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Robert Schumann의 連歌曲 Op.48에 대한 硏究

Title
Robert Schumann의 連歌曲 Op.48에 대한 硏究
Other Titles
(A) RESEARCH OF ROBERT SCHUMANN'S SONG CYCLE, "DICHTERLIEBE"
Authors
양경혜
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Robert SchumannDichterliebe음악교육연가곡
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이홍연
Abstract
In the Romantic period German lied which had been performed since the Middle Ages had finally solidified its recognition as an art song. Robert Schumann, one of the leading lied composer in the Romantic period, introduced the Romanticism into the German lieder by emerging from the classical concept. He composed the lied songs perfectly harmonized with poetries and his-technical attempts in the piano accompariments had established new concepts of the lieder. The theme of this thesis, the song-cycle "Dichterliebe" (1840), is one of the Schumann's masterpieces. In this thesis I studied the Characteristics of his lied songs, as well as the Romanticism in his music. This thesis is consisted of three parts : the history and the development of German lied songs, Schumann's life and characteristic of his lieder, and finally an analysis of. "Dichterliebe" in poetry and musical features. My conclusions on Schumann's lied songs are as follows: 1. The poetry and music were very closely inter-related. 2. They had free forms and tonalities with varieties. 3. Melody and rhythm were comparatively simple and recitative. 4. The tonality and the harmony modulated frequently, and dissonance or altered chord method was often used. 5. The accompaniments were Characteristically used in various styles. It accompanied the song simply and expressed sufficiently the idea and the emotion of the song. Also, when the song finished in the middle, the accompany part took over the theme to finish it and subsequently connected to the next step. And it was absolutely independent of the song and the song and the piano formed a duet. By the analysis of Schumann's song-cycle' "Dichterliebe", we can conclude that he attained Germann lieder to its climax. Schumann used profound interpretation of poetries, delicate musical expression and also implemented new approaches of characteristic accompaniment.;중세이래 오랜 歷史를 두고 꾸준히 發展해온 독일 Lied는 浪漫主義 時代에 이르러 비로소 藝術歌曲으로서의 위치를 確立하였다. 슈만은 독일 浪漫主義 時代의 대표적인 Lied 作曲家로서 당시까지도 엿보이던 古曲的인 槪念을 一掃하고 浪漫主義的인 흐름의 眞髓를 보여 주었다. 무엇보다도 그는 최초로 詩와 音樂의 완전한 調和를 이룩하였으며, 피아노 반주부분에 있어 여러가지 새로운 試圖를 하여 Lied의 새로운 章을 確立하였다. 이 論文에서 다룰 連歌曲〈시인의 사랑(Dichterliebe : 1840)〉은 그의 걸작품들 중의 하나로서 이 작품을 통해 그의 歌曲만이 갖는 特性을 硏究해 봄은 물론 作品에 나타난 浪漫主義的인 性格을 알아 봄으로써 슈만에 대한 보다 정확하고 깊은 理解에 이르고자 하였다. 이 論文의 構成內容은 첫째 Lied의 起源과 發達過程을 살펴보고 둘째 슈만의 生涯와 슈만 Lied의 特性에 대해 알아보며 셋째 連歌曲〈시인의 사랑〉을 時와 音樂과의 관계, 形式, 旋律, 리듬, 調性과 和聲 그밖에 音樂的인 色彩 등의 면에서 分析 硏究하는 것으로 되어 있는데 이러한 硏究 結果 다음과 같은 結論이 지어졌다. 첫째, 時와 音樂이 密接하게 聯關되어 있다. 둘째, 形式과 構成이 自由롭고 變化가 풍부하다. 셋째, 旋津과 리듬은 비교적 單純하며 레시타티브(Recitative)적이다. 네째, 調性 및 和聲은 빈번한 轉調를 하고 있으며, 간혹 不協和音을 사용하거나 變化和音의 정상적인 解決을 피하고 있다. 다섯째, 반주는 聲部를 뒷받침하는 단순한 形態의 것에서부터 聲部를 도와 聲部가 미처 다 傅達하지 못한 思想 感情을 대신 이야기해 주는 形態, 聲部가 완전히 끝맺음을 하지 않고 疑問符로 끝났을 경우 피아노 部分이 이를 물려받아 끝맺음을 함과 동시에 다음곡으로 부드럽게 이어주는 形態, 그리고 마지막으로 聲部와 완전히 獨立하여 피아노가 듀엣(duet)을 이루고 있는 形態에 이르기까지 多樣하고 特徵있는 역할을 하고 있다. 이상과 같이 슈만은 浪漫主義 時代의 Lied 作曲家로서 時에 대한 깊은 解釋과 音樂的 表現의 섬세함, 반주부의 特徵的이고 새로운 試圖등으로 독일 Lied를 그 絶頂期에까지 이끌어 올린 뛰어난 音樂家라는 것을 그의 連歌曲〈시인의 사랑〉을 分析 硏究함으써 알 수가 있다.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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