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自然에서의 이미지의 形象化에 관한 연구

Title
自然에서의 이미지의 形象化에 관한 연구
Other Titles
Study on Image Formation in Nature
Authors
홍신희
Issue Date
1986
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과염색디자인전공
Keywords
자연이미지형상화산업미술학
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Advisors
백태호
Abstract
The expression in the modern formative art plays an important role which connects the inner world of the artist. With the method of expression diversified by the personality of artist, beauty consciousness, and direct observation of beauty, the new expression mode was enlarged, and the broader creation world is shown by changes and developments. Accordingly, in the dyeing art the tendency which tends to creatively form the artist's mental image progresses. The very researcher, on the basis of the pure formative arts especially asserted in the geometrically abstract works out of the geometrical abstract and lyric abstract, try to form the creative inner world dyeing as the formative arts by forming the image geometrically inherent in the nature. For this purpose, in the theoretical background, the study was made on nature and expression, and in the change of nature, in connection with Mondrian's arts of work world with his theoretical view of formation and expression mode. On the basis of theoretical background, the works were made and analyzed, and the below conclusion was obtained. First, The modern formative consciousness is far away from the concrete type, and tends to pursue the abstract type, and the human being's formative will pursue the new expression method with the subject creative work through the various study of expression of nature. Second, changing the image of nature according to the subjectivity of the researcher and expressed and thus chosen mountains, water, clouds, sun and moon was considered to be the suitable materials to express the nature geometrically. Third, in the course of making, the geometric expression of type has the difficulty, but, through the shading of the unique dyeing, the expression of the space and the visual effect can be obtained, and the Batik technique could be the various expression by the material and study of the expression technique. The matters in the course of works can be straightened out through the continuous study, and are considered to realize the level-high creation of formative fine arts by continuing the study.;현대의 조형예술에 있어서 표현은 작가의 내면세계를 연결해주는 중요한 역할을 하고있다. 작가의 개성과 미의식, 미적직관에 의해 표현방법이 다양해지면서 새로운 표현양식의 확대로 변화와 발전을 가져와 폭 넓은 창작세계를 보여주고 있는것이다. 따라서 염색공예에서도 용도를 벗어나 작가의 심상을 창조적으로 형상화하려는 추세가 높아지고 있다. 본 연구자는 오늘날 추상미술이 보여주고 있는 두가지 경향 즉 기하학적 추상과 서정적 추상중의 하나인 기하학적 추상계열의 작품에서 특히 주장되고 있는 순수조형에 주안점을 두어 자신의 내면세계에 존재하는 자연의 이미지를 기하학적 형태로 형상화함으로써 조형 예술로서의 염색을 창조적인 내면적 세계로 구축하려는 데 목적이 있다. 이러한 목적을 위하여 이론적 배경에서는 자연과 표현에 대하여 고찰하고 자연의 변형에서는 몬드리안의 작품세계와 조형이론관과 표현양식을 본인의 작품과 연관지어 연구하여 보았다. 이러한 이론적 배경을 바탕으로 작품을 제작, 분석하여 얻은 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 현대적 조형의식은 구상적인 형태의 재현에서 벗어나 추상적인 형태를 추구하는 추세이고 인간의 조형의지는 자연의 여러가지 표현방법에 대한 연구를 통해서 대상의 주관적 창작작업으로써 새로운 표현방법을 추구하고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 자연의 이미지를 연구자의 주관에 따라 변형하여 표현하는 과정을 통해 소재로 선정한 산, 물, 구름, 해, 달이 기하학적 형태로 자연을 표현하기에 적절한 소재였다고 생각된다. 셋째, 제작과정에서 기하학적 형태의 표현은 어려움이 따르지만 염색 특유의 농담으로 공간성의 표현과 시각적 효과를 얻을 수 있었으며, Batik 기법은 재료와 표현기법 연구에 따라 다양한 표현이 가능함을 알 수 있었다. 작품 제작과정에서 나타난 문제점들은 앞으로 계속된 연구를 통해 해결하고 연구를 지속화 시킴으로써 차원 높은 조형미술의 창조를 실현할 수 있다고 생각한다.
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디자인대학원 > 염색디자인전공 > Theses_Master
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