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水墨淡彩畵의 表現方法 硏究

Title
水墨淡彩畵의 表現方法 硏究
Other Titles
(A) Study on Expression Methods in Indian Ink and Light Color Painting : Through Real Life Objects
Authors
鄭善鎭
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
수묵담채화표현방법동양화미술
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
원문자
Abstract
일찌기 中國의 荊浩는 「모든 山水畵는 그 뜻이 먼저 붓에 있다.」라고 하였다. 이것이 기교보다는 精神的인 面을 앞세우는 東洋畵의 특징이며, 심오한 思想的 배경을 갖고 전통회화의 主流를 차지하는 水墨畵의 本質이라 할 수 있다. 本 論文은 먼저 水墨畵의 槪念과 歷史的 背景을 살펴 보고 水墨 藝術의 思想과 전통기법을 알아 보았으며 水墨畵의 흐름과 특성적인 面에 중점을 두고 硏究하는 한편 이것이 韓國畵에 미친 영향을 고찰함으로써 作品製作의 틀을 마련하였다. 이러한 見地에서 시도된 本人의 作品은 水墨畵의 정신세계에 理論的 바탕을 두고 종래의 水墨技法과 現代的 技法을 혼용하여 사실적 表現에 입각한 生活 周邊의 素材 중심으로 水墨淡彩畵에 대한 나름대로의 表現方法을 모색하였으며 이를 通해 앞으로의 作品製作에 도움이 되고자 硏究하였다.;In oriental painting emphasis is given to spiritual aspects rather than technical expressions, which is the basic nature of Indian ink painting. In this thesis investigated are the concept and historical background of Indian ink art. Based on its philosophy and traditional techniques, the thesis analyzed its influence on Korean ink painting. In the working process, the mental dignities and the traditional techniques combined with modern technical aspects are emphasized and a new orientation of expression is sought. The works of this thesis tried to express real life objects in the realm of Indian ink and light color paintings. Through this study, it becomes possible to help develop own expression methods in connection with characteristics of Indian ink and light color painting.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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