View : 607 Download: 0

잉어질秦法硏究 및 뜰동과 서침 秦法과의 關係比較

Title
잉어질秦法硏究 및 뜰동과 서침 秦法과의 關係比較
Other Titles
(THE) STUDY OF INGEUJIL EXECUTION OF HAEGUM AND THE RELATED COMPARASON BETWEEN THE DULDONG OF KAYAGUM, KOMUNGO AND THE SEUCHIM EXECUTION OF PIRI
Authors
趙善愛
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
잉어질진법뜰동서침진법
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
趙運朝
Abstract
Though Haegu˘m(奚琴) had invented long time ago, there weren't so many research for it. Among various executions of Haegu˘m, the Ingeu˘il is one of the most unique execution. Firstly, the present study investigated what musical pieces are performing in the Ingeu˘jil execution of Haegu˘m. Secondly, it examined the method and variety of Ingeu˘jil execution of Haegu˘m. Finally it was researched what kind of relationship the Ingeu˘il has with Du˘ldong used in kayagu˘m(伽倻琴) and Ko˘mugo(玄琴) and with se˘chi´m of Piri(□□). As for the research methods, the musical pieces where Ingeu˘jil appears have been selected first. And them the Guu˘m(口音) of Kayagu˘m and Ko˘mungo in the parts of the musical pieces where Ingeu˘jil appears have been studied in comparision with the Seu˘chi´m of Piri. The result of the study is as follows : 1) The Ingeu˘jil executiong of Haegu˘m is never appear in Dangak system of the Chu˘ngak. 2) The musical pieces which performing Ingeu˘jil execution are Yo˘ngsanhoesang. P'yungjo hoesang, Samhyu˘n Yo˘ngsan hoesang, Seihwanip, Gilgunak, Giltaryung, Chu´nnyu˘nmansei, Kagok(u˘jo), and Kagok(Gaemyu˘njo). 3) The Ingeu˘jil execution appears 204 times in all among total Chu˘ngak. 4) The tunes which using in Ingeu˘gil are Imjong(bb), Namrye˘(c), Chu˘nghwangjong(e'b), and Chu˘ngtaeju(f'). 5) The Ingeu˘jil can be classified with 5 sorts. 6) the result of the study about the musical pieces of Ingeu˘jil which including Kyagu˘m and Ko˘mungo was as follow: Ingeu˘jil of Haegu˘m has deep relation to Du˘ldong of Kayagu˘m, Ko˘mungo in Yo˘ngsanhoesang, P'yungjohoesang, Ch'unnyunmansei, and Kagok, excepting Seihwanip. But it has little relation to Seu˘chi´m of Piri. 7) The Ingeu˘jil of Haegu˘m has coincided much with Seu˘chi´m of Piri in Samhu˘n Yo˘ngsanhoesang of the pipe music pieces. Hence, the Ingeu˘jil of Haegu˘m has deep relation to the Du˘ldong Ko˘mungo. Also, it has deep relation to Seu˘chi´m of Piri in Samhyu˘nyo˘ngsanhoesang among pipe music pieces. Consequently, it was made clear that the Ingeu˘jil of Hegu˘m, the Du˘ldong of Kayagu˘m, Ko˘umugo, and the Seu˘chi´m of Piri have communities of executional function each other.;해금의 歷史가 오래된 것에 비해서 이 樂器에 관한 硏究는 그리 많다고 볼 수 없다. 해금의 多樣한 演奏法 중에서도 가장 特異한 技法 중의 하나가 바로 잉어질이라는 奏法이다. 本 論文에서는 해금의 잉어질 奏法이 어떤 曲에 나오고 있으며 그 種類 및 方法은 어떤 것인지에 대하여 먼저 알아 보았고, 다음으로 해금의 잉어질 奏法이 가야금·거문고의 뜰동과 피리의 서침奏法과는 어떤 關係를 갖고 있는지를 比較 硏究하였다. 硏究方法으로는 잉어질이 나타나는 樂曲別로 잉어질이 나타나는 部分을 찾아서 이에 해당되는 가야금·거문고의 旋律과 더불어 口音을 살펴 보고, 피리의 서침은 어떻게 나타나고 있는지를 比較하면서 알아 보았는데 그 硏究結果는 다음과 같다. 1. 해금의 잉어질 奏法은 正樂曲 중에서 唐樂계통의 樂曲에는 전혀 나타나지 않는다. 2. 잉어질 奏法이 나타나는 樂曲은 靈山會相·平調會相·三絃靈山會相·細還入·길軍樂·길打令·千年萬歲·歌曲(羽調)·歌曲(界面調 )이다. 3. 잉어질 奏法은 전체 正樂曲 중에서 모두 204回 出現한다. 4. 잉어질에 使用되는 音은 林鍾(bb)·南呂(c)·淸潢鐘(e'b)·淸汰簇(f') 등 4가지의 音이다. 5. 잉어질은 5가지로 分類할 수 있다. 6. 해금의 잉어질이 나타나는 樂曲 중에서 가야금·거문고가 포함되는 樂曲들을 살펴 본 結果, 細還入을 제외하고는 靈山會相·平調會相·千年萬歲·歌曲 등의 樂曲에서 해금의 잉어질과 가야금·거문고의 뜰동이 관련이 깊고, 피리의 서침과는 관련이 적은 것으로 나타났다. 7. 管樂曲인 三絃靈山會相에서는 해금의 잉어질이 피리의 서침과 많이 일치한다. 다시 말해서 해금의 잉어질은 가야금·거문고가 包含되는 樂曲에서는 가야금·거문고의 뜰동과 관련이 깊고, 管樂曲인 三絃靈山會相에서는 피리의 서침과 관련이 깊다. 따라서 해금의 잉어질과 가야금·거문고의 뜰동, 그리고 피리의 서침은 연주機能上 서로 關聯이 깊은 演奏法이라는 사실이 밝혀졌다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE