View : 15 Download: 0

J. S. Bach, L. V. Beethoven, J. Brahms, S. Prokofiev에 대한 연구

Title
J. S. Bach, L. V. Beethoven, J. Brahms, S. Prokofiev에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on J. S. Prokoriev-Centering on author's graduate recital repertoire
Authors
李美姬
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
J. S. BachL. V. BeethovenJ. BrahmsS. Prokofiev
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤금희
Abstract
본 논문은 바로크, 고전, 낭만, 20세기의 대표적 작곡가인 Bach, Beethoven, Brahms, Prokofiev 작품에 대한 연구이다. 이들의 작품중 저자의 졸업 연주회때의 피아노 작품을 선택하여 그들의 피아노 음악에 대해 간단히 알아 보았고 각 작품의 구조와 특징적인 요소등을 중심으로 살펴 보았다. J.S. Bach의 Chromatic fantasia와 fugue, d단조 (BWV 903)는 Co¨then 시대인 1720년경에 작곡되어 Leipzig 시대인 1730년에 완성된 것이다. 이 작품중 fantasia부분은 toccata, recitative, toccata와 recitative의 혼합등 세 개의 부분으로 명확하게 나눌수 있으며 즉흥적인 성격, 반음계적인 기법을 볼 수 있고 Fugue에 앞선 전주곡적 성격을 띤다. fugue는 8마디의 반음계적 긴 주제를 갖는 3성 fugue로서 엄격한 fugue형식에 의하지 않고 즉흥적인 Passage를 삽입하면서 자유스러운 전개를 보이고 있다. L.v. Beethoven의 후기 소나타인 Op. 110, A^(b)장조는 3악장구성으로 1악장과 3악장은 전형적인 고전수법에서 탈피하고 있다. 1악장은 소나타 형식이지만 발전부가 제시부나 재현부에 비해 매우 짧고 이명동음적 전조등 고전 소나타에서 발견할 수 없는 다른 양상을 보여주고 있다. 2악장은 민요를 주제로 인용한 것으로 3/4박자대신 2/4박자를 사용한 Scherzo이다. 3악장은 서주를 포함한 2부분 형식으로 극적인 Recitative, Arioso, Fugue를 사용하여 악장구성을 자유로이 확대시키고 있으며 Beethoven의 작품에서 지금까지 볼 수 없었던 대담한 화성, 다양한 리듬을 구사하면서 대위법적 기법을 사용한다. J. Brahms의 Schumann 주제에 의한 변주곡 Op. 9는 그의 초기 작품으로 Schumann의 Bunte Bla¨tter Op. 99 중 제 4번에서 주제를 따온 것인데 각 변주는 Soprano에 나타나는 주제를 주로 선율적으로 변형시킨 것이다. 그는 변주 전개과정에서 상성부 뿐만 아니라 하성부도 각각 독립된 주제로서 다루었는데 특히 제 2, 10, 16변주는 주제의 Bass 선율을 도입하여 전개시킨 변주이다. 또한 Schumann의 영향을 받은것으로 보이는 변주에는 제 2, 6, 9, 15, 16변주가 있으며 특히 제 8, 10, 14, 15변주는 대위법적 기법을 많이 사용한 변주로서 대위법에 대한 Brahms의 관심을 증명한다. S. Prokefiev의 Piano Sonata 제 2번 Op. 14, d단조는 4악장 구성으로 1악장과 4악장은 고전시대의 Sonata Allegro 형식으로 짜여 있으므로 그의 고전성을 볼 수 있다. 2악장은 'Grotesque'한 3부분 형식으로 되어 있으며 3악장을 느린 2부분 형식이다. 그는 전체작품을 통해 diatonic scale, whole - tone scale, chromatic scale을 대조적으로 쓰며 화성은 불협화음을 많이 사용하였지만 조성의 범위를 벗어나지는 않는다. 또한 cross rhythm의 사용, accent, syncopation에 의한 강박의 변화, poly tonality 등의 현대적 감각으로서 그의 작품속에는 고전성과 현대성이 공존한다.;This study is centered on the piano music of Bach, Beethoven, Brahms and Prokofiev with special reference to the structure and characteristic elements of the works. J.S. Bach was one of the greatest Baroque musicians, who paved the way for classical music. His Chromatic fantasia and fugue in d minor (BWV 903) for clavier began to be written around 1720 in the Cothen period and was finished in 1730 during the Leipzig period. The fantasia is a mixture of toccata and recitative styles and it is clearly divided into three sections. It shows improvisation and chromaticism, and plays the same role as that of a prelude to a fugue. The fugue is a three-voice fugue with a long theme of eight measures. The work is not constrained by a strict fugue form but contains impromptu passages in a free style. L.v. Beethoven was the greatest classical composer who made a significant contribution to the history of the piano sonata. He even accepted the romantic tendency in his later works. His later sonata, Op. 110 in A^(b) Major has three movements, the first and third of which break away form a typically classical style. The first movement is in sonata form. However, its developments is much shorter than exposition and recapitulation and it contains the enharmonic modulation and quasi-romantic chromatic modulation. Therefore, it shows an advanced from that cannot be found in the standard classical sonata. The theme of the second movement is a folk-song which usea a 2/4 meter rather than 3/4. This third movement is in binary form with an introduction. It uses Recitative, Arioso, and Fugue to expand the movement structure in a free way. It also employs counterpoint and such bold harmonies and varied rhythms as can not be found in the other works of Beethoven. Brahms combined a new romatic technique into the classical form, and contributed in the area of variations in the 19th century romantic period. Schumann variation Op.9 is his early work which was derived from schumann's "Bunte Bla¨tter Op.99, N0.4" and each variation transforms the theme in the soprano largely in terms of melody. In the way of variation, he treated the bass as well as the soprano as an independent theme. Particularly Variation 2, 10, and 16 are bass variations. Varaition 2, 6 , 9, 15 and 16 are the variations that seems to be inffluenced by Schumann. Variation 8, 10, 14 and 15 represent his counterpoint style. Prokofiev contributed to modern Russian music in the 20th century. His music ranges from romanticism to neo- classicism and socialist Realism. He composed about 10 piano sonatas (the last is incomplete) in which he made use of the rich sound of the piano, and treated the piano as a percussion instrument Op.14 in d minor, No 2 has four movements. Movements one and four are in Sonata-allegro form of classical period, representing his classical character. Second movement is composed of grotesque ternary form and third movement is slow binary form. He uses diatonic, whole-tone and chromatic scales in contrast throughout the movements. The harmony is characterized by dissonance but maintains its tonality. In his works, the classical and the modern styles coexist with the use of cross rhythms and the change of strong beats by accent and syncopation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE