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발레예술감상의 사적배경에 관한 연구

Title
발레예술감상의 사적배경에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Historic Foundation of Ballet Art in early age
Authors
金和仁
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
발레예술농민무용사적배경
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
安儕承
Abstract
Indebting for the wave of huge reformation which represents the revival of learning and resurrection, so called Renaissance, dance started to show its activity again. The fact that the court dance as a aristocratic social dance is originated from the folk dance made the mental, formal and spiritual foundation and therefore it supported the significance of the theory that Renaissance age should be regarded as the beginning of ballet rather than ancient Greek age and Roman age. As a matter of fact the foundation of beauty which had been pursued and believed by ancient Greeks or Romans for example the theory of the symmetry of decency, harmony, balance and unification, and the extroversion, lineal attitude and perpendicularity which had shown in various gymnastics and dances and magnificence, splendour and majesty which had dwelled in those kind of movements could all be considered as the basis of ballet in some ways. But during the time of developing ballet from court dance, when we recall many reformation changed from vertices to hotizon including formation (basis position of ballet) changes by many foresights, even though there is a kind of coinciding relationship between those two things, it is hard to figure out the historical ramifications with only the things and therefore could be dissolved as a jump of logic. In consequence, the common view of the world history of ballet has been summarizing that the three kinds of play forms and four kinds of play shapes prevailed entire Europe around Italy in 14-15th century had been harmonized and then gave rise to the integration of songs, dances and short plays, namely, interludes, and it finally had been developed as ballet. On the other hand in 573, prohibition of dance was made public as a writ of appointment of Auxerre and as a result it greatly changed the direction of dance. But in spite of its majestic authority it could not remove the life of dance. In truth, considering the mysterious impulses and stimuli of dance to human spirit it could be a natural result. Even it seemingly looked like that the intellectuals tried to look away the dance, but it could not happen. This fact demonstrates that the absolute effect of the dance to human could not be a exception to the aristocratic class of the day either. The folk dance that had spreaded naturally over the agrarians was left over their society as the reflection of delight, and it also became the bridge that makes the good relationship and mutual understanding between the nobility and the populace. We also can find the reverse effect of the was as result of crusade war which accelerated the art in some different ways instead destroying everything. This became a important factor of acceleraling its collapse but with this, human can self-examine and assure their existence followed by understanding their nature of life. After all it became a new idea of consciousness and its ramification made the historical foundation of Renaissance. The court dance required the stimulus and changing among the peculiar indolences of aristocratic class and by dance they tried to filter those out. Also by dance they tried to filter out the spiritual stimulus of natural but intimate love between men and women. Also their living philosopy and system which try to find everything from the top of beauty had represented and constructed by dance. While doing it the court dance become the satisfaction of a desire which is willing to make sure their life in it rather than the representation of simple delight or medium of spirit. Therefore ballet could born and developed from these human affection and desire devoted to the dance.;르네상스로 일컬어지고 있는 文藝複興과 再生을 標傍하는 거대한 改革의 물결에 힘입어 무용은 또다시 삶의 活氣를 펼치기 시작했다. 이는 農民舞編에서 導出되어 王候貴族들의 社交舞編인 富中舞誦으로 정착을 보았던 사실은 끝내 人類 最初의 예술인 발레를 탄생시키는 精神的, 行談的 그리고 思潮的 기틀을 마련하게 되었고. 이것이 발레의 歷史的 濫篤을 古代 그리이스나 로마보다 르네상스에 두어야 한다는 學說로 그 비중이 옮아가는 契機를 마련하기도 했다. 돌이켜보면 古代 그리이스나 로마인들이 追求하고 信奉했던 美의基盤, 예컨대 端正, 造化, 均齋,統一과 같은 시베트리 (Symmetry) 의 原理, 그리고 그 당시의 여러 체육이나 춤에서 보여왔던 外向性이라든가 直線指向, 垂直性, 그리고 웅대함과 장려함을 들어 발레 母體를 그속에서 찾으려 한 주장 또한 근거가 없다고는 할수 없다. 그러나 宮中舞踊에서 발레로 發展해 가는 동안, 그리고 많은 先覺에 의해서 外向性(발레 기본 Position)을 비롯하여 水平에서 垂直으로 탈바꿈하려 했던 여러 改革등등을 상기할 때, 비록 兩者사이에어면 聯關性이 있다고는 하지만 그것만으로 史的 編終을 점쳐보기는 어렵고 따라서 비약일 수 있다고 사료되었다. 결국 世界발레사의 통설은 14-15세기 이태리를 중심으로 全 유럽에 성행했던 세가지 극 형태와 네가지 극 형식을 例學하면서 이것들이 서로 혼화되면서 노래와 춤과 촌극의 集成體인 interlude를 造形했던 바, 이것이 발레라는 예술로 승화되었다는 것으로 정리되어지고 있다. 한편 573년 오세르에서의 敎旨가 무용금지령을 발표했고, 이것은 무용의 흐름을 크게 바꾸어 놓는 계기가 되기도 했다. 그러나 그 당당한 權威에도 불구하고 무용의 命肺을 완전무결하게 消滅시키지는 못했다. 춤이 인간의 情感속에 미치는 불가사의한 충동과 자극을 생각할 때, 어쩌면 당연한 결과였는지도 모를 일이다. 비록 意識階層이 表面上 무용을 外面하려고는 했지만 끝내 그렇게 될 수 없었던 것도 춤의 인간에 미치는 作用이 당대의 귀족층인들 例外일 수 없다는 하나의 疏明資料가 된다. 농민사이에서 자연스럽게 번져간 훠크 댄스(folk dance)는 그들 社會에 즐거움의 伴懼로 남아 있으면서 封主와 封民간의 紐帶와 感情의 소통을 이룩해주는 교량이 되어주기도 했다. 또한 모든 것을 파괴로 몰고가는 戰爭이 또다른 측면에서 문화의 촉진제가 되어준 逆機能? 또한 없지 않았음을 십자군 戰爭의 顚末을 통해서 발견할 수가 있다. 이러한 전쟁의 소용돌이가 封建制度 그자체의 몰락을 가속시키는 중요한 원인이 되었지만, 또 그로 緣由해서 인간이 자신을 省寮하고 存在를 확인하면서 삶의 본명을 터득하고 이해하는, 그래서 그러한 인간적 삶의 理想境이 모색되어야 한다는 意識의 開眼으로 이어져 르네상스의 恩潮的 主潮를 이루게 되는 것이다. 富中舞踊은 귀족사회 특유의 나태함, 주체할 수 없이 남아도는 에너지 속에서 刺戟과 變化를 요구하고, 그러한 춤을 통해서 여과시키려 했던 사실이라든가, 또한 남녀간의 보다 밀도있는 사랑을 再確認 해보고 싶었던 情적인 충동을 여과시키는데도 춤은 그 一翼을 담당했다. 모든 것을 美의 極致속에서 理性을 구현하려고 했던 그들의 生活哲學이나 體制 또한 춤에 의해서 表象되고 具顯되었다. 이런 까닭에 궁중무용은 단순한 즐거움의 現顯이나 충동의 계기로서 보다 그들 스스로의 삶을 그 속에 確認해보고 싶어하는 慾望의 충족으로 이어졌다고 보는 것이며 이러한 춤에 쏟았던 인류의 悽憬과 愛情이끝내 발레를 잉태시키고 開花시키는 기반이 되었다.
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