢춤, 넋전춤, 고풀이춤, 제석춤, 복개춤, 넋당석춤이 있다. 이러한 춤들은 일반적으로 양팔을 어깨높이에서 좌우로 펴들고 정신을 집중시키는듯한 사위인 바람막이 춤사위를 기본사위로 하여 동작을 맺고, 얼르고, 푸는 형식으로 추어지는데 팔사위로는 바람막이, 꽃봉오리, 태극무늬, 쳐올리기, 좌우치기, 사선, 가위질, 외바람막이 사위가 있다. 발사위로는 보통걸음, 자진걸음, 한발들기, 한발걸어들기, 발을 옮기며 들기사위가 있다. 이러한 춤사위들은 제자리에서 움직여감에 따라 공간에 점형, 사선형, 회선형, S자형, 나선형의 다양한 선을 생성한다. 또한 춤은 급하게 들거나 강하게 뛰는 격렬한 춤보다는 조용하고 소박하고 우아한 춤으로 靜中動의 요소를 갖고 있다 하겠다. 특히 이와같은 특징들을 집약적으로 가지고 있는 진도 씻김굿의 대표적인 춤인 지전춤은 무용예술로서의 가치가 높다고 하겠으며 이 굿을 연구함은 현재와 미래의 무용창작에 있어 우리무용예술에 대한 올바른 인식을 가지고자 함에 목적을 두었으며 그 연구방법으로는 조사되어진 자료들, 즉 video, 사진, 문헌을 토대로 하였으며 수차례의 실습을 통한 방법으로 연구, 분석하였다.;In ancient times, mankind existed as a part of sky, earth and Mother-Nature. Mankind performed ritual ceremony wishing for their blessed life with no misfortunes and disasters. They would sing and dance during the ritual ceremony in an attempt to please their Gods and to live in peace and comfort. Religious service toward heaven accompanied by music, songs and dance was the origin of today's traditional art, and also the start of shaman customs. Regarding humanbeings as duarity of physical body and soul, shaman customs take special interest in the soul of after-world(after-life). Exorcism called "Ssitkim Gud" aims at praying for peaceful death by comforting the soul of the dead and cleanly wiping it out, and it also aims at praying for the eternal good fortunes of living mankind. The procedures of the ritual of exorcism(Ssitkin Gud of Jindo) are generally performed in the following sequence. 1. "Andang" 2. Pushing up "Chongamangsok" 3. Guest exorcism 4. "Jesuk Gud" 5. Serving for ancestors 6. Prevention from misfortunes 7. "Kopppoolo" 8. "Youngdonmali" 9. Seoul exorcising 10. "Heeseol" 11. Cleaning way 12. "Jongcheon The shaman dance accompanied by shaman music(which belongs to "Sinawis Shaman Customs Music") would show off quiet and simple atmosphere. The exorcism("Jindo Ssitkim Gud") performed by the shaman who succeeds to celebrant rights according to bloodlineage would be performed by shaman dance which has no shaman songs and dramatic factors. Shaman dance would be performed sometimes as an auxiliary step of shaman songs("Ballim") and othertimes as mere dance to the music of bandman. For the sake of the progress of ritual, dance would connect shaman dances, explain deeply on the contents of exorcism, make the start and end of exorxism, and have the function of forming the atmosphere of entire exorcism. Dance would have different contents(story) a bit at every distance of exorcism; such as "Jijeon Dance", "Neokjon Dance", "KopooLi Dancer", "Jeseok Dance", "Bokkae Dance" and "Meokdang-sok Dance". In general, in these types of dancer both arms are lifted up to the level of shoulders with spirits concentrated on the prevention from storms. With this standard pattern of dance, motion would be tied, moved and untied. The pattern(shape) of arms would be such as "Prevention from wind", "Flower buds", "Taiguek design", "push-up", "Beat left and right", "Slant line", "Scissoring" and "Prevention from direct one-way wind". As for the pattern of legs, there are such ones as "Normal walk", "Voluntary walk", "One leg lifting", "One walk turning" and "Turning step by step". Moving along, these patterns of dance would form spots, slant line, swivel liner, S-shape, and spiral line. It would make quiet, simple and elegant dance (stillness among motion) rather than speedy turning or vigorus jumping. "Jijeon" dance would be the representative dance of "Jindo Ssitkim Gud" exorcism having such intensive characteristics, and the dance would be a valuable addition to ballet art. The purpose of studying on this dance lies in our acquiring a correct and right idea about our Dance art for the creation of both modern and future dances. As a mode of the study, such data as video, pictures and documentary records have been based, and research and analysis have been done through many times of actual training.
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