View : 719 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이상금-
dc.contributor.author孫慶姬-
dc.creator孫慶姬-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:32Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:32Z-
dc.date.issued1986-
dc.identifier.otherOAK-000000014855-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/206923-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000014855-
dc.description.abstract1960년대 이후부터 산업화와 고도의 경제성장 추구 및 근대화작업에 박차를 가하여 정치, 경제·사회·문화의 제측면에서 많은 발전을 꾀하여 온 우리나라는 오늘날 현대사회의 구조적 모순과 빈부의 심한 격차, 복지정책의 미비로 인하여 빈곤문제라는 새로운 사회문제를 안게 되었다. 빈곤의 원인이, 부모의 불우한 환경으로 인한 낮은 교육때문에 직업이나 수입면에서 불리한 위치에 서게 되고, 이 빈곤이 다음 세대로 세습되어 발생되는 이른바, 「빈곤의 악순환」타파를 위하여, 가장중요한 시기인 유아기에 있어서부터의 기회균등을 위해, 혜택받지 못하는 일부 빈곤층 유아를 위한 시설의 사례연구를 통하여 시설의 실태를 파악해봄으로써 그들의 현주소를 밝히고자 하는 데에 본 연구의 목적을 두었다. 사례연구를 위하여 카톨릭 사회복지과의 지원을 받고 있는 5개소의 시설을 선택하여 질문지법과 관찰에 의한 현지조사를 실시하였고, 그의 분석을 중심으로 실증적 고찰을 꾀하였다. 방법으로는 새마을 유아원의 시설·설비 기준표와 임재택(1984)이 작성한 「유아교육 기관의 교구 및 설비의 실태」에 대한 질문지를 사용했으며, 사례로써 종교단체 산하의 유아교육 시설을 채택했다는 점과 불과 5개소를 대상으로 한 점이 본 연구의 제한점이다. 사례를 통해 본 시설별 물리적 환경구성은, 유아원의 시설·설비기준과 비교해 볼 때, 유희실과 유원장 그리고 화장실의 설비는 전체가 기준 미달이었으며 급수시설은 수도로써 유아원의 기준에 적합하였다. 세면대 역시 기준 미달이었으며, 취사실과 유희실의 설비에 있어서도 거의 유아원 기준에 미치지 못하는 것으로 나타났다. 유원장 설비에 있어서는 2곳에서만이 한두개씩의 설비를 갖추고 있었다. 다음으로, 사례를 통해 본 시설들의 교구와 설비의 실태에 있어서는 문제해결과 창작 구성용 자료로는 적목정도의 교구를, 독서 자료로는 동화책을, 또한 극놀이 자료를 위한 교구는 전혀 구비하지 않고 있는 것으로 나타났다. 음악과 율동자료로는 악기를 사용하기 보다는 주로 학습을 담당하는 직원이 직접 노래를 부르거나 Tape 등을 사용하여 유아들에게 노래와 율동을 지도하는 편이 더 많았다. 또한, 실외의 교구나 설비는 일체 갖고 있지 않아, 바깥놀이가 전혀 이루어지지 않고 있음을 알 수 있었다. 이상으로써, 빈곤층 유아시설이 물리적 환경 구성면에서나 교구와 설비면에서 극히 빈약한 상태에 있음이 분석됐으며, 이러한 환경에서 교육을 받고 있는 유아들이, 성장에 필요한 환경적인 혜택을 과연 얼마나 얻을 수 있는가 하는 의문점이 남게 된다.;In order to prevent the "vicious cycle of poverty" in which those who did not receive more education due to bad conditions of living, are not placed in the better conditions in income and the kinds of vocation and have to lead their children to get little opportunity of receiving more education, I observed the realities of the children's education in low income class and I intend to propose the data for the improvement of the educational opportunity and the complementation of the poor educational facilities so that the children in poor living condition may enjoy the same educational opportunity as the children in the comparatively good conditions. For the case study, I selected the five facilities supported by the catholic social welfare departments and the performed the research in the site of such educational facilities by "question-answer" method and intended to do the positivistic study on the basic of the analysis of the collected data. As the method of question, I took advantage of the question-answer paper on the realities of physical environmental structure and the realities of the instruction facilities. This study has the limit that it is based on the unsufficient data collected from only five educational facilities under the management of the religious groups. As for the physical environmental structure seen from this case study, the educational facilities investigated are not improper for the education of children, and even if the space allocation with the shape of " square" type is well made, the use of the space was not made well and the facilities and tools for the outdoor educational use do not exist at all and the bulletin board was not being used properly. As for the activities of the children in such facilities, it is analyzed that only indoor plays were carried out for the children, but the activities for the development of the children's reading. The instruments for the Children's play are not found to be equipped with at all in such educational facilities. As for the education in the respect of music and rythm, the teachers would rather use record-tape or sing on person than play the musical instruments such as piano, violin, etc. Moreover, such facilities were not equipped with instruments for the out door play and education for the children The outdoor play and education for them as it were, were not made at all.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅵ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究의 意義 및 目的 = 1 B. 硏究問題 및 용어의 定義 = 4 Ⅱ. 理論的 背景 = 6 A. 빈곤층의 분류 = 6 B. 각국의 빈곤유아를 위한 교육정책의 현황 = 10 C. 빈곤이 아동에게 미치는 영향 및 관련연구 = 24 D. 유아교육기관의 시설·설비 기준 = 30 Ⅲ. 硏究方法 = 41 A. 연구대상 = 41 B. 평가 도구 = 43 C. 절차 = 43 D. 자료 처리 = 44 Ⅳ. 결과 및 분석 = 45 A. 시설별 물리적 환경구성의 실태 = 45 B. 시설의 교구와 설비의 실태 = 53 Ⅴ. 結論 및 論議 = 59 참고문헌 = 63 부록 : 시설의 교구와 설비 조사를 위한 질문지 = 68 ABSTRACT = 70-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1916935 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject빈곤층-
dc.subject유아시설-
dc.subject실태-
dc.subject연구-
dc.title사례를 통한 빈곤층 유아시설의 실태에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON THE REALITIES OF THE EDUCATION FOR THE CHILDREN IN LOW INCOME CLASS THROUGH CASES-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공유아교육분야-
dc.date.awarded1986. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE