View : 47 Download: 0

Schubert piano trio B 장조 Op.99(D.898)에 관한 분석적 연구

Title
Schubert piano trio B 장조 Op.99(D.898)에 관한 분석적 연구
Other Titles
(An) Analytic Study on Schuvert's piano Trio in B Flat Major, op. 99(D.898)
Authors
鄭英姬
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Schubertpiano trio B 장조Op.99(D.898)
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김홍인
Abstract
Franz Schubert(1797~1828)는 19세기 초에 활약했던 정통 비엔나 출신의 작곡가이다. 그는 F. J Haydn(1732~1809), W.A Mozart(1756~1791), L. V. Beethoven(1770~1827)으로 이어지는 고전 양식의 전통위에 자신의 풍부한 감정과 자유로운 사상을 음악에 도입시킴으로써 19C초에 일어난 낭만주의 운동의 선구자로서 역학을 하고 있다. 본 논문이서는 Schubert의 대표적 실내악곡인 피아노 3중주 Bb장조 (op. 99)의 음악적 구성과 작품에 사용된 기법, 화성 선율과 리듬의 특징을 알아보기 위해 우선 그의 전체적인 실내악곡의 특성을 고찰하였으며 그 후에 곡을 분석하였다. 그 결과 이 작품은 4악장으로 이루어진 전형적인 소나타 형식을 취하고 있으며 특히 3악장 미뉴엣 악장 대신 스케르쪼 악장으로 되어 있는 점은 Beethoven의 직접적인 영향이라 할 수 있다. 각 악장간의 조성은 제1악장에서는 제시부의 제1주제부와 제2주제부의 조성 관계는 딸림조로 모두 고전적 양식을 따르고 있으며 제2악장은 버금 딸림조인 Eb장조로 되어 있다. 그러나 각 악장에 쓰여진 많은 변호화음과 장·단조가 교차하는 급격하고 자유로운 전조는 종래의 고전과 작품에서 볼 수 없었던 특징이며 리듬은 부점과, 세잇단음표 리듬의 반복적 사용으로 곡에 통일감을 주고 있다. 그러나 제일 중요한 Schubert의 특성은 매우 아름답고 서정적인 선율인데 이것은 여러 반주형을 동반하면서 호모포닉함과 동시에 모방 기법의 사용으로 폴리포닉하게 진행시켰다. 이상과 같은 Schubert는 고전주의의 형식적 범위 안에서 전조의 대담함과 선율이 서정성, 그리고 모방 기법과 독창적인 여러 반주형을 사용한 자유로운 악곡의 처리로써 낭만주의의 선구자적 역할을 하였음을 볼 수 있다.;Franz Schubert (1797-1828) was born in Wien and played an important role in the beginning of the 19th century in Music history. He introduced abundant feelings and liberal ideas upon the classical style of F.J. Haydn(1732-1809), W.A. Mozart(1756-1791), and L.v. Beethoven (1770-1827). Thus he was a pioneer composer in the movement of Romanticism. The purpose of this thesis is to define the musical characteristics in form, technique, harmony melodies of Schubert's and piano trio B flat Major (op. 99), one of Schubert's representative chamber works. With this purpose almost all pieces of his chamber works are analyzed along with this work. This work has a typical form of sonata composed of 4 movements. But the 3rd movement is scherzo instead of minuet which is a traditional form in the third movement. which shows the direct influence of Beethoven. The tonality of each movement is basically B flat major, except subdominant key E flat major in the 2nd movement. The tonality connection of the first motive and the second within in the exposition of first movement consists in a dominant key within the classical style. But the variable harmony, the speedy-liberal modulation, the alternative Major and minor key in each movement are unprecedented in the pre-existed other classical works. The rhythm of this work is a unifying element in this piece of work with repeated use of dotted figure and triplets. But the most important characteristics of the Schubert's work is beautiful and romantic melody, which was developed to homophonic melody wlth various accompaniments, and polyphonic one with use of imitated techniques. In conclusion, Schubert used a brave, unique, and liberal style of composition within the limit of classical style and became a pioneer composer in the movement of Romanticism.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE