View : 32 Download: 0

Rhythm과 反復의 繪畵性 追求

Title
Rhythm과 反復의 繪畵性 追求
Other Titles
STUDY ON THE RHYTHM AND THE REPETITION IN PAINTING : WITH EMPHASIS ON THE MATERIALITY OF CANVAS
Authors
이종문
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 회화학과
Keywords
반복의 회화성공간Rhythm회화학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
1945년, 제2차 세계대전이 終戰된 이후 現代美術은 오브제를 重視하는 실험미술과 개인의 창조력을 重視하는 추상미술의 두가지 양상이 공존하면서 발전, 전개되고 있다고 볼 수 있다. 실험미술은 20C에 들어와서 "오브제도 예술일 수 있다"는 Paul Souriau의 미학을 실험에 옮긴 Marcel Duchamp의 레디메이드작품에서 시작되어, 과학적 방법을 模倣하고 미술작품이라기보다는 실험적인 제작을 指向하면서, DaDa, 초현실주의를 거쳐 Pop art, Nouveau realism, 대지예술, 개별미술, 환경미술로 전개되었다. 한편 눈에 보이는 事物을 描寫對象으로 하지 않으며, 상상력, 무의식, 偶然性까지도 창조의 요연으로 주장하는 추상미술은, 크게 기하추상 (차가운 추상)과 자유추상 (뜨거운 추상)의 두 줄기로 나뉘어 前者는 Minimal art, Monochrome으로 이어지고, 後者는 추상표현주의 , 서정추상으로 이어져서 오늘에 이르고 있다. 이러한 미술양식의 발전은, 1970년대에 이르러 깊이도, 구성도, image도 없어진 평면화된 화면과 減縮的이며 分析的인 경향으로 나타나게 되었고, 그림은 서서히 오브제의 성격을 띠게 되었다. 이는 캔버스의 틀과 천을 분리시켜 그림의 要素로서의 物質性을 강조한 Support/Surface작가들의 작품에서 더욱 명확하게 드러난다. 다양한 실험태도와 표현양식이 공존하며 활발히 전개되는 現代美術의 흐름속에서 본인은 회화의 평면성과 재료의 물질성에 관심을 갖고 조형요소로서 무의미한 線과 뉘앙스를 주는 色面을 返復함으로써 函面에 나타나는 리듬감을 통하여 그 회화성을 追究하고자 하였다. 본 논문의 이론적 기반으로는 구상의 형태를 평면적으로 다룬 Pattern Painting과 물질자체의 성질을 강조한 Support/surface를 바탕으로 하여 뉘앙스의 그림을 그린다고 주장한 Robert Ryman (1930 ~ )틀없이 천만을 사용하여 작품을 제작한 Claude Viallat (1936 ~ ) 염색한 천을 가로 세로로 읽어 織造物처럼 보이도록 한 Francois Rouan (1943 ~ )의 작품을 根據로 硏究하였다. 이러한 硏究를 통하여 본인의 작품제작 방법과 비교분석함으로서 畵面을 深化시키는 構造와 표현방법, 기법상의 문제를 探究하고 그 가능성을 발견함으로서 본인의 회화적인 가치관을 構築해 나가고자 한다.;Since 1945, there have been two aspects of modern art: experimental arts that stress on object, and abstract art the stress on individual creativity. The experimental arts began with the ready-made of Marcel Duchamp who realized the words of Paul Souriau, "object can also be art", not as the work of imitation but as the experiemental product. Through Dadaism and Surrealism, the kind of art developed into Pop art, Nouveau Realisme, Land art, Conceptual art, Environment art. Abstract arts that express not exterior things but the imagination, the unconsciousness, and even the chances as elements of creativity, have divided into two ways: the geometrical abstraction and the lyrical abstraction. The former is linked with Minimal art and Monochrome, the latter is linked with Abstract Expressionism, Lyrical abstraction. This kind of style, in 1970s, became the planes without depth, composition and images, and showed the reductive and analytical tendancies, so that paintings had some qulities of object. The quality of object appears, especially, in the Support/surface that emphasize on the materiality as pictorial elements in seperating support (frame) and surface (texture) from canvas. With studying various attitudes of experiments and the means of express- ions in contemporary art, I would search for the effects through the rhythm in my work. For that effects, I concentrated on the plane itself of painting and the materiality of canves, and I employed the repetition of meaningless lines and color-plane. As for the theoretical basis of this thesis. I took the decorative figuration of pattern painting, and the materiality of Support/surface. And I studied some artists: Robert Ryman (1930-) who would paint only nuance, Claud Viallat (1936-) who employed only texture without frame, Francois Rouan (1943-) who made the works like weaving by plaiting the dyed and cut texture. I would establish the value of my work through comparing my work with these artists' works, and through searching for the matter of technique and the structure and the way of expression.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE