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高校生의 삶의 태도에 관한 硏究

Title
高校生의 삶의 태도에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study About Life Attitude of High School Students
Authors
朴花祚
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
고교생태도Logotherapy
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이혜성
Abstract
본 연구는 인간의 유일성과 삶의 의미에의 의지를 강조하는 실존주의와, 인간을 실존적 존재로 보고 의미 발견을 통한 치료과정을 제시하는 Logotherapy 에 기초를 두고, 고교생의 인생에 대한 의의 및 목적 수준과 인생의 의미를 찾으려는 동기 수준, 실존적 공허 경향 성격 경향등에 대해 알아보는 것을 목적으로 하며 연구의 결과로 보아 Logotherapy 적용을 필요로 하는 학생의 색출에 그 의의를 둔다. 이를 위하여 본 연구는 실시 제1주에 서울시내 남녀 고등학교 학생 남자 111명, 여자 113명에게 정 원식 작성 자아개념검사를 실시하였고 그중에서 자아개념이 아주 높은 집단 남, 녀 28명을 자아개념이 아주 낮은 집단 남, 녀 27명을 선발하였다. 그 뒤 제2 주에서 6주까지 Crum baugh 와 Maholick 공동작성 purpose in Life test (P I L), Crum baugh 작성 Seeking Of Noetic GoaIs test (SONG) 김 재은, 김 태련 공동작성 그림좌절검사, 연구자 작성의 Questionnaire, 자화상 그리기 등을 한 주에 하나씩 실시하였다. 이 절차를 거친 연구의 결과는 다음과 같았다. 1. 인생의 의의와 목적 수준 조사에서 자아개념이 높은 집단은 삶의 의의와 목적 수준 조사에서도 높은 점수를 나타내었고, 자아개념이 낮은 집단은 삶의 의의와 목적 수준 조사에서도 우려할 정도의 낮은 점수를 나타내었다. 두 집단간의 차는 t검증에서 P<.001로 의의 있었다. 2. 삶의 의미 추구에 대한 동기 조사에서 자아개념이 높은 집단과의 의의 있는 차는 없었다. 그러나 자아개념이 낮은 집단은 Logtherapy의 적절한 피험자 임을 확인 하였다. 3. 실존적 공허에 대한 조사에서 자아개념이 높은 집단은 창조의 충동이 많이 일어나고(71%) 인생에 보람이 있었다고(86%) 대답한 반면에 자아개념이 낮은 집단은 권태의 증상이 76%이고 86%가 인생에 보람이 없었다고 대답하여 삶에 대한 권태와 무기력함이 만연함을 알 수 있었다. 두 집단은 t 검증에서 P<.001로 의의 있는 차를 보였다. 4. 성격 경향의 조사에서 자아개념이 높은 집단은 좌절을 주는 사황에 대해 빨리 좌절을 하지 않고 문제를 해결해 보려는 의지가 높은데 반해서 자아개념이 낮은 집단은 좌절을 주는 상황에 대해 관용성이 없고 공격적 태도를 취하는 경향이 있었다.;The purpose of this study is to search the attitude of life and existential vaccum tendency and characteristic tendency based on existentialism which emphasizes human uniqueness, will to meaning and logotherapy which presents therapeutic process through mean investigation and which regard human as existential being among Korean high school students. And the significance of this study is to search out the students who are needed logotherapy from this study results. The first week, Self-concept test was operated and it's sample consisted of III 2nd year students of 2 classes in boys high school and 113 2nd year students of 2 classes in girls high school. After self-concept test, The Purpose in Life Test, Seeking Noetic Goals Test, Picture Frustration Test, Questionnaire which is made by investigator and drawing of self-portraits are taken effect from 2nd week to 6th week. The sample subjects of above tests consisted of 28boys and girls who obtained high score in self-concept test and 27 boys and girls who obtained low score in self-concept test. The results of this study is summarized as follow: 1. In PIL, test result is that the group who obtained high score in self-concept obtained high score in PIL test and the group who obtained low score in self-concept obtained low score in PIL test. It indicated significant difference of p<.001 between two groups. 2. In SONG test, there is no significant difference between two groups. But the group who obtained low score in self-concept reveal norm score in SONG test, it indicates this group applicable to logotherapy. 3. In the study about existential vaccum the group who obtained high score in self-concept experience a number of creative impulse (67%) and response there is many worth in life, while the group who obtained low score in self-concept experienced weariness (76%) and response there is no worth in life (86%), therefore the latter has be prevailed weariness and enervation in life. It indicated significant difference of P<.001 between two groups. 4. In the Picture Frustration test, the group who obtained high score in self-concept do not feel frustration to frustrated situations and have will to resolve the problem, while the group who obtained low score in self-concept do not have tolerance and take a attrative attitude to frustrated situations.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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