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Dripping에 의한 회화성 추구

Title
Dripping에 의한 회화성 추구
Other Titles
(The) Study of Art by Dripping
Authors
文裁姬
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
Dripping회화성무의식우연성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김형대
Abstract
The Abstract Expressionism which appeared as a new trend after World War Ⅱ is based on Surrealism which originated in Da Da of Paris at the early times, and this appearance of Abstract Expressionism has concentrated the various styles of the 2Oc's paintings in America by stimulating the American paintings that had been only imitating the painters In Ecole de Paris. But, we can say, which abled America to be the center of new painting was not the ability of America herself, but the influences of these painters - Andre′ Breton, Mas Ernst, Andre′ Masson, Marc Chagall etc. who immigrated in America from Europe during 1940-1945. The influences of the Surrealists who immigrated in America caused a new painting movement, Action Painting, to appear in America in 1950s, which can be regarded as a variant of Surrealism. To clarify the theoretical basis of the unconsciousness and the fortuity which can be found in my works, this study examined the individual fortuity which appeared in works, through Freud's study of unconsciousness, and discussed the surrealistic figure in works through the worker's subjective aspect, and the V. Aldrich's theory of seeing which illustrates that the worker's intention holds more important position at working. In the methodological aspect of my works, the acting of dripping, which is based on the egoexistential Existentialism which take its dynamic aspect leaving the principle of image of Automatism andon the continuous dynamics, was intended, and the rowing matiere which appears as the optical illusion introducing the plane to the material and the matiere appeared by the dripping were expressed.;第2次 世界大戰 以後 새로운 思潮로 出現한 抽象表現主義는 初期 파리의 DaDa에서 비롯된 Surrealism에 그 基底를 두고 있는데 이러한 抽象表現主義의 誕生은 단순히 Ecole de Paris의 畵家들을 模倣해 왔던 美國에 새로운 活力을 불어 넣어 20C繪畵의 多樣한 樣式을 美國에 集結시켰다. 그러나 美國이 이러한 새로운 美術의 中心地가 된것은 美國 自體內의 力量이라기 보다는 1940∼45年 사이에 유럽에서 美國으로 移住한 Andre' Breton(1896∼1966), Max Ernst(1891∼ ) Andre' Masson(1896∼ ), Marc Chagall(1887∼ )등과 같은 畵家들의 영향이 컸다고 볼 수 있겠다. 이와 같이 美國으로 移住한 超現實主義 畵家들의 영향으로 1950年代 美國에서는 Action Painting이라는 새로 美術運動이 誕生하게 되었는데 이것은 超現實主義의 變種이라고 할 수 있다. 本 硏究는 本人의 作品에서 볼 수 있는 無意識과 偶然의 理論的 根據를 밝히고저 Freud의 無意識의 硏究를 通하여 作品에서 나타나는 個性的 偶然性을 살펴 보았으며, 作家에 의한 主視的인 側面으로 作品에 나타나는 現象學的 非形象性과 作家의 意志가 作品活動時에 더욱 重要한 位置룰 차지하는 것으로 설명되는 Virgil Aldrich의 ∼으로 봄(seeing)의 理論을 論述하였다. 本人 作品의 方法的 側面에서는 自動技法(Automatism)의 이미지 主義를 버리고 그 力學的인 面만을 受容한 Action Painting의 自己 存在的 實存意識과 連續的 力動性(Continuous dynamics)에 基礎를 둔 dripping의 行爲性을 意圖했으며 dripping에 의해 나타나는 마띠에르와 物質性에 平面性을 導入시켜 Optical的 錯視(illusion) 現象으로 나타나는 視覺的 마띠에르를 表現하였다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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