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대학생의 도덕판단에서의 성차에 관한 연구

Title
대학생의 도덕판단에서의 성차에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE SEX DIFFERENCE IN MORAL JUDGMENT OF UNIVERSITY STUDENTS
Authors
이정희
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
대학생도덕판단성차성역할
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전찬화
Abstract
This study was intended to examine the sex difference in the moral judgment of university students in accordance with factors related to sex. The factors concerned were sex, role, and the protagonist's sex in moral dilemma. Subjects responded to Bem's Sex role Inventory(BSRI) and was divided into two groups as sen-typed group and androgynous typed group. Each group was presented with Rest's Defining Issues Test in its original format(all male protagonists) or in a revised format(all female protagonists). A 2(sex of subject) × 2(sex role typedness) × 2(sex of protagonist) analysis of variance involving all between subjects factors was performed on subject's global scores in which we concentrated upon P(%) score. The results were as follows : 1. For stage 5A and P(%) scores, male scored significantly higher than female. 2. Mo difference for 9ex role was found between sex typed and androgynous typed. 3. There is no difference between the protagonist of male and female in moral dilemma. The means for P% score compared with the protagonist's sex in female group, we could lead to the result that the protagonist of female scored higher than that of mole. This result, however, is not signifucant statistically.;본 연구에서는 도덕판단( Moral Judgment )에서 성( Sex )에 관련된 요인들에 따라 대학생들의 도덕판단 수준에 어떠한 차이가 나타나는가를 알아보고자 하였다. 피험자의 성, 성역할, 검사지 주인공의 성 등의 요인에 따른 도덕판단 수준의 차이를 살피기 위해, 먼저 남녀 대학생 피험자들에게 성역할 검사(BSRI : Bem Sex Role Inventory )를 실시하여 성역할 고정 유형과 양성성 유형의 피험자를 선정하였다 . 이 피험자들을 각각 반으로 나누어 한조건에는 주인공이 남자인 도덕성 검사지 ( DIT : Defining Issues Test )를 주고 다른 한 조건에는 주인중이 여자인 도덕성 검사지를 주었다. 자료처리는 피험자의 성, 성역할 유형, 검사지주인공의 성요인이 도덕판단 수준에 미치는 영향을 보기 위해, DIT해석 방법에 따라 총괄적인 도덕판단 수준을 나타내는 P(%)점수와 각 도덕판단 단계별로 변량분석을 하였다. 연구결과는 다음과 같다 . 1. 대학생의 도덕판단 수준에 있어서 남녀간에 의의 있는 차이가 나타났다. 남자집단이 여자집단에 비해서 P(%) 점수와 5A 단계에서 의의 있게 높은 수준을 보였다. P(%)점수가 후인습 단계에 속하는 도덕판단을 내린 비율을 뜻하므로 P(%)점수가 높다는 것은 도덕판단 수준이 높다는 것으로 해석된다. 2. 성역할 고정 유형과 양성성 유형간에는 도덕판단 수준에 있어 의의 있는 차이가 없는 것으로 나타났다. 3. 검사지 주인공의 성에 따라 도덕판단 수준에서 의의 있는 차이는 나타나지 않았다. P(%)점수의 평균으로만 비교해 볼 때 여자집단에서 여자 주인공 검사지 조건이 남자 주인공 검사지 조건에 비해 도덕판단 수준이 높았으나 통계적으로 의의 있는 차이는 아니었다. 따라서 대학생들에 있어서 성역할 유형이나 검사지 주인공의 성은 도덕판단 수준에 영향을 미치는 요인이 아니었으며 피험자의 성요인만이 도덕판단 수준에서 성차를 나타내었다.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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