View : 834 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이혜경-
dc.contributor.author梁心英-
dc.creator梁心英-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:34Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:34Z-
dc.date.issued1987-
dc.identifier.otherOAK-000000015079-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/207079-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015079-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to present the empirical evidence about the way how to the public assistance is applied to the poor old men and women and survey the degree of satisfying their economical needs by public assistance. Under the condition of any study about poor-old person's public assistance have never carried out: With 100 poor old persons survey containing recipients of public assistance or non-recipients of public assistance , questionaire interviews, case study were used in this survey for study of public assistance eligibility requirements. Under the present public assistance system regulations relative to the application of the law has the limitations about supporting responsibilities. This is against to the principal rule of public assistance . It should be based enacted from the standpoint of poverty. In this survey, 83% of the old poor persons who are under the upper income limit line of the public assistance recipients of Health Organization. 68.2% of the poor old persons of study is depending upon their children's income. Their academic background is very low and they are living by labor. In addition to the tendency of hereditary, having no concern with their children's parents cost of living , the condition which children having poor old person cannot receive public assistance should reform municipal administration. Under the present public assistance system regulations relative to the application of the law has limitations about supporting responsibilities. The children do not want to support their related old poor persons and there are often the case the chilJren in the census register are not real children. The public assistance about old poor person should be based enaced from the standpoint of poverty.;본 논문은 경제적 요보호 상태에 놓인 자에게 절대 빈곤선에 의거하여 국가가 실시하는 생활보호사업이 빈곤노인에게 실제로 어떻게 적용되어 그들의 경제적 요구를 충족시키고 있는가를 경험적으로 밝히는 데 연구목적이 있다. 노인 공적부조에 촛점을 맞춘 기존연구가 전무한 상태에서 빈곤지역 노인 100명을 대상으로 설문조사 및 사례연구를 통하여 실증적으로 연구한 결과는 다음과 같이 요약될 수 있다. 첫째, 현행 생활보호법의 수혜규정은 부양의무자가 없거나 있어도 부양능력이 없는 경우에 한정(시행령 1조 참조)함으로써 친족부양의 책임이, 사실상의 부양여부에 근거하지 않고 하나의 자격요건으로 실시되고 있다. 이는 생활곤궁이란 사실만에 입각하여야 하는 공적부조 수혜원칙에 어긋난다. 구체적인 설문조사에서 생활보호를 받지 못하고 있는 비수혜대상자의 소득을 대상자 가구원수에 따라 보사부생활보호대상자 소득상한선에 기준하였을 때 약 83%가 절대 빈곤선 이하로 나타났다. 둘째, 자녀에게 부양을 의존하는 노인이 68.2%이나, 자녀의 소득이 낮고 저학력으로서 노동으로 생계를 유지하는 빈곤의 세습화경향(사례연구참조)을 고려할 때 부양의무자가 있는 경우에도 부양능력이 없는 많은 경우를 공적부조대상자에서 제외시키고 있다. 더우기 대상자 노인들 중 79.5%가 자녀에게 부양을 의존하고자 하는 점에서 거택보호를 중심으로 한 빈곤가정 내 경제적 부양은 국가에서 담당하여야 한다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 문제제기 및 연구목적 = 1 B. 연구방법 및 범위 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 빈곤의 개념 = 6 B. 노인부양과 빈곤 = 10 C. 생활보호제도의 체계 = 15 Ⅲ. 조사내용 및 논의 = 20 A. 자격규정의 문제점 = 21 B. 조사대상자의 사회경제적 특성 = 23 C. 생활실태 = 29 D. 부양 의존 및 책임 = 39 E. 사례연구 = 43 Ⅳ. 결론 = 47 참고문헌 = 50 부록 = 52 ABSTRACT = 59-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1652085 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject한국-
dc.subject빈곤노인-
dc.subject공적부조-
dc.subject수혜현황-
dc.title한국빈곤노인의 공적부조 수혜현황과 문제점에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the actual condition and the problem of poor old person's public assistance in Korea-
dc.creator.othernameYang, Sim-Yung-
dc.format.pagevi, 60 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 사회사업학과-
dc.date.awarded1987. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE