View : 619 Download: 0

國民學校 算數 敎科課程의 內容組織에 關한 硏究

Title
國民學校 算數 敎科課程의 內容組織에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study on the Content Organization of the Elementary School Arithemetic Curriculum
Authors
許英實
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
국민학교산수교과과정내용조직
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이숙례
Abstract
The purpose of this study was to analyze the aspects of the Organization of curriculum content in elementary school arithemetics. The two problems to establish this study are as follows: In the curriculum of Arithemetic and textbook, 1. Is there a sequence on each of all grades In five areas? 2. Is the continuity of content ensured? The subjects of content analysis were the curriculum of arithemetic for elementary school and arithemetic textbooks from1st grade to 6th grade. The standard of analysis was the principles of sequence and continuity, which are the criteria for vertical organization of curriculum content. The major findings of this study are summarized as follows; 1. Number 1) Sequence The difficult null concept, for example, identy element is introduced from lower grades. 2) Continuity Fraction concept must be presented from lower grades and be deepened and amplified continuously. 2. Operation 1) Sequence Many 1st grade children might Learn arithemetic linguistically. Because they are scheduled to learn addition before the thought of inverse of an operation which is needed to learn addition was developed. 2) Continuity There are too much frequency of counting and counting overlap of same content in textbook. 3. Figure 1) Sequence Lower grade children who start to develop space concepts should be formed concepts through the use of manipulative materials. But, there are a few manipulative learning experiences to develop the space concepts in textbook. It is considered the supplementary instructions should be added in the textbook such as simple topological properties. 2) Continuity It is not included solid figure of 3rd and 4th grade in the essential grade contents of curriculum. 4. Measure 1) Sequence In the teaching contents of lower grades to be concept formation, there is omitted the measuring devices. 2) Continuity The key concept of measurement learning is the concept of quantity. However, the level of teaching aim each grade is too high, so we should give them enough time to understand the basic concepts, for example, nature of quantity, unit of measurement, and meaning of measurement. 5. Relation 1) Sequence From the view point of development stage, the materials that are classified by 2nd grade children should be presented with the concrete materials that are easy to discriminate and distinct to discriminate criteria for classification. 2) Continuity It has been observed that correspondence notion is difficult to be thought without concept of set, an essential element "concept of set" is excluded in lower grade where must be learned correspondence notion according to fired curriculum.;학습효과를 높이려면 선정된 교육내용들이 보아 효과적으로 조직되어야 한다. 또한, 산수과는 교과적인 특성이 다른 어느 교과보아도 위계 관계가 뚜렷하여 학승의 계열성을 중시하므로, 산수과 교과내용의 조직은 특히 계속성과 계열성이 요구된다. 본 연구의 목적은 개편된 현행 국민학교 산수과 교육과정의 내용 선정, 조직의 기본 방침충의 하나인 구교육과정의 내용상의 중복을 피하려는 의도때문에 내용상의 계열성과 계속성을 저해할 우려가 있음을 고려하여. 현행 국민학교 산수과 교과과정 및 교과서의 교육내용의 종적 조직측면을 분석하고 그 문제점을 밝혀, 효율적인 산수과 교육과정 운영을 꾀하려한 것이다. 연구를 위해 설정한 문제는 다음과 같다. 산수과 교과과정 및 교과서에서, 1. 5개 영역은 각각 전학년간 계열성이 확보되고 있는가? 2. 5개 영역의 내용상의 계속성은 유지되고 있는가? 내용분석의 대상은 국민학교 산수과 교과과정 및 1학년부터 6학년 까지의 산수 교과서였다. (1 학년은 「슬기로운 생활」) 본 연구에서 분석한 5개 영역은 문교부가 국민학교 산수과 지도 내용을 분석하여 나눈, 수·연산·도형·측도·관계의 다섯 영역을 말한다. 분석의 기준은 교육내용의 종적 조직의 준거인 계열성과 계속성의 원리였다. 내용상의 계열성과 계속성을 확보하는 기준에 대해서는 교과 자체의 학문적인 논리체계와, 아동의 발달적 ·심리적 제 특성을 고려하였다. 연구를 통하여 얻은 각 영역별 문제점은 다음과 같다. 1. 수영역 ① 계열성 항등원과 같은 어려운 영의 개념이 저학년에서부터 소개 되고 있다. (1학년 1학기「슬기로운 생활」, p.45) ② 계속성 학년별 주요 지도내용 요소에서 1학년의 '분수'부분이 빠져 있다. 2. 연산영역 ① 계열성 많은 1 학년 아동들이 덧셈을 배우기 위해 필요한 역조작의 사고가 발달하기 전에 연산을 배우게 된다. ② 계속성 교과서에서 계산의 기능의 숙달이 지나치게 강조되어, 계산문제의 횟수가 많고, 동일한 내용의 계산문제의 중복이 많다. 3. 도형영역 ① 계열성 교과서에서 도형의 위상적 개념이 먼저 제시되어 있지 않다. ② 계속성 학년별 주요 지도내용 요소에서, 3·4 학년은 입체도형 요소가 빠져 있다. 4. 측도영역 ① 계열성 저학년의 지도내용에서, 측정하는 데에는 측정기구가 있고 각각 그 이름이 다름을 알게 하는 내용이 빠져 있다. ② 계속성 저학년의 교육과정 학년 지도목표 수준이 너무 높아서, 측도 공부의 기본개념인 양의 개념, 양의 성질에 관한 내용은 1,2,3학년 교과서에서 충분히 다루어지고 있지 못하다. 5. 관계영역 ① 계열성 아동의 개념발달 단계에 비추어 보면 2학년 아동이 분류할 자료는 분별의 근거가 뚜렷하고 식별이 쉬운 자료가 제시되어야 한다. ② 계속성 대응관계는 집합개념 없이는 생각되기 어려운데, 대응관계를 학습하는 저학년의 주요 지도내용에서 '집합'이 빠져 있다. 본 연구에서는 효과적인 학습을 위하여 내용상의 계속성과 계열성의 유지·확보에 관하여 내용분석을 하였다. 그러나, 산수과 교육과정을 보다 효율적으로 운영하려면 교과내용이 어떻게 조직되어야 하는가도 중요한 문제이지만 실제 수업에서의 교수방법과 교수과정도 그에 못지 않게 중요하다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE