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蘇聯의 黨·國家官僚制에 關한 硏究

Title
蘇聯의 黨·國家官僚制에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study on the Party-Sate Bureaucracy in the Soviet Union : The Mutual Relationships between Red and Expert
Authors
宋姬英
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 행정학과
Keywords
소련국가관료제당성전문성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송동건
Abstract
In comparative spectrum, the study of communist system has been nearly taken out of consideration as a methodological exceptionalism to the wetern social scientists till the fifties. Since the first half of the sixties, some of those scientists began to draw their attention to the analysis of the communist system even with different methodology, concepts, theoretical formation, researchs, etc. This study used in combination with the historical-cultural approach, the modernization or developmental arproach, the bore-aucratic or bureaucratic polities approach. By using these, this study attempted to grasp the continuity and change of the Soviet partrstate bureaucracy in dynamic and sequential spectrum. The party-state bureaucracy of Soviet Union is a core in Soviet System. Under the overlapping situation of party bureau-cracy-Central Party Committee members, Politiburo and Secretariat and state bureaucracy - the Council of Ministers and its sub-sidary bureaucrats - the party- state bureaucracy has the relationship of mutual assistance and balance, which is based upon the principle of party supremacy. The party-state bureaucracy of Saviet Union, from the begining, started from the mutual contradictory stands point - ambi - valance toward bureaucracy - and during the concurrent drive process of socialist revolution and modernization revolution, the inevitability of bureaucracy had been proved. Therefore, it has been developed in particular copulent form. Consequently the industrialism has increased the relative importance of the expertness in bureaucracy. These bureaucratization phenomenon come to the conflict and harmony of party bureaucracy with state bureaucracy on the point of role, decision making and its performance process. But the technocratization of the Soviet party-state bureaucracy has the Limitation because of continuity of the Soviet Ideological principle. In conclusion, the technocratization of Soviet party-state bureaucracy is a change within ideological continuity and a marginal change.;本 論文의 目的은 蘇聯의 黨 國家官僚制의 專門化 경향과 그에따른 黨官僚의 黨性과 國家官僚의 專門性間의 葛薦 그리고 調和試圖를 추적하고 , 黨·國家官僚制의 專門化 경향이 갖는 限界點을 이데올로기적인측면과 실제 사이의 계속성과 변화를 中心으로 분석해보고자 한다. 比較의 脈絡에서 볼 때 1950年代에 이르기까지 共産主義體制에 대한 硏究는 "방법론적 예외주의 " ( Methodol ogical Exceptionalism)의 그늘에 가려져 있었다. 1960年代 初半이래로 共産主義體制 分析을 위한 相異한 方法論과 槪念, 理論構成 그리고 調査技法 등에 대한 학자들의 관심이 일기 시작했다. 蘇聯의 黨·國家官僚制는 黨의 中央委員書,政治國,書記局 등의 黨官僚와 行政府格인 閣僚會議 산하 官僚群의 중복성 속에서도 黨優位의 原則을 基礎로한 상호보완적관계와 균형 관계를 이루고 있다. 이러한 소련의 당·국가관료제는 당초 相互矛盾的인 立場, 즉 官僚制에 대한 兩面價値的 立場에서 출발했다. 그리고 체제형성과 유지 및 사회주의 혁명과 근대화혁명의 동시적인 推進過程 등에서 그 불가피성이 인정되어 特殊한 유형으로 발전하면서 肥大化되었으며, 産業主義의 물결에 따라 官僚制의 專門性比重이 增大되어 왔다. 따라서 黨性을 重視하는 黨官僚와 專門性을 重視하는 國家官僚는 政策決定과 執行過程, 그 役割面에서 相互 갈등과 調和라는 양면성을 노정한다. 그러나 소련의 당 국가관료제의 전문화경향은 한계성을 갖게되는 바 이는 소련의 이데올로기적 계속성 내에서 나타나는 限界的 變化( Marginal Change )인 것이다.
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