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4·5·6세 아동의 사회적 언어에 관한 연구

Title
4·5·6세 아동의 사회적 언어에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Preschoolers' Social Language in a Dyadic Interaction Context
Authors
이미화
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
아동사회적 언어의사소통능력유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이상금
Abstract
The purpose of this study is to examine the social language of the preschool same-age dyads in a problem solving context, to introduce the social language categories and identify the age, sex effects, and, hopefully, to provide some introductive basis for the language development study of Korean children. Research questions considered in this study are as follows: First, how do the preschool children use the social language? Second, how frequently do the preschool children use each social language category? Third, is the preschool children's usage of social language different by age? Fourth, is the preschool children's usage of social language different by sex? 48 children (24dyads), 8 for both sex aged 4, 5 and 6-years each, are sampled from campus laboratory schools. Each friendly dyad of same sex and same age is given two puzzles in a playing room as a laboratory. During the puzzle play, all the dyad's utterances are transcribed and recorded. But only 10-minute's utterances are coded and statistical analysis such as frequencies, oneway analysis-of-variances and F-tests are conducted. The results of this study is as follows: 1. Among the children's total utterances, 82% are social language, while 18% are private language. By age, 4-years old children use more social language than 5-years or 6-years old children do. By sex, boys use more social language than girls do. 2. The children's usage of social language categories is assertives(36%), requests(24%), responses(10%), directives(10%), expressives(9%), competitives(8%), regulatives(3%) order, which to say that the assertive and request language is used more frequently. 3. The categories showing significant differences by age are directives, competitives, regulatives. Six-years old children use significantly more directive, competitive language than 4-years or 5-years old children do. The difference in regulative language is marginally significant. 4. The category showing marginally significant difference by sex is expressives. Boys use marginally more expressive language than girls do.;본 연구는 4·5·6세 아동들이 문제해결상황에서 사용하는 사회적 언어를 분석하고 연령별, 성별에 따른 사회적 언어의 범주별 내용과 차이를 밝힘으로써 우리나라 아동의 언어발달 연구에 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이 연구에서 다루고자 하는 문제는 다음과 같다. 첫째, 4·5·6세 아동들은 사회적 언어를 어느 정도 사용하는가? 둘째, 4·5·6세 아동들이 사용하는 사회적 언어의 범주별 빈도는 어떠한가? 셋째, 4·5·6세 아동의 사회적 언어 사용은 연령에 따라 차이가 있는가? 넷째, 4·5·6세 아동의 사회적 언어 사용은 성별에 따라 차이가 있는가? 연구대상은 서울시내 대학교 부속 Y유치원에 다니는 만 4세, 5세, 6세의 남녀 각 8명씩 48명이었다. 연구방법은 놀이실로 꾸며진 실험실에서 같은 연령, 같은 성의 서로 친숙한 사이인 2명의 아동에게 함께 2개의 퍼즐놀이를 하도록 하였다. 아동들이 퍼즐활동을 하면서 나눈 발화를 관찰기록지에 기록하고 녹음하여 10분간의 자료만을 연구의 내용으로 하였다. 관찰기록결과 수집된 자료의 통계적 분석은 빈도, 백분율, 일원변량분석, F검증 등으로 산출하였다. 1. 아동의 총 언어반응중에서 사회적 언어를 82%, 개인적 언어를 18% 사용하였다. 연령별로 4세가 5세와 6세보다 사회적 언어 사용을 많이 했고, 성별로는 남아가 여아보다 사회적 언어 사용을 더 많이 했다. 2. 아동의 사회적 언어의 반응빈도는 단정(36%), 요구(24%), 응답(10%), 명령(10%), 표현(9%), 경쟁(8%), 조정(3%)의 순으로 나타나 단정과 요구형태의 언어사용이 많았다. 3. 아동의 사회적 언어에서 연령에 따라 차이가 있는 범주는 명령, 경쟁, 조정형태의 언어사용이었다. 6세가 4세와 5세보다 명령, 경쟁언어를 더 많이 사용했고(P<0.05), 조정도 더 많이 사용했다(P<0.1). 4. 아동의 사회적 언어에서 성별에 따라 차이가 있는 범주는 표현으로 남아가 여아보다 더 많이 사용하였다(P<0.1).
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교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
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